2020.10.04. 11:00
Múltidéző: így száguldott el nyolcvan év a 8-as főúton
Az utóbbi időben többször foglalkoztunk a megye „ütőerével”, a 8-as főúttal: nemcsak a Veszprémet is érintő felújítások, de súlyos balesetek és a közlekedésbiztonság apropóján is. Most a Fortepan segítségével megnéztük, mennyit változott a nevezetes út az utóbbi 80 évben.
1943: a 8-as főút Veszprém és Hajmáskér között
Forrás: Fortepan/Lissák Tivadar
Kevesen tudják, hogy a körülbelül 190 kilométer hosszú út az egyetlen egy számjegyű, és az első főútvonal Magyarországon, mely nem a fővárosból indul ki.
A második világháború kitöréséig a hazai úthálózat fejlesztésének keretében utolsóként készült el a Székesfehérvártól, a 7-es főútból kiinduló 8-as számú, Veszprémen, Jánosházán, Körmenden és Szentgotthárdon át Graz irányába, az országhatárig vezető főútvonal. Az út építését 1936-ban Vásárhelyi Boldizsár felügyelte.
A 8-as főút építése 1936-38 között, az új vasbeton hidak építése szempontjából országosan is korszakos jelentőségű volt: két vasbeton ívhíd épült ezen az útvonalon – Veszprémben és Városlődnél (lásd a fenti fotókat) –, továbbá hat másmilyen kivitelű, vasút felett átvezető híd, melyek közül szinte mindnek az építése valamilyen szempontból különleges volt. Ilyen hidak épültek akkor Öskünél, Városlődnél, Tüskevárnál és az út más szakaszain.
Eredetileg úgy tervezték, hogy a 8-as főút része lesz az M8-as autópályának, amely Szolnoknál az építés alatt lévő M4-es autópályát fogja a főváros elkerülésével összekötni Szentgotthárdnál az építés alatt álló S7-es osztrák autópályával.
A 2019 elején életbe lépett új Országos területrendezési terv viszont jelentősen megváltoztatta az autópálya terveit. Ezek szerint csak az M7-es és az M4-es autópályák között épülne meg M8-as néven az országot kelet-nyugati irányban átszelő új gyorsforgalmi út. Az M7-es és Vasvár között az R8-as gyorsút, Körmend és az országhatár között M80-as autóút fog megépülni a legújabb elképzelések szerint.