Hirdetés

2023.10.25. 11:42

Az online marketing evolúciója: Hol tartunk most és merre haladunk?

Az internet berobbanása, majd kicsivel később az okos készülékek rohamos terjedése alapvetően változtatta meg a marketing világát is. A szakma azonban remekül helytállt, és alig pár év alatt teljes mértékben idomult az új kihívásokhoz. Megszületett a profi online marketing, ami napjainkban dominálja az iparágat. De hol tart most a szakma, és vajon mi lesz a jövő? Cikkünkben erről lesz szó.

PR cikk

Forrás: 123RF.com

A kezdetek

Az online marketing születését nehéz lenne egyetlen dátumhoz kötni. Ha mégis meg szeretnénk ezt tenni, akkor alighanem 1990. szeptember 10-ét kellene megneveznünk – ekkor indult útjára ugyanis a világ első netes keresője, az Archie. A marketingszakma hamar meglátta a lehetőséget, és rövidesen kialakult a keresőoptimalizálás fogalma is, ami persze később magával vonzotta a SEO-szövegírás megjelenését is.

1994-ben debütált az első kattintható képes hirdetés, idegen szóval banner, ami ismét új löketet adott az online marketingnek. Nem kellett sokat várni a két nagyágyú, a Google és a Yahoo piacra lépésére sem, hiszen ez 1998-ban történt. Nem túlzás azt állítani, hogy a két óriáscég mindent megváltoztatott, és ez hatványozottan igaz a 2000-es években berobbanó közösségi oldalakra. A Facebook, a LinkedIn, a Wordpress vagy a MySpace gyökeres változásokat eredményezett a marketing területén is.

Az online marketing jelene

Néhány évtizeddel ezelőtt a marketingbevételek túlnyomó többségét a tévétársaságok tehették zsebre. 2011-ben azonban fordult a kocka: az emberek immár több időt töltöttek a világhálón, mint a tévéképernyő előtt. Nem meglepő, hogy a digitális marketingben is ugrásszerű növekedés ment végbe, ami a mai napig tart. Csak egyetlen árulkodó adat: 2022-ben csupán a közösségi oldalakon mintegy 226 milliárd dollárt költöttek a cégek hirdetésekre világszerte. A tévétársaságok bevétele ezzel szemben mindössze 135 milliárd dollárt tett ki.

Egy vállalkozás számára tehát napjainkban egyszerűen elengedhetetlen az online jelenlét. Akármilyen piacon működjenek is és akárki legyen is a célközönségük, egészen biztos, hogy az interneten és a közösségi médián keresztül tudnak a leghatékonyabban értékesíteni. Ehhez pedig muszáj bevetniük az online marketingeszközöket, legyen az keresőoptimalizálás, fizetett hirdetés vagy akár e-mail-kampány.

A weboldal és a közösségimédia-oldal ma már alapvető

Nehéz elképzelni, hogy miként tudna egy cég ügyfeleket szerezni napjainkban, ha se honlappal, se közösségimédia-jelenléttel nem rendelkezik. A helyzet azonban az, hogy ez a két dolog már semmit sem garantál. Az interneten olyan mennyiségű tartalom ömlik a nyakunkba minden percben, hogy csakis kiváló tartalommarketinggel lehet esélyünk kitűnni a zajból.

Ennek pedig az az alapja, hogy rendszeresen jó minőségű, érdekes tartalmat teszünk közzé a weboldalunkon és a közösségi oldalainkon is. A feladat nem egyszerű, hiszen egyszerre kell szakmailag hitelesnek lennünk, felkeltenünk a végtelen hírfolyamban az emberek érdeklődését és persze vásárlásra, megrendelésre buzdítanunk őket.

És ez még messze nem minden: arra is ügyelnünk kell, hogy a tartalom minél jobban megfeleljen a keresőmotorok – például a Google – elvárásainak, és így minél előkelőbb helyre kerüljön az oldalunk a találati listán. Itt jön a képbe a SEO-szövegírás, ami pontosan ezt a célt tűzi ki maga elé. Amikor SEO-szempontok szerint írunk szöveget, rengeteg tényezőt kell figyelembe vennünk.

Valaha elég volt annyi, hogy a fontos szavakat minél többször szerepeltettük a szövegben, de ez ma már kevés a keresőmotoroknak. Akkor fogják relevánsnak ítélni az oldalunkat, és ezáltal előrébb sorolni, ha a tartalom szakmailag helytálló, érdekes és informatív, valamint könnyen fogyasztható. Utóbbi alatt azt értjük, hogy a szöveg gondosan felépített, szépen tagolt és átlátható, illetve nem hemzseg az elgépelésektől.

Hétpecsétes titok, hogy a Google pontosan milyen algoritmus szerint állítja fel a találati sorrendjét, de az biztos, hogy a fentiek mellett szerepet játszik az is, hogy mennyire gyorsan tölt be az oldalunk, milyen gyakran kerül ki rá új tartalom, milyen minőségűek a képek és hány link mutat más oldalakról a mi honlapunkra. Ha ezeket ráncba szedjük, akkor van esélyünk a találati lista első oldalára kerülni, amikor valaki „rágugliz” a számunkra fontos kulcsszavakra.

Mi lesz a jövő?

Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy kijelentsük, a következő nagy durranást a mesterséges intelligencia (AI) jelenti majd az online marketingben. Ami azt illeti, a jövő idő némileg indokolatlan, hiszen az AI már most is rengeteg dologban segíti a munkánkat. Képes minőségi SEO-szöveget alkotni, önállóan grafikákat készíteni, javaslatokat tenni a hirdetéseink optimalizálására vagy éppen elemezni a marketinggel kapcsolatos adatainkat.

Ahogy egyre fejlettebb és fejlettebb mesterséges intelligenciák állnak majd a rendelkezésünkre, úgy épülnek majd be az okos gépek egyre több marketingeszközbe és szoftverbe. Mi lesz ennek a következménye? Nos, az biztos, hogy a jövőben még inkább személyre szabottá válnak a hirdetések, hiszen a megfelelő célközönség megszólításával még nagyobb arányban alakíthatunk vásárlókat az érdeklődőkből.

A fejlődés nem áll meg

Az online marketing hatalmas utat tett meg az internet megjelenése óta, és mára önálló iparágat és szakmát jelent. A fejlődés pedig sokak szerint még csak most kezdődik igazán, mert a mesterséges intelligenciák olyan technikákat és módszereket hívnak majd életre, amikről most még álmodni sem merünk.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában