Fokozott a szülők és a tanárok felelőssége a járvány idején

A pedagógusoknak a szokásosnál is nagyobb figyelemmel kell lenniük mind a saját, mind a gyermekek, a diákok egészségi állapotára és koronavírus-fertőzésre utaló tüneteire.

Horváth Virág

Amennyiben egy szülő, gondviselő vagy egy tanár, óvodapedagógus a fertőzés tüneteit észleli egy gyermeken, diákon, gondoskodni kell annak mielőbbi elkülönítéséről.

A legfontosabb, hogy tünetes, beteg gyermeket a szülőknek most nem szabad iskolába, óvodába engedni, mert azzal az egész közösség egészségét, és a közoktatási intézmények zavartalan működését veszélyeztetik. Fertőzésgyanús gyermeknek otthon kell maradnia, és a szülőnek telefonon kell értesíteni a gyermekorvost vagy háziorvost.

A szülőknek, tanároknak fontos tisztában lenni a koronavírus-fertőzés tüneteivel, amelyek közül a leggyakoribbak a láz, a fáradtság és a száraz köhögés. Egyes betegeknél jelentkezhet izomfájdalom, orrdugulás, orrfolyás, torokfájás, hasmenés, légszomj. Emellett az új koronavírus-fertőzés egyik jellegzetes tünete az íz- és a szaglásérzékelés zavara, vagy elvesztése, amely sokszor az egyetlen tünet.

Ruppert Petra kamasz­coach, a Startpont csoport vezetője a Napló kérdésére elmondta, a beteg gyerekeknél a szülőknek sokszor nem is a fizikai, hanem a lelki megpróbáltatásokra kell odafigyelniük.

– Ha a gyerekről kiderül, hogy beteg, akkor benne keletkezhet egyfajta szégyenérzet, vagy túlzott aggódás, és szülőként ezt nekünk kell kezelnünk. Az első számú feladat, hogy normalizáljuk a helyzetet: próbáljuk beszélgetéssel tisztázni, hogy mitől újszerű a helyzet, mi benne a nehézség. Az, hogy kiszámíthatatlan, nem egyértelmű, hány napig fog otthon maradni és nagyon gyorsan változik a járványhelyzet. A betegségről beszélni kell a gyerekkel. Az ő érzelmei­nek természetes része, hogy szorong, fél, aggódik, hogy kiket fertőzhetett meg, ezeket a szorongásokat jól lehet kezelni. Egy hasznos trükk, ha kijelölünk egy időszakot mindennap, ­amikor ténylegesen az aggodalmainkkal foglalkozunk, napi fél órát, amikor összeírjuk konkrétan, hogy mi az, ami aggaszt bennünket. Ezután mindennap a megadott időszakban visszaolvassuk ezeket a félelmeket, ezzel együtt viszont tudatosítanunk kell a gyerekben, hogy ezen időszakon kívül ne foglalkozzunk ezekkel a félelmekkel, ne gyötörjük magunkat egész nap – tanácsolta Ruppert Petra.

A szakértő kiemelte, ha nincs ráhatásunk a dolgokra, vagy nem valósak a félelmek, azokat meg kell tanulni elengedni, amiben a napirend kialakítása fontos szerepet játszik, emellett érdemes az otthon maradó gyermekkel relaxációs, meditációs, légzőgyakorlatokat kipróbálni, ezek ugyanis oldják a testi-lelki szorongást is.

– A környezetünkben mi azt tapasztaljuk, hogy a fiataloknál a tünetek nagyon enyhék, a nehézség inkább abban áll, hogy mentálisan a karanténban töltött tíz napot ki kell bírni otthon. Arra is felhívnám a figyelmét a diákoknak, hogy csak megbízható hírforrásokból tájékozódjanak, és ne foglalkozzanak egész nap a koronavírushírek olvasásával – emelte ki Ruppert Petra.

A kamaszcoach szerint a középiskolások és szüleik is felelősségteljesen betartják az intézkedéseket, nagyobb gondot jelent a kisebb gyermekes szülőknél, ahol a család megélhetését sodorhatja veszélybe a karantén.

Kiemelten fontos, hogy az a szülő, akinek a gyermeke koronavírus-fertőzés tüneteit mutatja, telefonon hívja fel a háziorvost vagy a gyermekorvost, és ne vigye a rendelőbe a gyermeket. Amennyiben az orvos véleménye szerint a gyermeknél fennáll a fertőzés gyanúja, akkor az orvosnak a Nemzeti Népegészségügyi Központ által kiadott eljárásrend alapján kell eljárnia és kezdeményeznie kell a laboratóriumi vizsgálatot. Ennek eredménye határozza meg a további intézkedéseket.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában