2013.02.07. 16:27
Korlátozott mértékű engedmény
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a kötelező felelősségbiztosítás bónusz-maluszhoz kapcsolt kedvezmények visszavonását kezdeményezte.
A PSZÁF arra kötelezte a biztosítókat, hogy a jövőben ne adjanak olyan kedvezményeket a gépjárművek kötelező felelősségbiztosításához, amelyek kizárólag a bónusz-malusz rendszerbeli besoroláson alapulnak.
A felügyelet már tavaly decemberben vezetői körlevélben tájékoztatta a piac szereplőit a kötelező díjtarifák hirdetésével kapcsolatos elvárásokról. Már jelezték: a PSZÁF jogszabálysértőnek minősíti azt a díjhirdetést, mely a jogszabályban meghatározott bónusz-malusz besorolási kategóriákon felül további fokozatokat állapít meg. A biztosítók az elmúlt években tömegével haladták meg a korábbi bónusz-malusz rendszert, miután a kármentes autósok a rendszer alapján a B10-es kategória után már további kedvezményeket nem kaphattak. Ennek érdekében születtek a biztosítói ajánlatokban a B10+, majd a B10++ kategóriák, amit a felügyelet korábban nem kifogásolt. A biztosítási szakértők szerint az eredeti rendszerhez való visszatérést szorgalmazzák, ami a bónusz esetében öt, a malusz esetében huszonöt százalékos díjlépcsőket is meghatározott. Ettől a biztosítók korábban nem térhettek el.
Egy-két évig még a maihoz hasonlóan értékelik a balesetmentességet a biztosítási díjakban (Illusztráció: Orosz Péter)
Tény, hogy a piaci verseny miatt ma már szép számmal találunk olyan biztosítói ajánlatot, amely alacsonyabb bónuszszinthez is kedvezményt csatol, bizonyára azért, hogy a kevesebb kárt okozó autósokat magához kösse. Ezt a kedvezményt ugyanakkor saját kockázatukra vállalják a biztosítók.
Az, hogy a felügyelet a balesetmentes vezetőknek adható kedvezmények megszüntetésére kötelezi a piac legnagyobb részét, az autósok számára azzal jár, hogy emelkednek majd a biztosítók díjai, ráadásul olyan kedvezménytétel tűnik el a piacról, amit a biztosítók vállaltak volna. Az a felügyeleti közleményekből nem derül ki pontosan, hogy vajon akkor sem engedélyezi-e a balesetmentes vezetőknek adható kedvezményt a PSZÁF, ha nem a bónusz-malusz fokozathoz, hanem új termékhez kapcsolják. Gilyén Ágnes, a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) szóvivője azt nyilatkozta: a törvény indoklásában nincs pontos határidő a jelenlegi bónusz-malusz rendszer eltörlésére, és egy-két évig még biztosan megtartják.
Az autósok kártörténetét tartalmazó Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerben (KKNYR) a napokban rögzítették a tízmilliomodik szerződés adatait. A nyilvántartás szerint az autósok 32 százaléka B10-es besorolású, magas, 17 százalék az A0-s besorolású ügyfél, a kezdő vagy a második kocsira kötő.