Természet

2022.01.10. 12:00

Elképesztő látvány és a Barátlakások – Rövid túra Tihanyban

A mostani enyhe és jégmentes időjárás kedvez a túrázóknak, érdemes ezért kimozdulnunk otthonról és felfedezni szűkebb környezetünket. Ha nem szeretnénk túl hosszú túrát bevállalni, akkor ideális választás lehet egy tihanyi túra.

Szauer Annamária

Forrás: Pesthy Márton/Napló

A táv mindössze 4,6 kilométer hosszúságú, arra viszont készüljünk fel, hogy a szintmagasságok miatt több meredek emelkedőt is meg kell másznunk. Kerékpárral nem érdemes útnak indulnunk, mivel több olyan szakasz is található itt, ahol lépcsőkön kell haladnunk, valamit a földből gyakran kiálló gyökerek, kövek is veszélyforrást jelenthetnek.

Kiindulási pontunk a tihanyi Apátság épülete, amennyiben autóval érkeztünk az apátság alatti területen tudunk parkolni, a túra végén ugyanis ide fogunk visszaérni. A parkolás tavasztól ősz végégi fizetős, jelenleg ingyenesen hagyhatjuk itt a kocsinkat.

Forrás: Szauer Annamária/veol.hu

Az apátságtól távolodva a Pisky sétányon haladunk végig, a zöld jelzést követve. Az aszfaltozott úton lefelé haladva egyre közeledünk a Balatonhoz, közben megcsodálhatjuk a falu építészeti sokszínűségét is.

Régi halászházakat idéző épületek, a szocializmus üdülőházi és mai modern villák is szegélyezik az utunkat. A Visszhang-dombról leérve a Balaton partján találhatjuk magunkat.

A hajóállomás mellett elhaladva, végig a víz mentén haladunk. Ha a túránkat a nyári időszakra szervezzük, itt akár egy strandolás is beleférhet az időnkbe. Jelenleg viszont egyetlen kiszolgáló épület sem üzemel.

A Tihany táblát elhagyva, az útról felkanyarodva végre megszűnik az aszfaltozott út és erdei vonalon folytathatjuk a túránkat. Ha esetleg kerékpárral érkeztünk, itt egy tárolóban lezárhatjuk a bringákat. Ha megéheznénk a területen néhány pad és asztal vár minket, ahol elfogyaszthatjuk az ételünket, italunkat.

Forrás: Szauer Annamária/veol.hu

Továbbra is a zöld jelzést követve 800 métert teszünk meg a meredek domboldalon a Barátlakásokig. A sziklafalba vájt mesterséges üregek, már a 11. században is lakhelyül szolgáltak szerzetesek számára. Eredetileg több volt belőlük, azonban 1952-ben egy sziklaomlás betemette őket, ma már csak 3 barlang látogatható.

A barlangokat lehagyva egy hosszabb lépcsősoron vezet fel minket az utunk. Itt a geológia szerelmesire vár a legnagyobb élmény, az ösvény mellett ugyanis megfigyelhetjük a természet többmillió éves munkáját, a különböző réteglemezeken.

A falu felé haladva egyre magasabbra érünk, ezzel a kilátás is egyre szebbé válik. Egyszerre kerül elénk és a hátunk mögé a Balaton, miközben a Külső-tó is feltűnik mellettünk. A dombtetőre felérve elhaladunk a szőlőültetvények mellett és innen már a Belső-tavat és az Őrtorony-kilátót is látjuk.

A kilátópontra érve érdemes megállni szétnézni a tájon.

Forrás: Pesthy Márton/Napló

Sajnos a látnivalók beazonosítására szolgáló tábla már erősen megkopott, csak néhány helyszín ismerhető fel belőlük.

Forrás: Szauer Annamária/veol.hu

Innen már lefelé vezet az utunk. Körülbelül 600 méter után elhaladunk a Szélmarta sziklák mellett és a focipályánál visszaérkezünk a településre.

Összegzés

A túra ideje körülbelül 2 órát vesz igényben, így azok is nekivághatnak akik csak egy délelőttöt szeretnének rászánni. Arra viszont készülni kell, hogy a terep néhol meredek és nehéz, kerékpárral, babakocsival nem érdemes nekivágni, valamint sáros időben készülni kell csúszásveszélyre.

A kilátás viszont minden tekintetben kárpótol, az apátság és a barátlakások pedig  egy csöppnyi történelmet is belecsempésznek az utunkba.