Újjávarázsolták a hűséges kísérőt

2020.08.30. 07:00

Nyolc hónapon át dolgoztak az 58 éves Trabanton

„Új járműve kötelezettséget jelentő nevével állandó hűséges kísérője kell hogy legyen. Trabantja ezt a hűséget azonban csak akkor tudja megszolgálni, ha megfelelő ápolásban is részesíti.”

Arany Gábor

Tóth Gábor (balra) és Tóth Ferenc a felújított Trabanttal

Fotó: Arany Gábor/Zalai Hírlap

A szovjet Szputnyik (útitárs, kísérő) német megfelelője után elnevezett NDK-s négykerekű használati utasításából vett mondatok jól illenek arra a gondosságra, amivel gazdája körbeveszi veterán kedvencét.

Retrós művirág a műszerfalon Fotó: Arany Gábor/Zalai Hírlap

Zalaegerszeg jellegzetes alakja, a legtöbbek által Csoki becenéven ismert 65 éves Tóth Ferenc aktív évtizedei zömét Európa útjain töltötte, a Zala Volán különjárati busz­sofőrjeként kereste kenyerét.

A több száz lóerős, tágas luxusjárművek után furcsa, hogy mi lett a kedves járműve.

Eredeti az elakadást jelző prizma Fotó: Arany Gábor/Napló

– Mindig szerettem volna régi autót magamnak, nagy álmom a Volga M 24-es, mert egykor nekem is volt – kezdte Tóth Ferenc, akivel az egerszegi falumúzeumban adtunk egymásnak találkozót, hogy ne csak a gépkocsi legyen régi, amiről beszélgetünk, hanem a környezet is utaljon a múltra, bár zsúptetős házak között a legelső Trabantok is csak ritkán járhattak. A duroplaszt karosszériás kisautó sikertörténete ugyanis az ötvenes évek közepén kezdődött.

– Az egyik egerszegi veteránautós találkozón megpillantottam a vágyott Volgát, de amikor meghallottam, mennyibe kerül, tudtam, nekem ilyen nem lesz – tért vissza a történethez. – A sors azonban a kezemre játszott, tavaly rokoni kapcsolat révén találtam rá erre a Trabantra Gödön, garázsban állt 34 évig, ennek megfelelően nézett ki – és ekkor előkerültek a képek a kiinduló állapotról, amire talán a kopott jelző illene, míg a mostani a gyári újat is lepipálja.

A kárpitozás Kása Balázst dicséri Fotó: Arany Gábor/Zalai Hírlap

– Októberben láttunk munkához, az első pillanattól kezdve a bátyámmal együtt dolgoztunk a felújításon. Gábor gépésztechnikus, élete során sok autót, köztük négy Trabantot koptatott, ismeri a típust, akár a tenyerét. A Trabiban 22 ezer kilométer volt, ami nem sok, de az eltelt évekre tekintettel, no meg arra is, hogy jó pár alkatrészt kicseréltek rajta, az utolsó csavarig szétbontottuk, majd összeraktuk, hogy a gyári állapotot helyreállítsuk – ez májusra sikerült. Együtt találtuk ki Gáborral, mi hogyan legyen. Akadt olyan része, amit többször összeraktunk, szétszedtünk, mire olyanná vált, amivel már elégedettek voltunk. Nagyon sokat segítettek a barátok, a festés Bognár Lászlót dicséri, a karosszériánál Mazur Árpád segített, az újnál is szebb kárpitozás Kása Balázs munkája, a motorszerelésben Horváth Hopa Pál működött közre. Sok biztatást kaptam Walter Attilától, aki Tápiószecsőn él, ő is egy gyönyörűen felújított Trabant tulajdonosa.

Az elmúlt hónapokban többször éreztem, feladom, nem tudjuk megcsinálni, olyankor ő biztatott, öntött belém erőt.

Akadt olyan zalabesenyői mester, aki a polírozásából vette ki a részét, szégyen, de a neve nem jut eszembe – nevette el magát. Azt is elárulta, felesége türelme, támogatása is kellett a sikerhez. Ágnes asszony mindent feljegyzett, így fillérre lehet tudni, hol tartanak, de ez legyen titok, mert a belefektetett idő pénzben nem mérhető, no és az öröm sem, amit az elkészült mű szerzett.

Az első Trabant 1957. november 7-én gördült le a gyártósorról Zwickauban. A típus S betűt formázó jelvényét, a Sachsenring-emblémát 1958. május 1-jétől viselte a típus. A P50 jelűt, azaz Trabant 500-at 1963-ig készítették. Ezt követte a 100 köbcentivel megnövelt motorra utalva a Trabant 600.

Patikatisztaságú a motortér, amely kétszer kapott festést Fotó: Arany Gábor/Zalai Hírlap

Cikkünk főszereplőjéről, az 1962-ben gyártott Trabantról annyi tudható, hogy az NDK-ban dolgozó, élő tulajdonosa hozta haza 1985-ben, és a testvérénél hagyta Gödön, az autó rendszámát, az okmá­nyait visszavitte és leadta. Magyarországi forgalomba nem állították a Trabantot, de erre hamarosan sor kerülhet, amint megérkezik hozzá minden papír, és túljut a műszaki vizsgán, aminek sikere érdekében a féket kétkörösre alakították. Néhány más különlegesség is található a felújított Trabin. Ilyen a tetőbe épített szellőző, az egyedileg gyártott oldalsó díszcsíkok, az első lökhárító alatt az üvegszál-erősítésű műanyagból készült spoiler.

Beszélgetésünk alatt a Trabant vonzotta a skanzen látogatóit is, a motor hangja muzsika azoknak, akik számára a gyerekkorukat idézi minden pöffenése, a kipufogóból áradó jellegzetes illata.

Tóth Gábor (balra) és Tóth Ferenc a felújított Trabanttal Fotó: Arany Gábor/Zalai Hírlap

Csoki úgy tervezi, veterántalálkozókon mutatja be művüket, és hogy sokszor legyen rá alkalma, ezért amikor útra kel, nem feledi majd a használati utasítás legendás intelmét sem: „A Trabant útfekvése kitűnő és gyorsulása kifogástalan. Ez azonban ne csábítson könnyelműségre.”

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!