Gazdaság

2010.11.25. 14:15

Jó fizetés, értelmes célok

Budapest - Mi kell ahhoz, hogy az ember jól érezze magát a munkahelyén? Jó fizetés, értelmes célok, kiszámítható karrierlehetőség, barátságos légkör - soroljuk azonnal. A Hewitt Humán Tanácsadó Kft. Legjobb Munkahely felmérése visszaigazolja ezeket az elvárásokat.

Bartuc Gabriella

- Az érdemek elismerése, a megfelelő karrierlehetőségek, a felsővezetés emberközpontúsága, valamint a vállalat hitelessége tartoznak a legfontosabb motiváló tényezők közé - részletezte a Napló kérdésére Bakos Réka a Legjobb Munkahely felmérés projektmenedzsere. - Mindez túlnyomó többségében olyan faktor amely legfőképpen a folyamatos odafigyelésen és tenni akaráson múlik.

Hozzáfűzte, mivel egy évtizede minden évben elvégzik a felmérést, van összehasonlítási alapjuk arról, hogyan változtak a magyar munkavállalók igényei. Szembetűnő például, hogy megnőtt a vállalati hírnév jelentősége, illetve annak a súlya, hogy a cég mennyire tartja be a dolgozóknak tett ígéreteit. A munkáltatói arculat ugyanis nem csupán a vonzó, meggyőző ígéretekről szól, a dolgozók hosszú távon csak akkor lesznek elkötelezettek egy céghez, ha a munkavállalóknak azt nyújtja, amit a belépéskor ígért. 

- Amivel a magyar dolgozók kevesebb mint 40 százaléka elégedett, az a vállalat által nyújtott előrelépési lehetőségek, a fizetés teljesítményarányossága, belső méltányossága és külső versenyképessége, valamint a cég tehetségmetartó képessége. A felmérés eredményei azt mutatják, hogy kevésbé a fizetés abszolút értéke számít, sokkal inkább az, hogy a munkavállalók úgy érezzék, hogy a munkába fektetett energiájuk tükröződik a fizetésükben is.

Tehát ami a legjobban fáj a dolgozóknak, az a fizetésnek az erőfeszítésekhez mért aránytalansága. A közvetlen felettessel való jó viszony úgyszintén az egyik sarkallatos pontja a hazai munkavállalók elégedettségének. Amíg közvetlen főnökükkel, illetve saját munkatársaikkal a dolgozók kétharmada elégedett, a cégek topmenedzsereivel mindössze a felük, derül ki a Hewitt Humán Tanácsadó Kft.-nek a napokban közreadott felmérési eredményeiből.

Két Veszprém megyei cég is részt vett a felmérésben az idén. Az egyik, a DGA Kft. vállalta a publicitást. A nemesgulácsi illetve devecseri telephelyű gépalkatrészeket gyártó társaság saját kategóriájában, az 50-250 főt foglalkoztató cégek között a középmezőnyben végzett, amit Pődör Csaba igazgató jó startnak tart.

Kérdésemre, hogy pénzben kifejezve is hatékonyabbak-e a jó munkahelyek, Pődör Csaba kifejtette, náluk elsődleges a munkatársak teljesítményének mérése, értékelése, ami csak akkor növelhető, ha elégedettek a munkahelyükkel, munkakörülményeikkel, vezetőikkel. Így ebből már következik, hogy miért is akartam részt venni ebben a felmérésben.

Azzal már az elején tisztában voltunk, hogy a nyerési esélyeink elég kicsik, mivel a többi induló termelő vállalathoz képest a mi iparágunk nem tud legkedvezőbb munkakörülményeket biztosítani a nehéz gépalkatrészek alőállításának munkafolyamatai miatt. De a dolgozói visszajelzések alapján bizakodó voltam, ami vissza is jött az eredményekben. Ezek az eredmények a vezetés számára is pontos képet adnak arról, hogy mit hogyan értékelnek a dolgozók a DGA Kft.-ben.

Aztán ezeket az eredményeket felhasználva tudjuk meghatározni a közeljövő és a távolabbi időszak fejlesztési céljait, ugyanis teljes mértékben elkötelezettek vagyunk a fejlesztések mellett. Ami komplex folyamat, nem csak az árbevétel növelését jelenti, igaz természetesen, mint minden gazdasági társaságnak, ez a tulajdonosok elvárása. De az, hogy ezt hogyan, milyen körülmények között érjük el, abban vannak különbségek a társaságok között - fejtette ki Pődör Csaba.

Bakos Réka projektmenedzser is megerősítette, a számok azt mutatják, hogy a magas elkötelezettséggel rendelkező vállalatoknál a dolgozók kötődése és motiváltsága az üzleti sikeresség és a kétszámjegyű gyarapodás alapvető forrása. Ha egyszerűen akarjuk megfogalmazni: jó munkahelynek lenni befektetés, méghozzá jövedelmező befektetés. Az idei Legjobb Munkahely felmérése az 1000 fő feletti vállalatok kategóriájában a McDonald's Magyarország Kft. nyert, középső kategóriában a Mol egyik leányvállalata, az FGSZ Földgázszállító Zrt. lett a győztes, a legkisebbek közül pedig a KulcsSoft Nyrt.
 

Az idei felmérésben közel 150 vállalat több mint 30 000 munktársa vett részt. A Felmérés 2001-es indítása óta pedig több mint 1000 vállalat dolgozói, illetve felsővezetői válaszoltak a kérdésekre  így a felmérés Magyarországon egyedülálló piackutatásnak is tekinthető. A felmérésben való részvétel lehetősége minden Magyarországon legalább két éve működő, minimum 50 főt foglalkoztató szervezet számára adott.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!