Közlekedés

2022.04.14. 08:00

Sok a mezőgazdasági gép az utakon

A mezőgazdasági gépek szinte bármely útszakaszon felbukkanhatnak a tavaszi munkálatok beindulásával.

Szijártó János

A tavaszi munkálatok beindulásával szinte bárhol, bármikor felbukkanhatnak mezőgazdasági gépek, ami türelmesebb, körültekintőbb vezetést igényel a közlekedőktől Fotó: Szijártó János/Napló

Ilyenkor, ha úti céljukat másképpen nem érhetik el, a gyorsforgalmi utakon kívül olyan részekre is felhajthatnak, amelyeken egyébként tiltott a haladásuk – hívta fel a közlekedők figyelmét Bolyki Bence, az Agroinform.hu ügyvezetője. Mint elmondta, a mezőgazdasági gépekre nem vonatkozik a 2,55 méteres legnagyobb megengedett szélességi korlátozás, 4,5 méter szélességig kísérő jármű nélkül, fölötte kísérő járművel közlekedhetnek a közutakon. A három métert meghaladó szélességnél ugyanakkor a gépen villogó sárga fénynek is működnie kell. Fontos előírás ezekre a járművekre, hogy érvényes hatósági jelzéssel és kötelező biztosítással rendelkezzenek, világító- és fékberendezéseik kifogástalanul működjenek. Emellett az útra szennyeződést nem hordhatnak fel, szállított rakományuk szóródását pedig megfelelő eszközökkel meg kell akadályozniuk.


– A közúton mezőgazdasági járművekkel találkozó autó­soknak két dologra kell nagyon odafigyelniük: egyrészt a lassú haladására, másrészt a méretükre. Az alacsony sebesség egyrészt növeli a ráfutásos balesetek kockázatát, türelmetlenné tesz egyeseket, ami meggondolatlan előzésekhez vezethet. E járművek emellett gyakran túlméretesek, nem szokványos, kiálló részekkel vannak felszerelve, amihez a közlekedés többi szereplője nincs hozzászokva – hangsúlyozta Bolyki Bence, s egyben a közlekedők türelmét, megértését kérte. Hozzátette, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint a mezőgazdasági gépek baleseteinek többségéért a másik résztvevő a felelős. 


Szomorú tény, hogy a mezőgazdasági gépek gyakori felbukkanása a közutakon megnöveli a balesetek számát. Bár a rendőrség nem vezet e tekintetben külön nyilvántartást, az Agroinform tavalyi felmérése szerint a balesetek 33 százalékában a mezőgazdasági járművet vezető személy, míg 54 százalékában a másik részt vevő jármű sofőrje a felelős. 13 százalékban ez a felelősség megoszlott a felek között. A balesetben részt vevő mezőgazdasági jármű legtöbbször, az esetek 73 százalékában traktor volt (a traktorok négyötöde valamilyen kapcsolt munkagéppel közlekedett), 7 százalék mezőgazdasági tehergépkocsi, a többi esetben egyéb mezőgazdasági munkagép volt részese az eseménynek. A balesetek 37 százalékának oka a nem megfelelően megválasztott sebesség volt, további 28 százalékuk a jellemzően lassan közlekedő mezőgazdasági járművek előzése során következett be. 


A felmérésben megkérdezettek 13 százaléka a mezőgazdasági jármű műszaki hiányosságát, 7 százaléka a nem megfelelő kivilágítást, 6 százaléka pedig az ittas, bódult állapotban történő vezetést tette a baleset fő okává. A mezőgazdasági járművekkel kapcsolatos közúti balesetek az esetek 64 százalékában nem jártak személyi sérüléssel, és 23 százalékuk is csak könnyű sérülést eredményezett. Súlyos, maradandó sérüléssel 10 százalékuk járt, további 3 százalékuk esetében a sérülések halálhoz vezettek. A balesetek az év minden hónapjában előfordulnak, de számuk leginkább márciusban, áprilisban, illetve a július–augusztusban és októberben emelkedett az átlagos havi érték fölé. 


– Jelenleg átmenetileg kritikussá válhat a mezőgazdasági járművek üzemanyag-ellátása is, ezért különösen fontos, hogy a közlekedők türelemmel viszonyuljanak a munkaterületet a lehető legrövidebb úton elérni igyekvő gépek iránt. A szomszédunkban dúló háború pedig komoly élelmiszer-ellátási problémákhoz is vezethet a világban, így a korábbinál is nagyobb jelentősége van az élelmiszert biztosí- tó hazai gazdálkodók munkájának – tette hozzá Bolyki Bence. 
 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában