2011.05.20. 11:56
Vitorla helyett repülőgépszárny - magyar találmány
Vitorla helyett gyakorlatilag egy repülőgépszárnyat szerelve az árbocra kívánja létrehozni az ország leggyorsabb vitorlását Soponyai Géza.
Az újításairól is ismert hajós pénteken Balatonkenesén mutatta be találmányát. "Az Infiniti-szárny lényege, hogy a hagyományos vitorla helyett egy függőleges repülőszárnyat szerelünk az árbocra, ez jelentős teljesítménytöbbletet jelent, mivel sokkal nagyobb erő kifejtésére képes" - mondta Soponyai Géza az MTI-nek. Az Egyesült Államok nagy vitorlásversenyein ez az elv már gyakorlatnak számít, a magyar újítás a szárny összecsukhatóságában és annak könnyű felszerelhetőségében rejlik. Az ötletet két évvel ezelőtt vetette fel Fekete László gépészmérnök, vitorlázó.
"Bár az Infiniti-szárny súlya körülbelül kétszerese a hagyományos vitorláénak, a mintegy másfélszeres plusz teljesítményért megéri felszerelni, a meglévő árbocra felhúzható" - tette hozzá Soponyai Géza. A szárny 19 méter magas, összecsukva pedig 3 méter. A teljes szélessége 4,8 méter, súlya a karbonszálas technológiának köszönhetően csak 150 kilogramm, s 14 darab szelvényből áll, ez teszi lehetővé az összecsukhatóságot és a precíz beállítást. Felületét szupererős műanyag fólia borítja.
Soponyai Géza célja, hogy az újításnak köszönhetően Magyarország leggyorsabb hajójának birtokosa legyen, és megnyerje a Kékszalag Balaton-kerülő versenyt. Az új fejlesztésű szárnyat a Nautic 12 Racer típusú Media Contact Avatar versenyhajóra szerelték fel. A pénteki teszt során - ahogy Soponyai fogalmazott - a szárny beváltotta, amit a fizika ígért. "Három-négy csomós szélben mintegy hat csomóval haladtunk. Még egy-két dolgot finomítani kell, s versenyen először a jövő hétvégén próbáljuk ki" - mondta Soponyai.