Kultúra

2008.08.14. 02:27

Szöggel kivert táblák

Veszprém - A jelenlegi magyar kulturális kínálatról kialakult nemzetközi vélemény az, hogy könnyen áttekinthető, mert egyetlen metropolisra, Budapestre korlátozódik. Bátran kijelenthetjük, hogy ez már alapvetően nem érvényes nézet. Igaz, lassan, de oldódik az egyközpontúsággal jellemezhető helyzet.

Szép Orsolya

Veszprém és néhány más vidéki város évek óta áldozatosan dolgozik ezen. Az idei nyár egyik eseménye a nagy német kortárs művész, Gün-ther Uecker kiállítása a veszprémi Vass-gyűjteményben. A Düsseldorfban élő Uecker közel 80 éves kora ellené-re töretlen alkotókedvvel és energiával dolgozik és járja a világot, többször megfordult Kínában is, ahol különösen népszerű. Jellegzetes, szöggel kivert táblái a világ majd minden múzeumában láthatók. Már fiatalon fölfedezte, hogy az egymás mellé bizonyos rendszerben vagy véletlenszerűen beütött, különböző méretű szögek és azok árnyéka a rájuk vetődő fény változásával gazdag, bonyolult, szinte mozgásban lévő kép, dombormű hatását keltik.

Az évek során életművé fejlesztette a különféle méretekben és megoldásokban kivitelezett elgondolását. További kutatásai folytán más anyagokra is átszármaztatta az eljárásmódját. Visszanyúlt a történelmi múltba, s ebben segítették tanulmányútnak is beillő tibeti, kínai, mongóliai utazásai, amelyek nagyban gazdagították az elképzeléseit. A buddhista világnézet, alapállás természetes módon találkozott a saját gondolkodásmódjával. Az ősi kultúrák egy-egy anyagot szimbolikus erővel tudtak fölruházni, a japánoknál például a fehér textil vagy a szürke hamu az elmúlás, a gyász kifejezője. Uecker ezeket alkalmasnak találta a maga művészi céljaira, és nagy lélegzetű, bizonyos fokig a színházi díszletezésre emlékeztető módon használta, s a térben nagy kreatív erővel óriási, változatos képzőművészeti kiállításokká rendezte. Így ez az életmű távolról sem csupán egy patentre épül, vagyis a szögekből készült domborművekből áll. A térben elrendezett különféle, nagyméretű installációk a keleti vallási szentélyek titokzatos hangulatát idézik meg. A veszprémi gyűjteményben látható anyag számbelileg csak szerényen reprezentálja a mester munkásságát, de figyelemre méltó már amiatt is, hogy kifejezetten a veszprémi kiállításra készült darabokból áll. Másfelől a kiállítás fontos esemény azáltal is, hogy így már a harmadik igen jelentős európai művész munkái láthatók itt. Igazán példás az ismert műgyűjtő, Vass László és a veszprémi Művészetek Háza közötti együttműködés, az ebből születő programokat máris országos érdeklődés kíséri.

Az évek során életművé fejlesztette a különféle méretekben és megoldásokban kivitelezett elgondolását. További kutatásai folytán más anyagokra is átszármaztatta az eljárásmódját. Visszanyúlt a történelmi múltba, s ebben segítették tanulmányútnak is beillő tibeti, kínai, mongóliai utazásai, amelyek nagyban gazdagították az elképzeléseit. A buddhista világnézet, alapállás természetes módon találkozott a saját gondolkodásmódjával. Az ősi kultúrák egy-egy anyagot szimbolikus erővel tudtak fölruházni, a japánoknál például a fehér textil vagy a szürke hamu az elmúlás, a gyász kifejezője. Uecker ezeket alkalmasnak találta a maga művészi céljaira, és nagy lélegzetű, bizonyos fokig a színházi díszletezésre emlékeztető módon használta, s a térben nagy kreatív erővel óriási, változatos képzőművészeti kiállításokká rendezte. Így ez az életmű távolról sem csupán egy patentre épül, vagyis a szögekből készült domborművekből áll. A térben elrendezett különféle, nagyméretű installációk a keleti vallási szentélyek titokzatos hangulatát idézik meg. A veszprémi gyűjteményben látható anyag számbelileg csak szerényen reprezentálja a mester munkásságát, de figyelemre méltó már amiatt is, hogy kifejezetten a veszprémi kiállításra készült darabokból áll. Másfelől a kiállítás fontos esemény azáltal is, hogy így már a harmadik igen jelentős európai művész munkái láthatók itt. Igazán példás az ismert műgyűjtő, Vass László és a veszprémi Művészetek Háza közötti együttműködés, az ebből születő programokat máris országos érdeklődés kíséri.

Az évek során életművé fejlesztette a különféle méretekben és megoldásokban kivitelezett elgondolását. További kutatásai folytán más anyagokra is átszármaztatta az eljárásmódját. Visszanyúlt a történelmi múltba, s ebben segítették tanulmányútnak is beillő tibeti, kínai, mongóliai utazásai, amelyek nagyban gazdagították az elképzeléseit. A buddhista világnézet, alapállás természetes módon találkozott a saját gondolkodásmódjával. Az ősi kultúrák egy-egy anyagot szimbolikus erővel tudtak fölruházni, a japánoknál például a fehér textil vagy a szürke hamu az elmúlás, a gyász kifejezője. Uecker ezeket alkalmasnak találta a maga művészi céljaira, és nagy lélegzetű, bizonyos fokig a színházi díszletezésre emlékeztető módon használta, s a térben nagy kreatív erővel óriási, változatos képzőművészeti kiállításokká rendezte. Így ez az életmű távolról sem csupán egy patentre épül, vagyis a szögekből készült domborművekből áll. A térben elrendezett különféle, nagyméretű installációk a keleti vallási szentélyek titokzatos hangulatát idézik meg. A veszprémi gyűjteményben látható anyag számbelileg csak szerényen reprezentálja a mester munkásságát, de figyelemre méltó már amiatt is, hogy kifejezetten a veszprémi kiállításra készült darabokból áll. Másfelől a kiállítás fontos esemény azáltal is, hogy így már a harmadik igen jelentős európai művész munkái láthatók itt. Igazán példás az ismert műgyűjtő, Vass László és a veszprémi Művészetek Háza közötti együttműködés, az ebből születő programokat máris országos érdeklődés kíséri.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!