Kultúra

2011.03.23. 18:13

A sámánnő hatalma

Veszprém - Élete nagy paradoxona, hogy kezdettől fogva a nő szexuális objektumként való használata ellen lázadt, ennek ellenére a mai napig úgy emlegetik, mint a vetkőző költőnőt.

Bartuc Gabriella

Ladik Katalin költőnő, színésznő volt a vendége szerdán az egyetemen zajló Vajdasági napoknak. Bevezetésként levetítették az 1969-ben újvidéken filmre vett, a maga idejében nagy megbotránkozást kiváltó performanszát, amelyben Ólomöntés című versét szavalja a rá jellemző erotikus hanghordozással és testmozgással. Élete és kifejezésmódja az ex-Jugoszlávia kisérletező kedvű, nyitott kulturális klímájában alakult. Ahogy a szerdai beszélgetésen is elmondta, egyszerűen unta a sablonokat, egy másféle művészi kifejezésmódot keresett és talált meg, amellyel artikulálni tudta önmagát minden ellentmondásával együtt. Így lett a 60-as évek magyar és jugoszláv neoavantgardjának, a 70-es évek konceptualista művészetének és a 80-as évek posztmodern vonulatának egyik központi alakja.

Aki többet meg szeretne tudni róla, akcióiról, feminizmusáról - amely nem férfi nélküli világot képzel el, csak egy olyan világot, amelyben a nők is legalább olyan erős egyéniségek, mint a férfiak -, olvassa el az Ex-Symposion neki szentelt legújabb tematikus számát. Az irodalmi esten a Veszprémben megjelenő művészeti folyóirat főszerkesztője, Bozsik Péter és a szám szerkesztője, Ladányi István, valamint két szerző, Dániel Mónika és Fenyvesi Ottó beszélgetett a költőnővel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!