Hétvége

2011.02.12. 06:31

Jogosan büntetnek-e?

Tény, hogy a sebességkorlátozást komolyan kell venni. Egyrészt általában nem véletlenül helyeznek ki különböző sebességkorlátozó táblákat a közutak mellé a hatóságok, illetve kellően borsos árat is fizethet a figyelmetlen, esetleg magáról megfeledkező motoros, gépkocsivezető. Azonban minden óvatosság ellenére is előfordul, hogy a sokat közlekedő ember beleszalad egy-egy mérésbe, aztán utána fizetheti a közigazgatási bírságot.

Szijártó János

Egy ismerősömnek meséltem, hogy én is 45 ezer forintot fizettem tavaly ősszel, szüreti időszakban, mivel a Tapolca közelében lévő téglagyárnál 81 kilométeres óránkénti sebességgel haladtam. A rendőrség ötvenre mért. Ez mindjárt 45 ezerbe került nekem, a család egy másik tagjának harmincba. Ismerősöm, aki szintén gyakran jár arra, nevetve közölte, hogy ő is kapott egy hasonló határozatot, de nem fizette be, mivel szerinte az ott kihelyezett 50 km/órás korlátozó táblákat mindkét oldalról keresztező utak oldják fel. Az ő ügye lassan egyéves lesz, azóta nem történt semmi. Sem a kilenc hónappal ezelőtt benyújtott fellebbezésére, sem szóbeli érdeklődésére nem kapott újabb határozatot, és persze nem is fizette ki a büntetést azóta sem. Határozott véleménye, hogy a sebesség mérése azon a helyen nem a közlekedésbiztonságot szolgálja, hanem egyszerűen pénzbehajtás. Másrészt ott semmi nem indokolja a korlátozást, ráadásul szerinte a sebességmérés helyén az nem is érvényes. Nevét érthető okokból nem szeretné elárulni, de a téma szempontjából ez számunkra nem is érdekes.

A helyszín sokkal inkább az. Raposka és Tapolca között, a 7318-as útról, konkrétan a téglagyár előtti szakaszról van szó. A közel négyszáz méteres szakasz mindkét oldalán kint van az 50 km/órás korlátozó tábla, és mindegyiknek a feloldó táblája is a másik végén. Ez eddig tiszta is lenne, csakhogy van néhány út, vagy legalábbis igencsak "útnak látszó" hely ezen a részen, ami némileg összekuszálja a világosnak és egyértelműnek látszó helyzetet. Ha Raposka irányából közlekedünk, a táblától alig 100 méterre balra leágazik egy út, ami ugyan gazos, de simán ki (be) lehet onnan hajtani. Azaz a KRESZ szerint útnak tekinthető. Aztán, továbbhaladva a téglagyárból is van egy kijárat. Ha lentről, Tapolca irányából haladunk erre, akkor jobbra nyílik egy út, alig ötven méterre a táblától. Tehát eszerint mindkét oldalról történő beérkezés esetén, egy-egy rövidebb szakaszon érvényes korlátozás után akár kilencvennel is lehet haladni.

A két korlátozást feloldó tábla már csak a hab a tortán, hiszen azon a helyen, ahol állnak, már nincs funkciójuk, az utak korábban "elvégzik" a táblák feladatát. Ennek ellenére nagyon sokan fizettek már gyorshajtásért azon a szakaszon. Kérdés, hogy őket kártalanítják-e, ha bebizonyosodik, tévesen kaptak csekket. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy szó nincs a sebességmérés ellenzéséről, hiszen ez adott helyzetben tényleg a közlekedés biztonságát szolgálja. Viszont a szóban forgó részen nem ártana tisztázni vagy legalábbis egyértelműsíteni, hogy ott most mi is a helyzet. Arról már nem is beszélve, hogy a ma alkalmazott büntetési tételek nem az autós megfegyelmezését, "nevelését" szolgálják, hanem akár a teljes anyagi tönkretételéhez is vezethetnek.

A KRESZ szerint az utak szintbeli kereszteződése feloldja a sebességkorlátozás hatályát - függetlenül attól, hogy földútról vagy műútról van szó. Kivételt képez a közforgalom elől elzárt magánterület, illetve az az eset, ha a kereszteződő utak között szintbeli különbség áll fenn. Ezt Frankó Marianna, a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense is megerősítette érdeklődésünk nyomán. Azt is megtudtuk tőle, hogy amennyiben megállapítható, hogy a rendőrség hibázott az eljárás során, akkor a befizetett büntetés - ha illetékköteles a jogorvoslat, akkor az illeték összegével együtt - visszatérítendő. Ez eddig érthető, csakhogy a helyszínnel kapcsolatos pontos állásfoglalás hiányzik. Vártuk, hogy ismerősöm kapjon valamilyen választ, de ez a mai napig sem érkezett meg, annak ellenére, hogy kilenc hónapja fellebbezett, és telefonon történt érdeklődésére is kapott erre vonatkozó ígéretet. Persze az is egyfajta válasz, ha elutasítják a fellebbezést, de kilenc hónap alatt még ez sem történt meg. Jellemző honi viszonyainkra, hogy a kirótt büntetést egy hónapon belül kell befizetni, a fellebbezést pedig 5000 forintos illeték ellenében tíz munkanapon belül köteles előterjeszteni az állampolgár. Ez már önmagában is sokatmondó tétel a hazai hivatali, állami gyakorlat vonatkozásában, hiszen amíg az "egyszerű embert" mindenféle szabályok, kötelezettségek közé szorítják, addig az állami szervek, hivatalok ezek szerint lényegesen szabadabban kezelhetik saját ügyeiket, s amint a példa is mutatja, addig ülnek egy fellebbezésen, ameddig akarnak.

 

A gyorshajtás miatti legkisebb büntetési tétel 30 ezer forint. Aztán lépcsőztesen emelkedik 45 ezer, 60 ezer, 90 ezer, 130 ezer, 200 ezer, 300 ezer forintra a túllépés függvényében. Nem kevés, ha mondjuk a 80-100-120 ezer forintos jövedelmekhez viszonyítjuk. Nyilván a havi 2 milliót kereső réteget annyira nem rázza meg egy-egy ilyen bírság, de vélhetően nem ők alkotják a többséget, és nekik amúgy is tele van a járművük mindenféle lézerblokkolóval.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!