Fotográfia

2023.10.28. 21:00

A fény árnyéka – kiállítás (képgaléria)

Szabó Dezső képzőművész, a Budapesti Metropolitan Egyetem Művészeti és Kreatívipari karán oktató egyetemi tanár kurátori koncepciója alapján, rendezésében megvalósuló, A fény árnyéka/The Shadow of Light című kiállítás nyílt meg a Művészetek Háza Dunbiczay-palotában október 27-én.

Benkő Péter

Hatalmas érdeklődés követte a megnyitót

Fotó: Fülöp Ildikó

A kiindulópont Jokesz Antal 1979-ben készült képe. A veszprémi művész munkáját az időszakra jellemző, a neoavantgárd törekvéseihez kapcsolható kísérletező megközelítés jellemezte. A kiállításon látható experimentális munkáján, a Cím nélkül címűn alapult a koncepció.

A fény természete nyomot hagy a létező dolgokon, ezen alapul minden fotografikus kép. Jokesz műve egy meggyújtott fekete-fehér fotópapír, egy részét felemésztette a láng, fénye beexponálta a fényérzékeny emulzióval bevont felületet. A papír áthaladt az előhívási-fixálási processzuson, rögzítve az átmenetinek tűnő állapotot.

A tűz és az annak fénye által formált kép közel évtizeddel később megjelenik Várnagy Tibor Tűzkontaktok sorozatában szertelenebb, érzéki formában, felvetve, fotográfiák-e még ezek a tárgyak. Ekkor készült Eperjesi Ágnes Gyufa című műve is. Ősz Gábor Energiaátalakítás című installációja a fényről szóló filozofikus-költői mű, egy speciális kamera az emberi szem számára nem tapasztalható, láthatatlan fényt detektálja annak infravörös tartományában hőként. 

Nagyváradi Kitti a Lichtenberg-ábra elektromos jelenséggel foglalkozik, egyik sorozatában nyomdai síkfilmen keletkező rajzolatok láthatok, a másikban egy, a fraktálokat idéző jellegzetes mintázat, amelyet nagyfeszültségű áram égetett a felületbe. Badár Tamásnál a színes negatívon mikroorganizmusok hagytak határozott nyomot. A fotográfiákon a módosult hordozó válik képpé, kiemelve a „hibát”, mely itt a vizsgálat tárgya. 

Déry Ágoston lyukkamerát használ, a legelemibb jelenségeket engedve szemügyre venni. Lövés című képénél a lyukat egy pisztolyból kilőtt golyó eredményezi. Másik, nagy méretű munkájában a Hold teljes pályáját rögzíti az égbolton fekete-fehér negatív képként. 

Dobokay Máté Hívás kimerülésig című képénél a teljes feketedésig beexponált lapok váltak a hívó kimerülésével egyre halványabbá, így jött létre a képet alkotó szürke skála. 

Eperjesi Ágnes műve a Prizma szisztematikus görgetése minden irányba. Itt a fehér fényt a spektrum színeire bontó üvegprizma lenyomata jelenik meg fotogramot eredményezve. A Szín perspektívában című munkája szűkszavúan mutatja a színelmélet lényegét. 

Szabó Dezső sorozata A fény határai lenyomatai pirotechnikai anyagok segítségével készültek, világuk 19. század végi, 20. század eleji, a tudománytörténetből ismert fotográfiai eredetű képek látványát idézve.

A kiállítás november 26-ig tekinthető meg a Művészetek Házában Dubniczay-palotában. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában