Gazdaság

2012.08.07. 04:28

Vonatra terelnék az utasokat

Megyei körkép – Aki szeptembertől csak pár kilométerre szeretne buszszal utazni, annak majd a tíz kilométerre érvényes jegyet kell megvásárolnia, mert az öt kilométeres tarifát megszünteti az állam.

Tremmer Tamás

A közösségi közlekedés versenyképességének javítása érdekében a vasúti utazást támogató és a szolgáltatások színvonalához igazodó tarifarendszer kialakítására törekszik a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). Szeptembertől módosul a közösségi közlekedésben alkalmazott díjrendszer.



Új tarifarendszer lép életbe szeptember elsejétől

Az emelt szintű szolgáltatások pótjegyárai az utazási távolsággal arányosan alakulnak. A minőségi autóbuszos felár növekedése versenyképesebbé teszi a vasúti InterCity (IC), EuroCity (EC) járatokat. A jegyek esetében megszűnik, a bérleteknél azonban megmarad az öt kilométeres övezetű helyközi tarifa. Az NFM a közlekedési társaságokkal kötött közszolgáltatási szerződésekben határozhatja meg a tarifákat. A véglegesítés alatt álló szerződésmódosítások 2012. szeptember elsejével léphetnek életbe. Az átalakítás első lépcsőjében az eddig egységes tarifarendszert – a személyszállítási törvénynek megfelelően – országos, elővárosi és regionális szolgáltatásokra bontott elemek váltják fel, döntő részben változatlan díjtételekkel. Az új felosztás a későbbiekben lehetőséget nyit többszintű díjszabás alkalmazására az eltérő minőségű szolgáltatások igénybevételekor. Több vidéki megyeszékhely és a főváros közötti utazás akár olcsóbban is megtehető szeptembertől az IC- és EC-járatokon.



A kezdetben korlátozott körben bevezetendő minőségi autóbuszos felár szintén a távolsági övezettel arányosan nő. A közúti díj ezzel összességében minden viszonylaton drágább lesz, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. A tarifarendszer módosítása elősegíti az utazási igények kötött pályás közlekedés felé irányítását, a helyközi közösségi közlekedés versenyképességének javítását. Heizer János, a Bakony Volán vezérigazgatója úgy vélte, az öt kilométeres tarifa megszüntetése indokolt, hiszen a helyi járati jegyek már többe kerültek, mint az öt kilométeres viteldíj, amely nem fedezte a költségeiket. A buszok minősítéséről egyelőre nem sok információjuk van. Hasonlóképpen fogalmazott Szöllősi József, a Balaton Volán termelési igazgatója, szerinte az intézkedések a közösségi közlekedési reform részét képezik, a részletek kidolgozása pedig folyamatban van. Ma annyi látszik biztosnak, hogy a járataikat egyelőre nem érinti a minősítés.


Az autóbuszos személyszállítást szabályozó kormányrendelet az MSZPnél kiverte a biztosítékot. Lukács Zoltán frakcióvezető- helyettes közleményében az áll: a rendelet előírja, hogy ha az utasok nem férnek fel az országos helyközi járatokra, akkor először az előre megváltott jeggyel rendelkezőket kell felengedni. Utánuk a nagyobb távolságra utazók kapaszkodhatnak fel, majd ezután engedik felszállni a fogyatékkal élőket. S ha még van hely, utoljára szállhatnak a kisgyerekesek és a bérletesek. Ez a szabályozás szerintük nevetségesen életszerűtlen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!