Itt a kánikula? Irány észak!

2022.07.25. 15:00

Két skandináv nagyváros egy csapásra – egymástól 35 percre

Menekülnénk a nagy melegtől a skandináv országok valamelyikét célba véve? Jól tesszük, de akkor nézzünk meg rögtön két várost, két országot! A dán főváros, Koppenhága és a harmadik legnagyobb svéd város, Malmö együtt egy laza, egyhetes kikapcsolódást tartogat, melyről számtalan élménnyel térünk majd haza. Túlöltözni azonban nem muszáj!

Benkő Péter

Fotó: Benkő Péter

A legegyszerűbb, ha autónkat a garázsban hagyjuk, s már jó előre repjegyet foglalunk – Koppenhágába. A közvetlen járatok Budapestről este indulnak. Tegyük fel, elintéztünk mindent, s landolt gépünk a København (Koppenhága) Kastrup reptéren, a dán főváros déli részén. Innen gyakorlatilag nagyon könnyen bejutunk a város szívébe, nincs szükség méregdrága taxira: a metró- vagy a nagyállomásig (København H) közlekedő reptéri vasút percek alatt bevisz a központba.

Ahol minden a Tivoli nevét viseli

A központi pályaudvar Koppenhága belvárosában van, ahol rengeteg hotel közül válogathatunk (foglaljunk előre szállást!). Meglepő, de a pályaudvarral átellenben felépített vidámpark, a Tivoli körül forog itt minden, konferenciaközponttól hotelig számtalan intézmény viseli nevét. Méltán büszkék vidámparkjukra a koppenhágaiak, hisz annak ellenére, hogy főleg hagyományos játékokat találunk benne, roppant korszerű, közkedvelt – bizony, a nyitástól hosszú sorok várnak a bejutásra.

Forrás: Benkő Péter

Ha tehát gyerekekkel érkezünk, nem hagyhatjuk ki! A Tivoli előtt amúgy is elsétálunk naponta többször, hisz a Vesterbrogade főút itt torkollik az északi és déli városrészekbe vezető utakba.

De mi induljunk gyalog, a szemközti Rådhusplatzen (Városháza tér) át, megpillantva a városháza tömbjét, a szállodákat.

Maga a hely számos rendezvény, ünnepség és bemutató helyszíne. A tér túloldalán a sétálóutcák valamelyikén (legcélszerűbb a Frideriksberggadén elindulni) máris válogathatunk a számtalan emléktárgyat árusító üzlet kínálatából. Hamarosan megérkezünk a Nytorvra, ezen a téren állt a korábbi városháza. A közelben a Vandkustenen szép homlokzatú házak között a Frederiksholmen csatornához érünk, s jobbra látjuk a Nemzeti Múzeumot. Ha az ország történelmére vagyunk kíváncsiak, ezt, ha kevésbé, a közeli Christiansborg kastélyt és katakombáit keressük fel!
Itt már lényegében „kis Amszterdamban” érezhetjük magunkat, hiszen a városba vezetett csatornának köszönhetően egy szigeten vagyunk.

Megéri a lépcsőzés!

Ha itt a Sydhavnenről, azaz a déli kikötőről ákelünk a Langebro hídon, hamarosan páratlan élményben lesz részünk! Christianshavn városrészbe értünk, ahol nem tévesztjük szem elől a Vor Frelsers Kyrke karcsú, de hatalmas, csigalépcsős tornyát.

Érdemes megmászni, a látvány a toronyból kárpótol a fáradságért. Ebben a barokk evangélikus templomban – hiszen Skandinávia lakosságának döntő többsége evangélikus – megtekinthetjük a magasból egész Koppenhágát.

Forrás: Benkő Péter

A kilátás oly távolra nyúlik, hogy még a városba érkező óceánjáró hajókat is szemügyre vehetjük.

Koppenhága jelképe – Nyhavn

Ha a toronyból lesétáltunk a lépcsőkön (jól kiépített korlát segít), menjünk vissza a másik hídon, a Knippelsbrón a belvárosba, mert jobbra hamarosan a lenyűgöző Nyhavn (új kikötő) fogad minket. A csatornát 1671-ben építtette III. Frederik király, s a parton álló házakba költözött kereskedők hajóikkal a házuk előtt horgonyoztak. Ma is több tucat öreg, de remek hajó ácsorog itt, persze más célból. Más az évszázados házak feladata is, földszintjük ma a turistákat szolgálja éttermekkel, kávézókkal.

Forrás: Benkő Péter

Aki egy fotónál többre vágyik Nyhavnból, a sétálóutcán visszafelé a háztömbök kis makettjét megvásárolhatja. A Nyhavn túlsó vége, a Kongens Nytorv már a kultúra színhelye – itt működik a dán királyi színház, s a tér közepén látjuk V. Christian király lovas szobrát.

A közelben keressük fel a Nikolaj kyrkét, a városrész tűzvészben megrongálódott templomát, melyben később tűzoltószertár, ma kávézó kapott helyet.

Malmö – csupán 35 perc vonattal, és a DSB (dán vasutak) szerelvényei gyakran, pontosan közlekednek az Øresund-szoroson épített alagúton-hídon át. Malmőben déli irányba indulva a Stora Torgeten megpillantjuk X. Carl Gustav lovas szobrát, s innen bátran sétáljunk keletre-nyugatra, több csodás északi középkori házat találunk. A legszebb a Jörgen Kocks Gård, nem messze a szobortól. Érdemes ellátogatni a természettudományi múzeumba, megnézni akváriumát, vagy felkeresni a tengerhajózási múzeumot. Ajándék- és emléktárgyakat is vásárolhatunk Malmőben.