Hétvége

2016.09.30. 19:10

Hosszú Krahulcsán János bakancslistája

A pápai Krahulcsán János nyugalmazott erdőmérnök a 2016-os év Szupernagyija pályázaton ajánlás alapján a Napló különdíját vehette át. A legelső unoka, Krahulcsán Dóra szerint a papa a családon belül és a hobbiban is kiemelkedő teljesítményt nyújt.

Laskovics Márió

- A nagyszüleinknek két fiuk született, s mindkettejük házasságában három-három leányunoka jött a világra - kezdte mesélni papája történetét a Szupernagyi versenyre tett ajánlásában a legelső unoka, Krahulcsán Dóra, majd így folytatta. - A papa a családon belül és a hobbiban is ki-emelkedő teljesítményt nyújt. A nagyszüleim szép családi életet élnek, immár 48 éve együtt vannak. A mama sajnos súlyos beteg, nem tudja elhagyni a lakást, mert nem tud lépcsőzni, gyenge, nagyon fáradékony. Így a papa vezeti a háztartást, mos, vasal, takarít, hétvégeken főz, valamint gondoskodik a mama gyógyszereiről. A papa tartja észben, hogy kinek mikor van szüli- vagy névnapja, figyelmes. Szeret meglepetéseket okozni. Szeret bennünket, unokákat, de ő azt mondja, hogy ez mind természetes. Mi is szeretjük őt. A papa kedveli az extrém dolgokat, kihívásokat. Tud a gyerekek nyelvén beszélni, jó humorú. Ha ő szervez nekünk valamilyen programot, akkor tudjuk, hogy nem unatkozunk, jól érezzük majd magunkat.

Krahulcsán János budapesti származású, ott érettségizett, majd 1961-től 1966-ig Sopronban erdőmérnöknek tanult, egy hónapja vette át az aranydiplomáját. - Az egyetem után Balatonfüreden dolgoztam egy erdőrendezőségben, az országos fásítástervezési csoportban, bejártuk az országot. 1972-ben kerültem a Balaton-felvidéki Erdőgazdaság Pápai Erdészetéhez, ahol 2003-as nyugdíjazásomig dolgoztam. Eleinte erdőművelési műszaki vezető voltam, erdőket telepítettünk, több százezer facsemetét a 28 évem alatt. Utolsó négy évemben pedig igazgató voltam - mondja a nyugalmazott erdőmérnök, aki Pápán, az öreghegyi hétvégi házában fogadott.

2003 óta több ideje jut kedvelt időtöltéseinek. A sportos alkatú nagypapa hobbija az utóbbi években a teljesítménytúrázás. Hetvenedik életévében megjárta a spanyolországi El Camino zarándokutat. Egyedül vágott neki nyelvtudás nélkül, s a 840 kilométert 28 nap alatt tette meg gyalog. Úti élményeiről több helyen tartott előadást. - Régi zarándokmintára akartam megcsinálni, ezért mezítláb kezdtem el, a Pireneusokon úgy mentem át, de 37 kilométer után elkopott a talpam. Utána egy strandpapuccsal nyomtam le 250 kilométert, annak átlyukadása után vettem egy tépőzáras szandált, amivel lenyomtam a maradék 500 kilométert. Sose volt vízhólyag a lábamon, a 16 kilós hátizsák végig a hátamon volt - részletezi a Szent Jakab-úti élményeit János bácsi, aki két évvel később elindult a Kinizsi Százas nevű gyalogos teljesítménytúrán. Ezen száz kilométert kell megtenni 24 óra alatt, 3100 méter szintkülönbség legyőzésével, éjjel-nappal menni kell. Ezt az embert próbáló túrát egymást követő két évben tette meg, mindkétszer szintidőn belül.

Két fia kérte a nagypapát, hogy már ne menjen ilyen hosszú túrákra. - Megígérte, hogy többet nem vesz részt a Kinizsi Százason, de a Bakonyban van egy nem százas nevű túra, azon indulna. Mint kiderült, a Bakonyi Nemszázasnak azért ez a neve, mert 107 kilométer! Ezt is kétszer tette meg, 2014-15-ben. Idén már csak a 70 kilométeres túrán indult, de csak azért, mert nem akarta éjszakára egyedül hagyni a mamát. Kevesebb mint 15 óra elég volt neki a távhoz - tudtuk meg az unokától.

Krahulcsán János nyugalmazott erdőmérnök Pápán, az öreghegyi hétvégi telkén Fotó: Laskovics Márió

Krahulcsán János nagy szerelme a víz. Kétszer úszta át a Balatont, kétszer az öblöt. A Rába-úszás örökös tagja, mivel 17-szer úszta át. - 1989-ben, 58 évesen úsztam át először a tavat. Amíg Füreden éltem, két évben megmártóztam újévkor a befagyott Balcsiban - teszi hozzá.

Hobbijai közben az unokáiról sem feledkezik meg. - A papa azt szokta mondani a nagyobb ajándékozási ünnepek alkalmából, hogy nem tárgyakkal ajándékoz meg bennünket, hanem életre szóló élményekkel! Próbáljunk ki sok mindent az életben, és utána döntsük el, hogy mik szeretnénk lenni, mit szeretnénk sportolni. Voltunk már a papa szervezésében földön, vízen, levegőben. Jártunk a balaton-edericsi Csodabogyós-barlangban, könnyűbúvárkodtunk palackkal a tatai tóban, télen pedig síelünk az eplényi pályán. Voltunk a papával kirándulni a Csobáncon, a Somlón és a Szent György-hegyen. A Bakonyban több szurdokot végigjártunk, például az Ördög-árkot. A cseszneki vár szikláinál kipróbáltuk a vasalt utak (Via Ferrata) mászását. Idén a szüleimmel körbekerékpároztuk a Balatont. Kipróbáltuk a szabadesés-szimulátort, majd nemrég négyezer méterről tandemugrást csináltunk helikopterből. Ezeket a csodálatos élményeket kaptuk mi, unokák a nagyszüleinktől, amiken a beteg mama nem tudott ott lenni, de fényképeket, videókat csináltunk. Egyébként a papa a korábbi években már ugrott négyezerről, sőt van két önálló ugrása is 1300 méterről - írta meg nekünk Dóra.

A most is ereje teljében lévő nagypapa bakancslistáján még nagyon sok program van, amit az unokákkal szeretne átélni, például a fertőrákosi kőfejtő, az ipolytarnóci őslábnyomok, téli kenutúra a Hévízi-tótól a Zala folyón. - Ötven, huszonöt és tíz kilométeres teljesítménytúrákra továbbra is megyek. Valamint mos-tanában járok a Veszprémi Egyetemi és Diák Atlétikai Clubba, ahol gerelyhajítást, magas- és távolugrást tanulok, ugyanis szeretnék részt venni jövő márciusban az atlétikai szenior országos bajnokságon - zárta terveivel a beszélgetést Krahulcsán János.