Belföld

2010.11.12. 17:45

Támogatnunk kell a hazait

Mivel a kereskedelemre kivetett különadó - elsősorban a multinacionális hálózatokat érinti, várhatóan lélegzethez jutnak a hazai kis boltok és láncok. Magyar tulajdonú hipermarketeket kell létrehozni, akár több bolt társulásával, mert különben elveszítjük - a jelenlegi piaci pozícióinkat is - jelentette ki Demján Sándor.

Munkatársainktól

A Vállalkozók Országos Szövetsége ügyvezető elnöke a Coop Üzletlánc 15. születésnapján beszélt erről a minapi fővárosi ünnepségen. Ennek kapcsán azt kérdeztük Veszprém megyei kereskedőktől, nem jött-e túl későn ez az  egyre inkább hangoztatott felismerés, mármint, hogy támogatni kell a hazai vállalkozásokat, hiszen az ő nyereségük itthon marad, ellentétben a külföldi székhelyű multik profitjával?

Az általunk megkérdezett szakemberek hangsúlyozták, nem eszik olyan forrón a kását. Szó sincs arról, hogy a hazai láncok nem fizetnek különadót. A sávos adózás alapján ugyanis csak 500 millió forint árbevételig nem kell különadót fizetni, az 500 millió és 30 milliárd forint közötti bevételrész után már  0,1 százalék, a 30 milliárd és a 100 milliárd forint közötti forgalmi hányad után 0,4 százalék, a 100 milliárd forint feletti értékesítés összege után 2,5 százalék az adókulcs.

Az persze igaz, hogy ennek alapján az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) gyorsfelmérése szerint a Tesco fizetheti a legtöbb különadót, 12,1 milliárd forintot, majd a Spar és az Auchan következik, 6,1, valamint 3,4 milliárd forintos terheléssel. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy  nemcsak  az adózáson múlik a hazai vállalkozások pozíciója, mert miközben esetleg nem nyomja agyon őket az adó, ugyanakkor például tízmillió forint rehabilitációs járulékot is beszednek tőlük, hiszen nem tudnak például sérült embereket beállítani a pult mögé.

A  legfőbb gond a kereskedők szerint jelenleg  a munkabérrel kapcsolatos terhek mellett a vásárlóerő érezhető visszaesése Magyarországon, miközben köztudottan nagy a konkurencia a piacon.  

A világgazdasági válság 2009 őszén hozzánk is begyűrűzött, méghozzá elég látványosan. Elfogyott az emberek pénze, elapadt a vásárlóerő, elmaradtak a vevők. És ez az állapot azóta is tart, nyilatkozta lapunknak Irmes Zsolt, a 100 Íz Center Kft. ügyvezető igazgatója.

A cég Fejér és Veszprém megyében 30 kisebb boltot üzemeltet, de van két saját tulajdonú pékségük is. Az üzleteikben együttesen és átlagosan a visszaesés mértéke 9-12 százalék közötti. A forgalom csökkenése mellett mással is kénytelenek voltak szembesülni. Amikor az embereknek minden mindegy, az erkölcsök fellazulnak: boltjaikban az utóbbi időben elszaporodtak a lopások is. Mintha nem lenne elég gondjuk enélkül is. Talán a szigorúbb törvényekkel elejét tudják venni ennek.

Irmes Zsolt is csatlakozott a  Coop-lánchoz, s részt vett a cég minapi 15. születésnapi rendezvényén a fővárosban. Ott felvetődött, hozzanak létre magyar tulajdonú hipermarketeket. Ezzel egyetért, lát benne fantáziát, ezt kívánná a magyar érdek, de az ő vállalkozása ennek megvalósításához kicsi. A szakember  nem győzte hangsúlyozni, ezt az elképzelést nem a multiellenesség szülte, de látni kell, a multik ilyen fokú jelenlétéből az országnak kára keletkezik.

Ma már mindenki tudja, a multinacionális láncok a nyereséget ott csapatják le, ahol tudják  nem feltétlenül hazánkban. Olyan egészségtelen árversenyre kényszerítik a kisebbeket, ami elvileg a vevőkért van, de erről szó sincs! Példát is mondott: - A hatforintos zsemlével senki nem tudja felvenni a versenyt, de állítom, ennyiért ők sem képesek előállítani. Ezzel indokolatlanul lejáratnak engem is, hiszen a vevőm nem érti, én miért adom ilyen drágán.

Egy ilyen lépéssel tönkreteszik a hazai kereskedőket, nem tudnak megélni a hazai pékek, a malmok, a termelők. Elvesznek munkahelyek, s ha nincs kereset, nincs miből költeni. Ezért mondtam, hogy a multik olcsósága csak látszólag van a vásárlókért.

Egyébként a kormány különadója a 100 Íz Centert is  érzékenyen érinti. Irmes Zsolt abban reménykedik, mielőbb olyan idők jönnek, hogy könnyebben ki tudják fizetni a rájuk kirótt terheket.

- Megváltoztak a magyar fogyasztók vásárlási szokásai a gazdasági válság hatására  a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb elemzése szerint.
 
- Elmúlt a felelőtlen költekezés ideje, amikor meggondolatlanul vett fel fogyasztói hi- teleket a lakosság.

- Idén jelentősen csökkent a kampányszerű nagy bevásárlások száma, akárcsak a bevásárlás során elköltött összeg mértéke.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!