Gazdaság

2017.07.09. 19:10

A középiskolás diákok fontosnak tartják a tudatos gazdálkodást

KÖRKÉP - Zsebpénz, diákmunka, bankkártya - nem ismeretlen fogalmak a mai tizenévesek számára. Egy közel 600 diákot megszólító, nem reprezentatív felmérés alapján kiderült, a középiskolások döntő többségének fontos a pénzügyi tudatosság.

Leitner Vera

A veszprémi Németh Dominik és Vadócz Milán számára még egy év hátra van a középiskolából. Mint mondják, számukra a diákmunka az elsődleges pénzforrás, ebből tesznek félre elsősorban szórakozásra. Zsebpénzzel egyáltalán nem számolnak.Ugyan a továbbtanulásig még van egy évük, úgy vélik, a diákhitelt inkább szeretnék elkerülni.

- Ha ösztöndíjból nem tudom megoldani, akkor inkább többet dolgoznék, de nem szeretnék diákhitelt felvenni - véli Márk. Mindkét fiú rendelkezik bankkártyával, fele-fele arányban használják a két fizetőeszközt.

- A kártyát néha, mikor gyűjtök valamire, inkább nem használom, mert azzal könnyebben megy a pénz - teszi hozzá Dominik. - Ilyenkor leveszek egy adott összegű készpénzt, és megpróbálom azt beosztani, mondjuk, egy vagy két hétre. Így nem tudom elkölteni a félretett pénzt.

Közel 600 középiskolás vett részt nemrég a Diákhitel Központ és a Pénziránytű Alapítvány pénzügyi projektnapjain. A hat városba ellátogató rendezvénysorozat interaktív tanórával várta a diákokat, amit egy nyilvános pódiumbeszélgetést követett. A projektnapot online kvízshow zárta.

A felmérés alapján elmondható, a mai középiskolások tudatosan bánnak a pénzzel. Siklósi Noémi és Giren Alexandra a középiskolás évek alatt - elsősorban diákmunka révén - ugyancsak jó alapokat szerzett a pénzzel való tudatos bánásmód terén   Fotó: Nagy Lajos

Az összesített válaszok érdekes eredményeket hoztak: kiderült többek között, hogy a fiatalok hasonlóan fontosnak tartják az önálló pénzkezelést, mint a pénzügyi tudatosságot. A megkérdezett középiskolások csaknem háromnegyede kap zsebpénzt, illetve keresett már munkával pénzt. Ezenkívül csaknem felének van bankkártyája vagy bankszámlája, így legtöbbjüknek vannak önálló tapasztalatai a pénzkezelést illetően.

A diákok elmondása alapján 86 százalékuk gyűjtött már pénzt nagyobb kiadásokra. Még ennél is több fiatal, 10 válaszadóból 9 gondolja azt, hogy fontos a pénzügyi ismertek oktatása a középiskolában. Összességében elmondható a nem reprezentatív tapasztalatok alapján, hogy a fiatalok tudatosak, érdeklődőek és fontos számukra, hogy képben legyenek a pénzügyeket illetően. Nem félnek kérdezni vagy segítséget kérni, ugyanakkor saját maguk is mérlegelik lehetőségeiket.

A veszprémi Giren Alexandra és a várpalotai Siklósi Noémi idén végzett a középiskolával; Alexandra műszaki informatikai szakos, Noémi pedig közgazdasági szakközépiskolába járt.

- Zsebpénzt nem kaptam rendszeresen, viszont, ha kértem valamire, akkor kaptam pénzt otthon - mondja Noémi, s ehhez Alexandra is csatlakozik: csak ha igazán szükség volt valamire, akkor fordult a szülőkhöz. Az iskola mellett mindkét lány dolgozott, főleg - az órarend miatt - hétvégente, péntek-szombatonként, illetve a hosszabb, többnapos oktatási szünetekben. Ugyan mindkettejüknek van tapasztalata bankkártyahasználtot illetően, egyikük sem használja azt sokat, Alexandrának egy ideje már egyáltalán nincs aktív bankkártyája, nem sokat használta, úgy véli, jobb a készpénz.

A spórolás, előre gyűjtögetés terén is szereztek már tapasztalatot a lányok, tudatosan állnak a pénzgyűjtés kérdéséhez.

- A tavalyi nyaramat végigdolgoztam, mert a jogosítványt szerettem volna szerezni - mesélte Noémi. - Mivel a szüleim látták, hogy megvan részemről az elhatározás, ezért, ami kellett még hozzá, azt kipótolták.

- Két évvel ezelőtt szerettem volna megvenni az első saját szemüvegemet, mivel gyerekkorom óta szemüveges vagyok, és addig mindig a szüleim vették meg, ha újat kellett csináltatni. Szerettem volna, ha látják, hogy elég felelősségteljes vagyok ahhoz, hogy összegyűjtöm hozzá
a pénzt és megveszem magamnak.

A hitelhez fűződő viszonyukat tekintve a tanulmányi célú hitelfelvételt inkább szeretnék elkerülni
a középiskolások a későbbiekben, ugyanakkor mintegy harmaduk elfogadhatónak tartja, ha valaki hitelből finanszírozza a tanulmányait.

 

Az eredmények azt mutatják, hogy a diákok olyan pénzügyi ismeretek, fogalmak, tranzakciók tekintetében kevésbé tudatosak, amelyek használatában még nincs személyes tapasztalatuk.

 

A legjobban az őket már középiskolásként érintő pénzügyi kérdésekre tudták a választ.

 

Ismerték a diákhitel-konstrukciókat és olyan, a pénzügyek kezelésének elengedhetetlen fogalmait, mint a különböző befektetések futamideje, a THM vagy a biztosítások.



Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!