Hírek

2011.02.15. 16:50

Repülési krónika

Veszprém - A szentkirályszabadjai légibázison is használt Mi_8-as típusú közepes szállítóhelikopterek magyar haderőben "eltöltött" negyven esztendejét dolgozza fel Kenyeres Dénes nyugállományú alezredes közelmúltban megjelent reprezentatív könyve.

Szabó Péter Dániel

A magát repüléstörténészként definiáló szerző szakavatott ismerője a témának, hiszen 18 éven át szolgált abban az ezredben, amely üzemeltette a sokakban nosztalgikus érzéseket kiváltó szállítóhelikoptereket. Mivel a Mi_8-as gépek 1970 és 2004 között állomásoztak Szentkirályszabadján, ezért a csaknem 600 oldalas kötet ezer szállal kötődik Veszprémhez s az itt szolgált katonákhoz.

- Hogyan jött az ötlet, s miért tartotta fontosnak, hogy feldolgozza a Mi_8-as helikopterek magyar honvédségben eltöltött 1969-2009 közötti időszakát?

- Az elmúlt években a Mi_1, a Ka_26 és a Mi_2 típusú gépekről szóló könyveim jelentek meg, így az előzmény megvolt a kötet megírását illetően. Mivel azonban sárkánymechanikusként magam is dolgoztam két éven át a hangárban a Mi_8-as helikoptereken, egyfajta késztetést éreztem, hogy magánki-adásban feldolgozzam és kiadjam a típus átfogó históriáját. Másrészt úgy éreztem, tartozom annyival egykori bajtársaimnak, hogy papírra vessem azt a nagyszerű tevékenységet, amellyel 40 éven át hadrendben tartották a helikoptereket.

 

 

- Hogyan íródik egy ilyen jellegű, adatok, nevek és fotók kisebb garmadáját rejtő átfogó könyv?

- Ez már a tizedik könyvem, így van tapasztalatom a területen, mégis a hadtörténelmi levéltárban, a központi katonai irattárban évekig tartó kutatómunkát igényelt a háttéranyag összegyűjtése, s persze az írás során felhasználtam a szakirodalmat és a helikoptervezetők, valamint a gépeket kiszolgáló szakemberek birtokában lévő tárgyi emlékeket, fotókat is. Mivel igyekeztem hiteles, ugyanakkor olvasmányos könyvet összeállítani, a munka közben többször is beszélgettem, leveleztem a ma már nyugdíjas állomány tagjaival.

- Miről olvashatnak az érdeklődők és a nosztalgiázni vágyó katonák a kötetben?

- A típus alapos ismertetésétől kezdve az átképző tanfolyamokon és a hadrendbe állításon keresztül egészen a helikoptereket üzemben tartó állomány névsoráig tart a skála, de a raj- és századbeosztásokat, a légi díszszemléket, a kiképzési repülések és az árvízi mentések krónikáját is felkutattam s belefoglaltam a könyvbe. Minden ezred- és helikopterszázad-parancsnok fotója megtalálható a kötetben, de megtudhatja az olvasó azt is, hogy a helikopterek hány órát repültek, mennyi felszállást teljesítettek, s szerepel benne az adott pilóták repülési ideje is.

- Hány Mi_8-as helikopter van jelenleg is szolgálatban a magyar honvédségnél?

- A honi légierőnél összesen ötvenhét Mi_8-as gép üzemelt eddig, ma már azonban csak hármat használnak Szolnokon, s további nyolc gép az üzemidő lejártát követően konzervált állapotban várja sorsa jobbra fordulását. A többi helikoptert kivonták a hadrendből. Ez azért is fájó, mert ezek a forgószárnyas gépek rendszeresen sikerrel vettek részt hazai és koalíciós hadgyakorlatokon, ahol különböző harci helyzetekben oldottak meg bonyolult szállítási és deszantolási feladatokat. A honi légierőnél ötvenhét Mi_8-as üzemelt eddig, ma már csupán hármat használnak

 

 

A Mi_8-as rendkívül megbízható, üzembiztos forgószárnyas gép, műszaki hiba miatt egyetlen katasztrófa sem következett be a 40 évnyi szolgálat során. Szentkirályszabadján, majd Szolnokon volt olyan évtized, amikor három helikopterszázadban szervezve repülték. A típus kiválóan alkalmas különböző katonai és polgári teher-, valamint személyszállításra, míg fegyverrendszerrel ellátva támadó és védelmi feladatokat is képes ellátni. A külső tartókra, az indítóblokkokra különböző rakéták vagy bombák is illeszthetők.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!