2010.11.18. 13:45
Éghajlatváltozás és a biodízel
Napló-információ (szpd) A hagyományos üzem-anyagok használatánál is jobban gyorsíthatja a káros éghajlatváltozást a bioüzemanyagok nagyarányú előállítása, állítja egy közelmúltban közzétett tanulmány.
A Brüsszelben nyilvánosságra hozott kutatás szerint a következő évtizedben 81-167 százalékkal nagyobb mértékű szén-dioxid-kibocsátást okozhat a bioüzemanyagok részarányának tervezett mértékű növelése, mint ha maradna a fosszilis anyagok jelenlegi mértékű használata. A káros hatást elsősorban az okozza, hogy a bioüzemanyagok előállításához szükséges növények termesztéséhez új termőterületeket kell bevonni, ez pedig a klímaváltozás lassításában kiemelten fontos szerepet játszó erdőségek csökkentésével jár.
Az európai országok jelentős része ráadásul import útján kívánja beszerezni a környezetbarátnak tartott üzemanyagot, ami közvetve trópusi erdőterületek csökkenésével fenyeget.
Érdemes azért megjegyezni, hogy az uniós illetékesek szerint a bioüzemanyagok előállításához szükséges földek jelentős részét a termelésből kivont mezőgazdasági területekből is biztosítani lehet, s a terméshozam javításával elérhető, hogy az erdőterületekhez minimális mértékben szükséges csak hozzányúlni.
Közben az Országgyűlés, igazodva az EU irányelveihez, elfogadta a megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről szóló törvényja- vaslatot. Első lépcsőként a forgalmazóknak már december 5-től kötelező hatszázaléknyi bioüzemanyagot értékesíteniük.
Persze ezt nemcsak közvetlen, például bioetanol-eladásból kell realizálni, hanem a hagyományos üzemanyagokba való bekeveréssel. A benzin jelenleg is tartalmaz biokomponenst, 2009 júliusa óta ez az arány 4,8 százalék.