Hírek

2013.06.19. 12:35

Fizetni is kell a szabad kikötésért

Siófok - A Hajózásai Szabályzat nagyon megengedő módosítása ellenére várhatóan a jövőben is csak pénzért és kijelölt helyeken lehet majd csak csónakokat, hajókat tárolni a Balatonon, tudtuk meg a formálódó szabályokról.

Győrffy Árpád

Nem eredményezhet káoszt a csónakok, vitorlások kikötési szabályainak tervezett módosítása, szögezte le a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) közbiztonsági tanácsnoka. Jamrik Péter úgy véli, hogy a Balaton törvény már elvégzett és a Hajózási Szabályzat tervezett módosítása fölold bizonyos kötöttségeket, de nem rendezi megfelelően a kérdést. Hisz tisztázni kellene például, hogy mit nevezünk nyílt vízi kikötésnek, vagy nyílt vízi hajótárolásnak. A Balaton Fejlesztési Tanács illetve annak munkaszervezete által összehívott tanácskozáson az érintett hatóságok, szervezetek képviselőivel arra jutottak, hogy a vízügyi igazgatóság, illetve a tavat kezelő Balatoni Vízügyi Kirendeltség szakmai munkájára építve fel kell tárni azokat a műszaki, vízgazdálkodási problémákat, amik alapján a szabályokat ki lehet alakítani. Jamrik szerint a legfontosabb elvekben egyetértés volt az érintettek között. A nyílt vízi tároláshoz illetve vesztegléshez megfelelően ki kell jelölni, a hajózási előírások szerint ki kell bójázni helyeket. Gondoskodni kell a karbantartásukról, ellenőrzésükről. Ezeket valakinek üzemeltetni kell, és a használóknak, illetve igénybevevőknek fizetni kell érte, ahogy a normál kikötőkben tárolt hajók után is kell mederhasználati díjat fizetni.

A parton víziállásokat (stégeket) kell létesíteni, ahonnan a veszteglőhelyeket meg lehet közelíteni. A víziállásokat csak ideiglenesen, a veszteglőhelyek megközelítésére lehet használni, ezek nem válhatnak csónakkikötővé. A Hajózási Szabályzat módosításánál a kikötésre lehetőségként említett cölöpözést csak pontosan szabályozott körülmények között, kijelölt helyen tudják elfogadni, mert balesetveszélyes és könnyen anyagi kárt okozhat. Jamrik Péter szerint továbbra is megoldatlan a nádasok védelme, illetve azon csónakoknak a sorsa, amiket a nádasokban tárolnak. A tervezett pont, hogy "Kikötőn kívül vízijármű a nádas állományának károsítása nélkül vesztegelhet", önmagában még nem elég. Amennyiben egyáltalán lesz lehetőség a nádasok ilyen használatára, ennek feltételeit nagyon pontosan ki kell dolgozni az érintett hatóságoknak, szakmai szervezeteknek - hangsúlyozta a BFT közbiztonsági tanácsnoka.

 

A hajók nem kikötőben való parkolásának - veszteglésének - megtiltásával eredetileg a csónakok, vitorlások nádasokban való tárolását akarták megakadályozni. Ugyanakkor a bójára, horgonyra kötött hajóknál előírt őrszemélyzettel és esti kivilágítással már a normális víz életet is megnehezítették. A közelmúltban kikerült a Balaton törvényből a nyílt vízen való hajótárolás tilalma, most pedig várhatóan a Hajózási Szabályzat módosításával is rugalmasabbá teszik a szabályokat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!