Panasz

2023.01.17. 11:30

Újévi rémálom: fűtés és meleg víz nélkül maradhat veszprémi olvasónk?

Minden évkezdet egy tiszta lap. Szilveszter estéjén, amikor mindannyian pezsgővel a kezünkben hallgatjuk a Himnusz dallamait, tele vagyunk tervekkel, fogadalmakkal, de legfőképp hittel azzal kapcsolatban, hogy az új esztendő jobb és tartalmasabb lesz, mint az előző. Olvasónk számára, akit hívjunk csak Rolandnak, 2022 vége óta azonban az élet egy bürokratikus rémálomnak nevezhető.

Napló

Forrás: Shutterstock

A harmincas éveiben járó férfi és családja alig két éve él egy veszprémi kertes házban. Korábban panelban laktak, de régi vágyuk volt, hogy a zöldövezetbe költözzenek. Előző lakóhelyükön pár évvel ezelőtt lebonyolítottak egy földgázszolgáltató-váltást, a tömbházban az E.ON az akkor még Főgáznak hívott társasághoz vezette át a panelház összes lakóját. Így amikor a tavalyi év végén Rolandék megtudták, hogy hasonló sors vár rájuk új lakóhelyükön is, nem izgultak nagyon, hisz mondhatni rutinosak voltak már a folyamatban. Aztán jött a fekete leves!

– Kaptam egy levelet az E.ON-tól november legvégén, hogy a lakcímemen 2022. december 31-én megszüntetik a földgázszolgáltatást, helyettük a területi illetékes az MVM lesz, és az én feladatom a földgáz zavartalan biztosításának intézése, azaz hogy szerződjek le velük. Fokozván a történetet, ezen a levélen 2022. november eleji dátum van, én viszont november második felében kaptam kézhez. Annak tartalma, miszerint van 1 hónapom intézkedni, hogy ne a hideg házban köszöntsük az újévet, arcpirító volt, hiszen tudtam, az amúgy is hosszú ügyintézési idő decemberben még hosszabb a szabadságolások, ünnepek miatt. Magyarán nyilvánvaló volt, hogy január 1-ig nem valószínű, hogy meglesz az új szerződés - kezd bele történetébe Roland, aki elmondta, a maguk részéről megtettek mindent, letöltötték a szolgáltató honlapjáról a szükséges dokumentumot, majd azt kitöltötték és elküldték a cég ügyfélszolgálatára e-mailben, hiszen a honlap ezt javasolta mint leggyorsabb mód.

A levél kézhez vétele után egy-két nappal a házuk előtt megjelent az E.ON egy autója azzal a céllal, hogy lecserélik a gázórát. Roland, aki pusztán a véletlennek köszönhetően éppen otthon tartózkodott azon a bizonyos hétköznap délelőttön, szóvá is tette, hogy erről ő nem kapott semmiféle előzetes tájékoztatást, csak arról, hogy az év végén megszűnik a gázszolgáltatás lakcímén. Mindenesetre az óracsere megtörtént, Roland pedig december negyedikén elküldte a szerződéskötéshez szükséges papírokat az MVM ügyfélszolgálatának, jelezvén nekik, hogy ha bármilyen hiba van, telefonon, e-mailben elérhető bármikor.  

Beszélgetésünkkor január elejét írtunk, akkor még az automata robot üzenetén kívül semmiféle visszajelzés nem érkezett.  

– Tudtam, hogy nem lesz gyors a folyamat, hiszen a jelenlegi gazdasági helyzetben az is a szolgáltatókhoz jár kérdéseivel, aki korábban talán soha. Ettől függetlenül bíztam benne, hogy 1-1,5 hónap elegendő lesz arra, hogy valami történjen, legalább szerződéskötés, az ügyben.  

2023. január 4-én aztán nem várt meglepetés fogadta munkahelyéről hazaérve.  

– Kaptam egy tájékoztatót az E.ON-tól, hogy mivel nincs élő szerződésem, jöttek volna leszerelni a gázórát, ám nem tartózkodtam otthon. Mert ugye egy dolgozó felnőtt ember, mindenféle előzetes tájékoztatás nélkül, otthon tartózkodik hétköznap délelőtt...Mindeközben lázasan próbáltam az MVM ügyfélszolgálatánál érdeklődni, hogy mégis hol tart az ügyem, amit december 4-én elindítottam. Hosszú percekig tartó zenélés után végül eljutottam egy hölgyhöz, akivel nagyjából annyira jutottam, hogy keressem az E.ON-t, mert ő nem tud segíteni, szolgáltatóváltásnál nem kellene leszerelni a gázórát. Hívtam az E.ON-t, akik elmondták, hogy mivel nincs érvényes szerződésem se náluk, se másnál (hiszen az MVM még továbbra sem dolgozta fel az igénylésemet), ezért veszik le a gázórát.

Ezt követően Roland ismét az MVM ügyfélszolgálatához fordult, elmagyarázta nekik pontosan, hogy mi a helyzet, a második ügyintéző hölgy pedig már több kérdésére is választ tudott adni. Mindez azonban hiábavaló volt, az ajánlatkérő lapjához még senki nem nyúlt hozzá.

– Mindvégig azt a témát jártuk körbe, hogy nagyon le vannak terhelve és nem jutottak még el a kérvényemhez. Állították, hogy 60 napjuk van ezeket elbírálni. Rákérdeztem a hölgynél, hogy akkor jól értem-e, hogy február 4-én le tudunk szerződni. Az ügyintéző, észlelhető bizonytalansággal a hangjában, elmondta, hogy elvileg igen, ez a “minimum” időpont. Lehet, hogy én nem vagyok elég iskolázott, de ha valamire 60 nap áll rendelkezésre, az számomra nem a minimum, hanem a maximum dátum. Jelen pillanatban csak azért van még fűtés és melegvíz a házunkban, mert nem engedtem leszerelni a gázórát, pláne miután megtudtam, hogy milyen költségei vannak a le-és felszerelésnek. De hogy ez meddig lesz így, azt csak az ég tudja.  

Az ügyben megkerestük az E.ON Hungária és a MVM Next sajtóosztályát is. Elsőként az E.ON válasza érkezett meg, akiktől megtudtuk, hogy a cég földgáz versenypiaci szolgáltatást lakossági ügyfelek számára már nem kínál, a korábbi versenypiaci szerződéssel rendelkező lakossági ügyfelekkel pedig fokozatosan megszüntette a szerződéses jogviszonyt. Ennek legfőbb oka az, hogy a lakossági egyetemes földgázszolgáltatásnál kedvezőbb ajánlatot jelen piaci környezetben nem tudnak lakossági ügyfeleik számára biztosítani. Az ebben érintett ügyfelek többségénél a szerződések felmondása már az előző évben megtörtént, Roland helyzete pedig azon nagyon ritka esetek közé tartozik, akiknél a határozott időre szóló versenypiaci szerződés mostanában szűnik meg vagy a közeljövőben fog megszűnni. Ezen ügyfelek száma az E.ON Hungária Csoportnál elenyésző. A versenypiaci szerződések általában határozott időtartamra köttetnek meg, így a szerződő fél már a szerződés aláírásakor látja, hogy földgáz-kereskedelmi szerződése milyen időtartamra szól, meddig rendelkezik hatályos földgázszerződéssel. A szerződés felmondásáról az érintett ügyfeleket levélben értesítik ki, a leveleket tértivevénnyel juttatják el ügyfeleikhez. A földgáz-kereskedelmi szerződés szövegezése tartalmazza, hogy a szerződés felmondása a lejárat előtt hány nappal tehető meg a felek részéről. A Teljes ellátásról szóló földgáz-kereskedelmi szerződés lakossági felhasználók részére 6. pontja (A szerződés létrejötte, időtartama, megszüntetése) alapján a felmondást bármelyik fél legalább 30, de legfeljebb 180 nappal a határozott időtartam lejárta előtt jelezheti. Ha ez nem történik meg, a versenypiaci lakossági szerződés határozatlan időtartamúvá alakul, mely szerződést bármely fél 30 napra felmondhatja. Az ügyfelet kiértesíteni a szerződés felmondását megelőző legkésőbb 45 nappal szükséges.

Az MVM Next megkeresésünkre azt nyilatkozta, 2016 októbere óta ők az egyetlen egyetemes földgázszolgáltató Magyarországon, majd ők is megerősítették, hogy a legtöbb kereskedő már évekkel ezelőtt megszüntette lakossági versenypiaci szolgáltatását, ezért a szolgáltatóváltás napjainkban ritkaságszámba megy, egyedi esetnek számít.

Mint írják, mindent megtesznek annak érdekében, hogy az egyetemes szolgáltatásra vonatkozó új ajánlatkéréseket mielőbb kezeljék. A lakossági energiaszolgáltatásban történt változások jelentős többletterhelést eredményeztek az MVM ügyfélszolgálati csatornáin és online felületein. A kapacitások bővítése folyamatban van, februárra a harmadik ütem lezárultával már 400 fővel, azaz közel harmadával növelik meg ügyfélszolgálatos kollégáik létszámát.

A szolgáltatók válaszára várva ismét felvettük a kapcsolatot Rolanddal, aki elmondta, előrelépés történt az ügyben, január 12-én megkapta a szerződéstervezetet az MVM-től, így talán rendeződni látszódik a helyzet. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!