2010.04.15. 22:06
Törődést igényel az autóklíma
Napló - A klímaberendezés rendszeres karbantartásának elmulasztása miatt baktériumok, pollenek és spórák lehetnek nem kívánt útitársaink az autóban.
A légkondicionáló párologtatója és beltéri szűrője ugyanis ideális táptalajt jelent a veszélyes, allergén mikroorganizmusok számára, ezért azok rendszeresen karbantartást igényelnek.
Az elpárologtató rendszeres fertőtlenítése megszünteti a kellemetlen szagokat, s kiküszöböli az allergiás reakciókat. A tisztítást követően felvitt védőréteg pedig megakadályozza az újabb szennyeződés kialakulását.
Hogy milyen gyakran van szükség a műveletre? Nos, a beltéri levegő szűrőbetétjét 15 ezer kilométerenként ajánlatos újra cserélni. Ez alatt ugyanis a szűrőbetéten, a beszívott külső levegőből, jelentős mennyiségű por, pollen és korom ülepedik le. A tiszta szűrőbetét pedig, a csírák szétterjedésén túl, a szélvédő-párásodás és a ventilátormotor meghibásodásának kockázatát is csökkenti.
A megtelt betét cseréje ugyanis nemcsak a tisztítási teljesítményt növeli, mint az otthoni porszívókon, hanem a lerakódó szennyeződések eltávolításával a ventilátormotor mechanikai terhelését is csökkenti, amivel költséges javításnak vehetjük elejét.
Az autóklíma nyomás alatt működik, ezért az alkatrészei folyamatos elhasználódásnak, a tömlők és a tömítések pedig természetes öregedésnek és kiszáradásnak vannak kitéve.
Az elhasználódást kiszáradás és tömítetlenség kíséri, ami hűtőközeg-szivárgást és hűtőteljesítmény-csökkenést von maga után.
A klímaszerviz egyébként kétévente esedékes. Munkálatai magukba foglalják a berendezés tömítettség-próbáját, a rendszerben keringő hűtőközeg ellenőrzését, illetve az elhasználódott hűtőközeg és a kiszáradt tömítések szükség szerinti cseréjét.
Az automatikus klímakészülékek önműködően végzi a hőmérséklet, a ventilátor-fokozat és az utastérbe fúvott levegő elosztásának szabályozását.
A manuális berendezések használata során először a legnagyobb hűtést adó ventilátorfokozatot célszerű kiválasztani, majd az enyhébb hűtés érdekében, csökkenteni a felesleges légáramlatot.
A nyári melegben a 22 Celsius fokot, különösen nagy melegben ennél három-négy fokkal melegebb légáramot érdemes beállítani, legfőképp a kiszálláskor bennünket érő hősokk elkerülése érdekében.