Sport

2009.02.03. 03:29

Ölben vitt autó - Liszi László harmadszor teljesítette a Dakart

<b>Veszprém</b> - A rajt előtt az ötvenedik helyre szeretett volna beérni, ötvenkettedik lett belőle. Mégis tökéletesen elégedett, hiszen csodák ebben a sportágban sincsenek.

Novothny Ottó

Eddig hatszor ült autóba a világ egyik leghíresebb őrületén. Ötször négykerekűt vezetett, egyszer kamiont. Végigmenni a Dakaron, ez sok sportember álma. Neki már háromszor sikerült.

A tereprali szakág csúcsrendezvényének helyszíne eddig Afrika volt, ám az idén biztonsági okokból Dél-Amerikában, ezen belül Argentínában és Chilében jelölték ki a szervezők az útvonalat.

- Iszonyú volt a forróság - kezdte az élménybeszámolót Liszi László. - Technika és ember számára ez jelentette a legnagyobb kihívást. Meg persze a terep nehézsége. Ugyanakkor állandóan érezhető volt, hogy civilizált területen menetelünk, ami biztonságérzetet adott.

- Ennek némileg ellentmond, hogy meghalt egy motoros.

- Az első öt napon az au-tós indulók fele elfogyott , vagyis kiesett. A szervezők később is ragaszkodtak a kijelölt utakhoz, ám azt a gondok miatt folyamatosan csökkentették. 

Egyre gyakrabban fordult elő ugyanis, hogy még az előző napi adagot próbálta leküzdeni valaki, miközben már a másnapi versenyt kellett elrajtoltatni. A biztonságos lebonyolításra nem volt elegendő technikája a házigazdáknak.

- Pedig a szabályzat előírja, hogy negyedóra alatt a vészhívás helyszínén kell lenni.

- Ez így igaz, ám éppen az említett motoros esetében nem tudták tartani ezt az időt. Éppen ezért történtek később a futamleintések, ám a szabály nincs kidolgozva az ilyen esetekre. Ebből adódtak a bonyodalmak.

- Amit tovább élezett a magyar viszály.

- Szép kis történet az egész. Palikék bennragadtak a homokban, a kamionjuk kihúzta őket, ám ezután a hivatalos döntés alapján már nem mehetett tovább a mezőny. A szervezők ad hoc osztogatták az enyhe büntetéseket, ami sokaknak nem tetszett. 

Végül Szalayék álltak a kezdeményezés élére, ami ezt nehezményezte. A következmény ismert: Palikék minden idők legjobb magyar szereplését elbukva, vagyis a tizenkettedik helyről lecsúszva zártak a huszonegyedik pozícióban. 

Véleményem szerint a büntetés jogos, de annak mértékén lehet vitatkozni. Az viszont biztos: hiba volt, hogy Szalayék vezették a reklamáló csapatot. Általános következtetés: a pénz eltorzítja az emberek lelkét.

- Korábban említette: azért rajtol a Dakaron, hogy utána itthon minden apróságnak jobban tudjon örülni. Dél-Amerikában viszont nem voltak annyira kegyetlenek a viszonyok.

- Az tény, hogy a lelki teher, a mi lesz velünk, ha el-akadunk nem nyomott, ám ettől még kőkemény körülmények között mentünk. Például nem homokdűnéket kellett leküzdenünk, hanem homokhegyeket, ami kegyetlen nehéz feladat volt. Ehhez jött a hőmérséklet és minden egyéb akadályozó tényező. 

Egyetlen példa: a tíznél is többször győztes Mitsubishi csapat négy autójából egy ért célba, az is a tizedik helyen.

- Mindezek ellenére, ha jól értem, Dél-Amerika a nyerő terep.

- Jobban éreztem magam, de az afrikai hangulat egészen más. Ez olyan volt, mint egy hosszú világbajnoki futam, ahol a menő pilóták a célba érés után eltűnnek luxusszállodáikban. A korábbi versenyeken csaknem mindenki együtt maradt a táborban, nagyobb volt az összetartás.

- Éppen az összetartással kapcsolatban hallgat el szerényen egy történetet.

- A Volkswagen egyik pilótája, Depping elakadt, és sokan elszáguldottak mellette. Akkor és ott kellett dönteni: nyomod a gázt vagy megállsz. Mi segítettünk, kivontattuk. Természetesen roppant hálásak voltak.

- Három helyszínt emlegetnek a jövő évi versennyel kapcsolatban.

- Majdnem biztos vagyok benne, hogy visszatérünk Argentínába és Chilébe. A rajtceremónia egyébként felejthetetlen volt Buenos Airesben, ahol szinte ölben vitték az autót és közel egymillióan álltak az útvonal mellett. Csodálatos emlék ez, nem bánnám, ha újra átélhetném.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!