Lóerő

2011.03.10. 12:18

Leállósáv - Csak vészhelyzetben!

Megyei körkép - Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. február elején indított közlekedésbiztonsági kampányához egyre több szakmai és civil szervezet csatlakozik. A szakemberek egyetértenek abban, hogy csökkenteni kell a leállósávon történő balesetek számát, amelyek a legtöbb esetben figyelmetlenségből és felelőtlenségből következnek be.

Tremmer Tamás

"Van Magyarországon öt négyzetkilométernyi terület, ahol a túlélési esély mindössze 20 perc." - Ezzel a társadalmi célú reklámmal vette kezdetét néhány héttel ezelőtt az ÁAK legújabb közlekedésbiztonsági kampánya. A társaság a riasztó számokkal a leállósáv veszélyeire, valamint a helytelen és sokszor felelőtlen használatára kívánja felhívni a figyelmet. Igaz, hogy megyénknek mindössze 15 kilométernyi autópálya szakasz jutott, de aki Budapestre megy, csak autópályát használ (M1, M7).
 
Az ÁAK kiemelt feladatának tekinti, hogy a kezelésében lévő úthálózaton javuljon a közlekedésbiztonsági helyzet, csökkenjen a balesetek száma és pozitív irányba változzon a vezetési kultúra. Ennek elérésében jelentős szerepet játszhatna az is, ha az autópályák záróvonallal leválasztott sávja egy új, kifejezőbb, a terület valódi funkciójára jobban utaló nevet kaphatna.
 
A leállósáv "átkereszteléséhez" KRESZ-módosítás szükséges, ugyanakkor már több szakmai szervezet is jelezte, hogy támogatja az ÁAK kezdeményezését. Kiss Csaba rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkárának álláspontja szerint "a leállósáv elnevezése sokak számára megtévesztő lehet. Ha vészsávnak hívnánk, sokkal egyértelműbb lenne, mire is való, hiszen a leállósávon csak műszaki hibás, vagy forgalom ellenőrzést, útfenntartást, úttisztítást, valamint műszaki mentést végző jármű állhat meg." Az ÁAK szakembereinek véleménye szerint találóbb elnevezés lehetne az üzemi sáv vagy a vészsáv kifejezések is, de nyitottak minden olyan javaslatra, ami hatékonyabban szolgálhatja a terület valódi feladatát.

 



 A kampányhoz ugyancsak elsők között csatlakozott az Országos Mentőszolgálat Mentőmotoros Szolgálata is, akik tapasztalatból tudják, miért olyan veszélyes a leállósávon tartózkodni, hiszen a beavatkozási területükön elsőként szoktak kiérni az ott bekövetkezett balesetekhez. Egy-egy autópályán történő súlyos baleset során a túlélés esélye nagyban függ attól, hogy mennyi idő alatt érnek a helyszínre a mentőorvosok, ezért kiemelten fontos, hogy a leállósáv minden esetben, még egy baleset vagy torlódás esetén is szabad maradjon és a dugóba került autósok ne állják el, ne lassítsák a mentőjárművek útját.
 
Az akciót maguk az autósok is támogatják, de a téma iránt magánszemélyek is aktívan érdeklődnek. A legnagyobb autós egyesület, a Magyar Autóklub készséggel állt az ÁAK kampánya mellé, mert számukra is elsődleges a biztonságos közlekedés megteremtése.

A Magyar Autóklub, mint a terület legjelentősebb társadalmi szervezete, hosszú évtizedek óta szervez tanfolyamokat, felvilágosító kampányokat a gyerekek és felnőttek részére egyaránt, hogy fejlődjön a magyar közlekedéskultúra és kialakuljon a felelős vezetés magatartása. A kezdeményezéssel a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is egyetért, továbbá a szakmai szervezetek mellett nagyon sok civil megkeresés és javaslat is érkezik az ÁAK-hoz. Mindemellett a szakemberek örömmel fogadták és a kampány sikerének tartják, hogy a legnagyobb közösségi portálon egy önálló mini kampány is elindult. 
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!