Grúzia harmadik legmagasabb csúcsa

2024.03.04. 20:00

Meghódította a Kazbeket a pápai hegymászó

A Hópárduc expedíciósorozat keretében Demény Barnabás, Kovács Albert és a pápai hegymászó, Mógor Péter a magyarok által még nem mászott úton, a keleti rámpán át téli körülmények között feljutott Grúzia harmadik legmagasabb csúcsára, az 5054 méter magas Kazbek tetejére.

Haraszti Gábor

Az extrém sportolók dolgát a mínusz 18 Celsius-fokos hideg mellett a mély hó, a kemény tükörjég, valamint kőmoréna is nehezítette az út során. Nyáron nagyon közkedvelt a hely, hiszen a normál úton keresztül könnyen megmászható, a téli szezonban, az időjárás miatt viszont teljesen kiürül a hegy. Péterék egy olyan útvonalat választottak, amelyen egyébként sem nyáron, sem télen nem szoktak mászni.

Télen mászta meg a Kazbeket a pápai hegymászó
Fotó: Mógor Péter

– Az expedíció több napig elhúzódott, és mivel segítségünk nem volt, minden felszerelést mi vittünk – emlékezett vissza Péter. – Nagyban nehezítette a haladást, hogy több mint húsz kilogrammos hátizsákokkal kellett mozogni a mély hóban. Szombati napon kezdtük el a mászást, egy terepjáró 2170 méteres magasságig vitt minket, este háromezer méteren aludtunk egy bivakban (ideiglenes tábor), négy-öt négyzetméteren. Másnap reggel indultunk, és 3600 méterig, egy kőházig mentünk, amelyben semmi fűtés nem volt. Ezért a mászás harmadik napján úgy döntöttünk, hogy megpróbálunk feljebb menni, ha már úgyis olyan hideg van, akkor a csúcstámadás előtti napon négyezer méteres magasságban alszunk, és onnan indulunk a csúcsra. Így is tettünk, két kétszemélyes sátorból indultunk mínusz 18 Celsius-fokban, ráadásul szélben, ami miatt még hidegebbnek éreztük az időjárást. Jó, technikás mászás volt, a csúcsot hárman értük el, a hideg miatt sokat nem tartózkodtunk fent, néhány fotót készítettünk, és indultunk is vissza – tette hozzá.

Péter elmondta még, a hideg miatt a réteges öltözködésre nagyon oda kellett figyelni, ilyenkor hálózsákból, derékaljból extra felszerelés kívánatos.