Egyszer M8-as lesz belőle?

2020.10.04. 11:00

Múltidéző: így száguldott el nyolcvan év a 8-as főúton

Az utóbbi időben többször foglalkoztunk a megye „ütőerével”, a 8-as főúttal: nemcsak a Veszprémet is érintő felújítások, de súlyos balesetek és a közlekedésbiztonság apropóján is. Most a Fortepan segítségével megnéztük, mennyit változott a nevezetes út az utóbbi 80 évben.

1943: a 8-as főút Veszprém és Hajmáskér között

Forrás: Fortepan/Lissák Tivadar

Kevesen tudják, hogy a körülbelül 190 kilométer hosszú út az egyetlen egy számjegyű, és az első főútvonal Magyarországon, mely nem a fővárosból indul ki.

1942: a 83-as út Városlőd felé nézve, szemben a 8-as főút viaduktja Fotó: Fortepan/Lissák Tivadar
1943: a 8-as főút Veszprém és Hajmáskér között Fotó: Fortepan/Lissák Tivadar

A második világháború kitöréséig a hazai úthálózat fejlesztésének keretében utolsóként készült el a Székesfehérvártól, a 7-es főútból kiinduló 8-as számú, Veszprémen, Jánosházán, Körmenden és Szentgotthárdon át Graz irányába, az országhatárig vezető főútvonal. Az út építését 1936-ban Vásárhelyi Boldizsár felügyelte.

1943: a 83-as út Városlődnél, a 8-as főút viaduktja alatt Fotó: Fortepan/Lissák Tivadar
A veszprémi völgyhíd 1937. évi átadásától csaknem ötven éven át a 8-as számú országos főút részét képezte. A felvétel 1960-ban készült Fotó: Fortepan/Umann Kornél
1961: Veszprém, Budapest út, a 8-as főút a város határában Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr
1962: a 8-as főút a szentkirályszabadjai reptéri bekötőútnál. A háttérben Gyulafirátót látható Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr

A 8-as főút építése 1936-38 között, az új vasbeton hidak építése szempontjából országosan is korszakos jelentőségű volt: két vasbeton ívhíd épült ezen az útvonalon – Veszprémben és Városlődnél (lásd a fenti fotókat) –, továbbá hat másmilyen kivitelű, vasút felett átvezető híd, melyek közül szinte mindnek az építése valamilyen szempontból különleges volt. Ilyen hidak épültek akkor Öskünél, Városlődnél, Tüskevárnál és az út más szakaszain.

1962: a 8-as főút Hajmáskér és Sóly között, Várpalota irányába nézve Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr

 

1963: autós túraverseny résztvevői a 8-as főúton, Veszprém és Hajmáskér között Fotók: Fortepan/Inkey Tibor

Eredetileg úgy tervezték, hogy a 8-as főút része lesz az M8-as autópályának, amely Szolnoknál az építés alatt lévő M4-es autópályát fogja a főváros elkerülésével összekötni Szentgotthárdnál az építés alatt álló S7-es osztrák autópályával.

1968: Trabanttal a 8-as főút mellett, Veszprém közelében Fotó: Fortepan/Karabélyos Péter
1979: a felvétel a 8-as főút mellett, a 48-as kilométerkőnél, a hatodik Lada-találkozó alkalmával készült. Háttérben a Csatár-hegy Fotó: Fortepan/Bojár Sándor
A főút Márkót elkerülő szakasza napjainkban – a tervek szerint a majdani M8-as autópálya része lesz Fotó: Pan Peter/wikipédia

A 2019 elején életbe lépett új Országos területrendezési terv viszont jelentősen megváltoztatta az autópálya terveit. Ezek szerint csak az M7-es és az M4-es autópályák között épülne meg M8-as néven az országot kelet-nyugati irányban átszelő új gyorsforgalmi út. Az M7-es és Vasvár között az R8-as gyorsút, Körmend és az országhatár között M80-as autóút fog megépülni a legújabb elképzelések szerint.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában