Külföld

2011.12.21. 11:16

Föld-méretű bolygókat fedeztek fel

Két Föld-méretű exobolygót (Naprendszeren kívüli bolygót) fedeztek fel a NASA Kepler bolygóvadász űrteleszkópja segítségével, amelyek egy távoli csillag körül keringenek.

MTI

A felfedezésről a Nature online kiadásában jelent meg kedden beszámoló.

A Kepler-20 katalógusjelű csillag a Lant (Lyra) csillagképben, 950 fényévnyire van a Földtől. A két bolygó a Kepler-20e és a Kepler-20f elnevezést kapta.

Az egyik bolygó átmérője mindössze 3 százalékkal haladja meg a Földét, a másiké a Föld átmérőjének kilenctizedét teszi ki. Ezek az eddigi legkisebb bolygók, amelyek a Napunkhoz hasonlatos csillag körül keringenek. A jelek szerint mindkét planéta a Földhöz hasonlóan sziklás.

A tudósok a Föld-méretű bolygókat abban a reményben keresik, hogy életet találnak rajtuk. A más bolygókon talált élőlények nem feltétlenül intelligensek, lehet szó baktériumokról, penészgombákról, vagy teljesen ismeretlen életformákról. A két most felfedezett bolygón viszont aligha létezik élet, ehhez túl közel vannak napjukhoz: a Kepler-20e 6,1 nap alatt kerüli meg  a csillagot, a  Kepler-20f pedig 19,6 nap alatt. ennek megfelelően az egyiken 815, a másikon 426 Celsius fokos hőmérséklet uralkodik.

A közelmúltban a Kepler-csoport kutatói egy másik csillag körül keringő bolygót fedeztek fel, amelynek felületén kellemes, mindössze 22 Celsius fokos a hőmérséklet. Ugyanakkor a bolygó túl nagy, hogy élet legyen a felületén - mérete a Föld 2,4-szerese, ezért sokkal valószínűbb, hogy a Neptunuszhoz hasonló gázóriásról van szó.