Belföld

2011.05.20. 11:56

Vitorla helyett repülőgépszárny - magyar találmány

Vitorla helyett gyakorlatilag egy repülőgépszárnyat szerelve az árbocra kívánja létrehozni az ország leggyorsabb vitorlását Soponyai Géza.

MTI

Az újításairól is ismert hajós pénteken Balatonkenesén mutatta be találmányát. "Az Infiniti-szárny lényege, hogy a hagyományos vitorla helyett egy függőleges repülőszárnyat szerelünk az árbocra, ez jelentős teljesítménytöbbletet jelent, mivel sokkal nagyobb erő kifejtésére képes" - mondta Soponyai Géza az MTI-nek. Az Egyesült Államok nagy vitorlásversenyein ez az elv már gyakorlatnak számít, a magyar újítás a szárny összecsukhatóságában és annak könnyű felszerelhetőségében rejlik. Az ötletet két évvel ezelőtt vetette fel Fekete László gépészmérnök, vitorlázó.
   
"Bár az Infiniti-szárny súlya körülbelül kétszerese a hagyományos vitorláénak, a mintegy másfélszeres plusz teljesítményért megéri felszerelni, a meglévő árbocra felhúzható" - tette hozzá Soponyai Géza. A szárny 19 méter magas, összecsukva pedig 3 méter. A teljes szélessége 4,8 méter, súlya a karbonszálas technológiának köszönhetően csak 150 kilogramm, s 14 darab szelvényből áll, ez teszi lehetővé az összecsukhatóságot és a precíz beállítást. Felületét szupererős műanyag fólia borítja.

 


   
Soponyai Géza célja, hogy az újításnak köszönhetően Magyarország leggyorsabb hajójának birtokosa legyen, és megnyerje a Kékszalag Balaton-kerülő versenyt. Az új fejlesztésű szárnyat a Nautic 12 Racer típusú Media Contact Avatar versenyhajóra szerelték fel. A pénteki teszt során - ahogy Soponyai fogalmazott - a szárny beváltotta, amit a fizika ígért. "Három-négy csomós szélben mintegy hat csomóval haladtunk. Még egy-két dolgot finomítani kell, s versenyen először a jövő hétvégén próbáljuk ki" - mondta Soponyai.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!