tavaszi üzembehelyezés

2021.04.24. 11:00

Biztonságban a bringán – Hogyan készítsük fel a kerékpárt a szezon előtt?

Az előző szezon végén eltettük aludni a kerékpárunkat, várva, hogy a következő szezon elején újult erővel pattanhassunk nyeregbe és szeljük az utat. Azonban ez sokszor korántsem annyira egyszerű és magától értetődő, mint gondolnánk.

Fotó: Horváth László/veol.hu

Farády Tamást, egy ismert veszprémi kerékpáros üzlet tulajdonosát kérdeztük arról, mit érdemes tudnunk, mielőtt újra biciklire ülnénk. Hiszen a kerékpár veszélyes üzem: bármilyen aprónak tűnő hibáért súlyos árat fizethetünk.

– A tavaszi használatba vétel nagyban attól függ, hogy hogyan lett eltéve a kerékpár, hiszen óriási lehet a különbség. Az ideális eset az lenne, hogy normális használat után a folyamatosan szervizelt biciklit felakasztjuk, hogy a súly a gumikat ne terhelje, lejjebb vesszük a keréknyomást, esetleg beolajozzuk a láncot, letakarjuk egy lepedővel és megvárjuk, hogy tavasz legyen. Ha így jártunk el, tavasszal a kerékpár kerekeit fel kell fújni, és fel is ülhetünk rá. De ez általában nem így történik. Gondos tulaj esetén elő-előfodul, hogy szezon után kap a bicikli megfelelő helyen egy szervizt és a fent említett módon elteszik a bringát. Utóbbi esetben biztosak lehetünk benne, hogy amikor legközelebb elindulunk, frissen zsírozottak lesznek az agyak, ellenőrizve vannak a váltó- és fékberendezések.

A legrosszabb eset ezzel szemben, hogy folyamatosan használt, elhanyagolt bringával még télen mennek néhányszor jó latyakos helyen, majd elteszik és várják a márciust, áprilist. Az így tárolt bicikli felét ki lehet majd dobni a rozsdásodás miatt. Ekkor biztosak lehetünk, hogy komoly költségei lesznek a javításnak.

Mire kell figyelnünk a tavaszi üzembehelyezést megelőző átvizsgálás során?

A bowdenek állapota

A V-fékes bringáknál a bowden „kiszőrősödik”, elvékonyodik, a végig bowdenházban vezetett fékeknél megszorul. A fékkarnak és a fékeknek könnyedén, ellenállás nélkül kell mozogniuk.

A váltó

A hajtás alkatrészeinek zajtalanul kell működniük. A váltó vagy a tartófüle könnyen eldeformálódik, ezt sokan nem veszik észre. Ha eséskor befelé hajlott, akkor könnyen beválthatunk a küllők közé, ami balesetveszélyes és drága dolog lehet. A szőrös, rozsdás nehezen mozgó bowdenek miatt bizonytalan lesz a váltás, az erőltetéstől tönkremegy a váltókar.

Fotó: Horváth László/veol.hu

A fékek

Ha valami nem stimmel vele, az általában jól hallható. Akár V-fékről, akár tárcsafékről van szó, a fékbetéten nem szabad spórolni ha elkopott. A fékbetét sokkal olcsóbb, mint az abroncs vagy a féktárcsa!

A lánc

A lánc egy kényes szerkezet, amelynek mindenféle zaj, kattogás, ugrálás nélkül, csendben kell mozognia, ha bármelyik nem stimmel, minimum olajozásra szorul. A biciklin szinte csak a láncot kell olajozni, mégis teljesen elhanyagolják. A kenés a lánccsap és a görgők között legyen, ami kívül marad – felesleges, sőt, csak árt, ha felszedi a port.

Fotó: Horváth László/veol.hu

Küllőzés

Ha normálisan fut a kerék, az még nem jelenti azt, hogy minden rendben. Sokszor a küllőzés laza, vagy nem egyenletes feszességű és ha nehezebbek vagyunk, akkor a küllő pattogni fog, valamint az ilyen kerék nagyon sérülékeny. Tehát a kereket akkor is érdemes ellenőrizni, ha egyenes a futása, hát még akkor ha nyolcas van benne. Ha ez amiatt van, mert küllők hiányoznak, azokat pótolni kell és meghúzni, de ha a felni kapott egy ütést, azzal többnyire nem lehet mit csinálni. Az alumínium abroncsok könnyebben sérülnek, vetemednek, ilyenkor cserélni kell a felnit vagy a kereket.

Felni

A fékező felület vastagságát ellenőrizni kell, mert egy idő után „elfogy”, ha nagyon vékony, akkor nem lesz biztonságos, elrepedhet – cserélni kell. A biztonsági bemarással ellátott abroncsoknál könnyű az ellenőrzés.

Fotó: Horváth László/veol.hu

Nyereg, nyeregbilincs

Gyakori, hogy rossz a nyeregbilincs, vagy a nyereg rögzítése a csövön. Ha menet közben elmozdul az ülés, akkor szinte biztos az esés.

Pedál

Ne lötyögjön, ne kotyogjon, ne legyen görbe a tengelye, mert az már általában baleset eredménye! Sokan alig meghúzott, sőt törött pedállal közlekednek, veszélyes, ha lecsúszik a lábunk a pedálról. Nem drága alkatrész, annál fontosabb, hogy jó legyen.

Kormány, kormány stucni

A kormány nem mozdulhat el a kerékhez képest. A hozzánk javításra érkező bringáknál rutinszerűen ellenőrizzük a kormány rögzítését, nagy százalékban a tulaj orra előtt könnyű mozdulattal keresztbe fordítjuk a kormányt. A kormánymarkolat gyakori hibája, hogy nem áll fixen, rendkívül balesetveszélyes, bilincses markolattal könnyen kiküszöbölhető a baj.

Fotó: Horváth László/veol.hu

Teleszkóp

Az alumnium vázak miatt egyre több biciklin van már teleszkóp. Játék szinttől versenysportig nagyon különbözőek lehetnek. Otthoni körülmények között az ellenőrzés abból áll, hogy behúzott első fékkel megmozgatjuk a kerékpárt előre-hátra. Így egyben a kormánycsapágyat is leteszteljük, kotyogás, lötyögés nem lehet. A teleszkóp becsúszószárát tartsuk tisztán, a gumi porvédőhöz időnként tegyünk egy csepp olajat.

Kerékagyak, középcsapágy

Ezek karbantartását többnyire érdemes szervizre bízni, lötyögés, szorulás nem lehet.

Ha minden eddig stimmel, be kell állítani a guminyomást. Általában a minimum és a maximum nyomás van feltüntetve a keréken, de senki nem akar max. nyomásra fújt kerékkel rossz minőségű aszfalton haladni, az alacsony nyomás pedig kockázatos, mert tönkreteszi a gumit és a felnit, felütéses defektet okoz.


Ha ez így mind stimmel, akkor nyugodtan felülhetünk a bringára. Persze a kötelező feszerelések legyenek meg: két első küllőprizma, első-, hátsóprizma, első és hátsó lámpa, csengő.

Fontos kiemelni, hogy a fenti javítások egy része elvégezhető otthon is, ha valakinek megfelelő tudása és eszköze és kedve is van hozzá. Azonban a rendszeres szervizt ez sem helyettesítheti, hiszen ahogy Farády Tamás mondta, „találékony nép vagyunk, de mindent laposvágóval és fejszével nem lehet megoldani”.

Mindenkinek balesetmentes kerékpározást kívánunk!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában