Hírek

2009.04.25. 02:29

Árulkodó főnöki kocsik

Embert barátjáról, vezetőt autójáról lehet megismerni? Egy menedzser, politikus, önkormányzati vezető jó és rossz bizonyítványt egyaránt kiállíthat magáról azzal, hogy milyen autót vásárol, vásároltat magának. Persze, csak akkor, ha a járműnek nagyobb szerepet tulajdonít a feladatánál.

Napló

Dr. Kovács Miklós, az önkormányzati tárca turisztikai szakállamtitkára Skoda Superbet hajt. 
- Szerintem legfontosabb a biztonság. Jártam Volkswagen Passattal is, de a célnak megfelelt a Skoda Octavia is, amikor főosztályvezető-helyettesként azzal közlekedtem. Nem érzékeltem semmilyen változást emiatt az emberek viselkedésében - fűzi hozzá. 
Csákvári Árpád, a Balatontourist nyugalmazott igazgatója jelenleg is az igazgatóság elnöke. Igazgatóként Volkswagen Passatot használt. 
- Én azt vallom, hogy az autón kívül is van élet a világban. Buta ember az, aki valakit csak a külsőségek alapján ítél meg, ez áll a vezetői autókra is - mondja. Persze, szerinte is furcsa lenne, ha valaki Trabanttal közlekedne, mert ebből azt szűrnék le, hogy a cégnek nem megy jól.
 - Ha egy vezető évente több tízezer kilométert utazik, akkor fontos, hogy ezt kényelmes autóval tegye. Hisz egy tárgyalásra érkezve frissen kell kiszállni az autóból. A kocsi nekem mindig csak egy eszköz volt, de magam is tapasztalom, hogy egyes vezetőknek a minél jobb, drágább autó önmagában való cél lett. A terepjárók használatát például egyértelműen hivalkodásnak tartom, mert egy vezető munkájához nincs szükség ilyen járművekre. 
A balatonfűzfői Gyuricza László több területen is kipróbálhatta a vezetői autókat. Először a Nitrokémiánál, ahol 1959-től főmérnökként, majd igazgatóként, illetve vezérigazgatóként dolgozott, 1980-tól a megyei tanács elnöke volt, majd váltotta Papp Jánost a megyei pártbizottság élén a múlt rendszer utolsó ciklusában. 
- Az én időmben a Nitrokémiánál a garázsmesterek osztották el a kocsikat az igények szerint. Első időkben nagyon vegyes volt a kocsipark, az amerikai hadsereg háború után itt hagyott ősi Chevrolet-jei mellett volt egy Buick és egy BMW is. A keleti gyártmányok között főleg orosz Pobjedák, amiket később a Warszawák, Volgák, Zsigulik váltottak. A 70-es évek végétől a nagyobb vállalatok vezetői miniszteri engedéllyel maguk is vezethették már az autót, még később megengedték azt is, hogy a lakástól a munkahelyig használják, de a mai értelemben vett személyi használatra nem volt lehetőség. Én közben három saját Zsigulit szaggattam el. A megyei tanácsnál egy fehér Mercedest örökölt, de néhány hónap után karambolozott vele a gépkocsivezető. Akkor 1500-as Zsigulira váltottak. 
- A vezetők akkoriban fekete kocsit használtak, ezzel jelezték a státusukat, az enyém fűzöld lett. Polgárpukkasztásnak - azaz elvtárspukkasztásnak - nagyon jó volt. A megyei pártbizottságnál is Zsigulival közlekedetem, bár korábban ott is valami komolyabb nyugati autó volt. 
Pálfy Sándor füredi vállalkozó, a város korábbi polgármestere már nagyon sokféle autót használt, autókereskedőként meg különösen sok tapasztalatot gyűjtött. Jelenleg egy Opel Signummal közlekedik. Ő is azt vallja, hogy a feladathoz kell szabni az autó típusát, árát. Úgy látja, akik megdolgoztak a sikerért, azok nem hivalkodnak az autójukkal.
- Néha meglepődöm, amikor 20-30 millióba kerülő luxuskategóriás járművekkel találkozom a utcán. Az ezeket vezetők - tisztelet a kivételnek - többnyire nem hosszú munkával szerezték meg a rávalót. Sokszor valóban hivalkodási szándék áll az ilyen kocsik megvásárlása mögött, a tulajdonosok az autó segítségével akarják mutatni nagyságukat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!