Várpalota

2014.10.27. 09:05

Munkácsy alkotásainak titkai

Várpalota - Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiájáról, legfőképp annak első képéről, a Krisztus Pilátus előtt című alkotásról beszélt a Thury-várban tartott izgalmas előadásában dr. Reisinger János irodalomtörténész.

Szabó Péter Dániel

Sokan kíváncsiak voltak a témában könyvet is jegyző Reisinger János előadására, amelynek során a szakmai elemzés mellett tucatnyi, a művész életével és munkásságával, valamint a világhírű festményekkel kapcsolatos érdekességet is hallhatott a közönség. Megtudhattuk például, hogy Munkácsy volt az első olyan festő, aki fotó alapján dolgozott.

A trilógia első darabjához jó néhány statisztát is fogadott. Beállította őket az általa elképzelt jelenetet, majd több szemszögből is lefotóztatta azt Párizs leghíresebb fotósával. A fénykép felhasználásával festette meg aztán a monumentális nagyságú képet. A 26 négyzetméteres, s 300 kilogramm tömegű, Krisztus Pilátus előtt című alkotáson három éven át dolgozott.

Reisinger János a Thury-várban tartott izgalmas előadáson (Fotó: Szabó Péter Dániel)

- Munkácsy rengeteg mondanivalót sűrített ebbe a festménybe. Minden alak testtartása, arckifejezése tükrözi nem csak a gondolatait, hanem a jellemét is. Jézust például több mint ötvenszer festette át, mire úgy érezte, megtalálta a tökéletes formát - mondta Reisinger János.

Munkácsy egyébként az 1870-es évek előtt soha nem festett bibliai témájú képeket, de amikor felkérték, hogy készítsen szélesebb tömeget megmozgató alkotásokat, akkor a Bibliához nyúlt. Az egész életről szóló és a Jézus melletti állásfoglalások ezek a képek, amelyek nem a felületen üzennek. Munkácsy olyan művész, aki hívja a nézőt, hogy mélyedjen el a mondanivalójában - méltatta az alkotót Reisinger János.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!