Lóerő

2012.01.27. 08:33

Nem kötelező a téli abroncs, de ajánlott

Tapolca - Magyarországon nem írja elő jogszabály a téligumi kötelező használatát, de a közútkezelő az időjárási- és útviszonyok függvényében egyes útszakaszokon kihelyezhet Hólánc használata kötelező közlekedési táblát.

Szijártó János

Ilyenkor a táblával jelzett útszakaszon csak olyan járművel szabad közlekedni, amelynek legalább a hajtott tengelyén lévő gumiabroncsokon hólánc van. Megyénkben a 8-as számú főútnál fordul elő helyenként a hóláncot előíró tábla. Vannak országok, ahol szöges abroncsokat is használnak, de nálunk ezt tiltják a közutakon. Télen, a síszezon beindulásával sokan indulnak külföldre. Ilyenkor érdemes tájékozódni a célországban érvényes rendelkezésekről, mert jelentős eltérések tapasztalhatók ezen a területen, országonként és büntetési tételenként. Amíg nálunk például nincs törvény a téligumira, addig a szomszédos Ausztriában november 1. és április 15. között kötelező minden keréken a téligumi, vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata.

Hóláncot azonban csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja. Azaz, ide téligumival felszerelkezve szabad elidulni, de úgy, hogy a csomagtartóban ott legyen a hólánc is. Ez utóbbi kötelező tartozék például Franciaországban, vagy Horvátországban, de Csehországban is kifejezetten ajánlott.



A hólánc használatával kapcsolatban néhány lényeges tudnivalóra hívta fel a figyelmet a témában megkérdezett szakértő, Zoltai Sándor. A tapolcai gumiszerviz vezetője elmondta, hogy legalább tíz centiméter vastagságú, öszefüggő hórétegnél szabad a hóláncot alkalmazni. Ugyanis ez az a mélység, amelyben még a lánc képes elsüllyedni. Vékonyabb rétegnél (ez adott esetben persze nem csak hó, de sár is lehet) már károsítja a gumit, az arra ható nyomás. Megtörhet a benne lévő acélszál, ami azt jelenti, hogy az autós új gumit vehet. A tempóval is óvatosnak kell lenni, egyáltalán nem ajánlott a 40 kilométernél magasabb óránkénti sebesség.

Elszakadhat a lánc, és a forgó alkatrésznél csapkodó darabok komoly károkat okozhatnak a karosszériában. A téliguminál viszont nem a hó, hanem a külső hőmérséklet a mérce. Hét Celsius fok alatt mindenképpen ajánlott, mégha ezt törvény nem is írja elő Magyarországon, hiszen a nyárigumik tapadása ilyenkor már nagyon gyenge. Az új téli gumik többnyire gyárilag nyolc milliméteres profilmélységgel kerülnek forgalomba, és általában öt-hat évig használhatók. A három milliméternél kisebb profilmélységűt már nem szabad felrakni, illetve az anyag fáradási tényezőit is figyelembe kell venni. Lehet mélység alapján jó még akár a tíz éves gumi is, de az állaga alapján már balesetveszélyes lenne annak használata.

A csomagtartóba tegyük be a hóláncot

A téligumit a hideg évszakban kötelező használni többek között Szerbiában, Szlovéniában, Finnországban, Lettországban, Litvániában, Észtországban, de ahol ezt nem írják elő kifejezetten, például Németországban, vagy Svájban, a nem megfelelő felszereltség miatt (esetleg nyári gumival) okozott baleset, kár, komoly büntetést jelent. Azaz összességében elmondható, hogy aki külföldre utazik, az jó minőségű téligumival induljon útnak, a csomagtartóba pedig tegyen be hóláncot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!