Szívesen vennénk elektromos járművet

2019.10.24. 20:00

A vételár és a hiányos infrastruktúra a legnagyobb gátja az e-autók elterjedésének

A közeljövőben autóvásárlást tervező magyaroknak csaknem a harmada szívesen vásárolna elektromos járművet – ez derül ki a többek között az egyik legnagyobb nemzetközi áramszolgáltató vállalat közreműködésével elvégzett legutóbbi felmérésből.

Polgár Tibor

Az elektromos autók hatótávolsága rohamosan nő, jelenleg átlagosan 300 és 400 kilométer között van

Fotó: Pesthy Márton/Napló

A reprezentatív közvélemény-kutatás eredményeit vizsgálva a Világgazdaság kifejtette: habár talán meglepően nagy arányban, 29 százalékban nyilatkoztak úgy újgépjármű-vásárlást tervező magyarok, hogy jó lenne e-autóval beállni a garázsba, az elektromos kocsik magas vételára még elrettentő a többség számára. A másik nagy visszatartó erő a kipufogógáz-mentes, zöld rendszámos járművek korlátozott hatótávolsága, ami minden bizonnyal összefüggésben van a magyarországi elektromostöltő-infrastruktúra viszonylagos fejletlenségével.

A témával kapcsolatban megkerestük Csongrádi Lászlót, a veszprémi Autó-Forrás Kft. ügyvezetőjét, akitől megtudtuk, hogy az elektromos autók piacát tekintve várhatóan 30 százalék feletti növekedéssel zárják majd a 2019-es esztendőt, míg a hagyományos meghajtású járművek esetében ez a szám „csak” tíz százalék körül lesz az év végén.

– Igaz, ez az összehasonlítás csalóka, ugyanis Magyarországon nagyon kicsi az elektromos autók piaca. Mi idén körülbelül 600 újautó-eladással zárunk majd, ebből 30-40 az elektromos jármű. Tehát a gépkocsi-értékesítéssel kapcsolatos teljes forgalmunknak mintegy 5 százalékát teszik ki az e-autók. Egyébként van érdeklődés az elektromos modellek iránt, az emberek szívesen nézegetik, megcsodálják őket, de tömeges vásárlásról egyáltalán nem beszélhetünk.

Fotó: Pesthy Márton/Napló

Ennek nyilvánvaló a legfőbb oka: egy ugyanolyan autó benzinmotorral feleannyiba kerül, mint elektromos meghajtással. Az újautó-piacra is érvényes az élet más területein szintén megfigyelhető alaptétel, miszerint az egészséges életmódra többet kell költeni – jegyezte meg a cégvezető.

Csongrádi László rámutatott, ha valamilyen okból kifolyólag hirtelen nagyon megemelkedne az eladott elektromos autók száma, hatalmas tumultus alakulna ki a köztéri töltőknél.

– A hazai töltőhálózattal kapcsolatos infrastrukturális hiányosságok egyelőre komoly gátat állítanának az e-autók tömeges elterjedésének. Megjegyzem, véleményem szerint nem biztos, hogy az elektromos járművek jelentik a kiutat abból a környezetvédelmi válságból, amit az Európai Unió gerjeszt a benzin- és a dízelmotorokkal kapcsolatban.

Ugyan a használatot tekintve az e-autó verhetetlen környezetvédelmi szempontból, viszont az előállítás, a gyártás során több káros anyag keletkezik melléktermékként, mint a benzin- és a dízelüzemű gépkocsiknál. Emellett a belső égésű erőforrásokat még nem írnám le, folyamatos a megújulás a benzin- és a dízelmotorok esetében – hangsúlyozta az ügyvezető.

A magasabb vételár megemlítésével szemben úgy sportszerű, ha szót ejtünk az e-autók minimális fenntartási és üzemeltetési költségeiről. Csongrádi László kifejtette, az elektromos járművek a benzin vagy a gázolaj árához képest elenyésző összegből feltölthetőek, a hatótávolságuk pedig rohamosan nő, jelenleg átlagosan 300 és 400 kilométer között van, de több modell esetében már inkább az 500 kilométert feszegeti.

Az elektromos autók hatótávolsága rohamosan nő, jelenleg átlagosan 300 és 400 kilométer között van Fotó: Pesthy Márton/Napló

– Persze otthon is lehet tölteni az e-autót, de úgy jóval hosszabb ideig tart a folyamat. Rengeteget lehet spórolni a fenntartáson, a szervizelésen, ami tényleg roppant egyszerű, ugyanis az időszakos szerviz alkalmával csupán pollenszűrőt cserélünk és ellenőrizzük a fékeket. Sokkal kevesebb forgó-kopó alkatrész található az elektromos autóban, így szinte csak arra kell vigyázni, hogy ne sérüljenek a vezetékek.

Az akkumulátorokra nyolc év garanciát vállalunk, teljes mértékben kizárt a meghibásodásuk, miképpen összességében az e-autókra sem jellemző, hogy elromlanának. Látható, hogy az autógyárak a benzin- és a dízelmotorok fejlesztésén túl erőteljesen keresik az egyéb, alternatív hajtásmódokat, amikbe rendkívül sokat invesztálnak. Két gyárnak már kapható Európában hidrogénhajtású gépkocsija is, ez lehet az autóipar megújulásának másik fő irányvonala – tekintett előre Csongrádi László.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!