Program- és túraajánló

2024.05.24. 07:00

Hova menjek az utolsó tavaszi hétvégén a Bakonyban? Hét tipp túrázáshoz, játékokhoz, csodákhoz

A Valami Amerika sztárjáért aggódhatunk, kakukkfűillatban kékkel pöttyözött búzamezőről a zöld árnyalatait felvonulható lankákat csodálhatunk, vadonleltárra indulhatunk vagy ördögi gáthoz, ami sziklamedret zár le, no és ott a túrázók fesztiválja, a No Motor Cseszneken, a Biga-koncerttel – van miből válogatni a tavasz utolsó hétvégéjén a Bakonyban. Hét tippet adunk hozzá azoknak, akik nem gyereknapi ingyenes ringlisezést választanak, mert azt is lehet.

Rimányi Zita

1. No Motor Cseszneken – Természetjárás akár manókörön vagy vasparipával és Biga-koncerttel

Bármivel be lehet nevezni a No Motor pecsétgyűjtős természetjárásra, csak motorizált járművel nem. Babakocsival, hátizsákba tett babákkal, kutyusokkal, családostól lehet. Lesz manókör a legkisebbeknek, rövid táv mesés feladatokkal. Vasparipafutam szintén, lábbal hajtós járművekre ülőknek, a felnőtteket pedig többféle kihívás várja. Fesztivál jelleget ad az eseménynek a kézművesvásár, a kézműves-bemutatók, az, hogy lovas kocsira ülhetünk, középkori viseleteket, eszközöket csodálhatunk meg. Ja, és piculával fizethetünk. Én már előkészítettem, ami tavalyelőttről megmaradt. Jól jöhet az esti, 20 órakor kezdődő Biga-koncert előtt. Cseszneken érdemes lassítani, körülnézni, mert csodás a természet.

A No Motor manóköre egyre népszerűbb a kisgyerekesek körében
Fotó: Rimányi Zita/Napló

Cseszneki Kulturális Kukucskáló címmel nyílik helytörténeti kiállítás a cseszneki faluházban május 24-én, pénteken 18 órakor az Útirány a Bakonyért Alapítvány szervezésében. Másnap, a No Motor napján is látogatható lesz 10 és 17 óra között.

2. A Valami Amerika sztárja jön a Bakonyaljára

A Segítség, megnősültem! című egyszemélyes komédiát adja elő Pindroch Csaba a pápateszéri művelődési házban május 24-én, pénteken 18 órától.

3. Csodás kilátás Szápár határában, naplemente kakukkfűillatban

Ha Csetény és Szápár között autózunk, nem lehet nem megállni legalább egy mély lélegzetvételnyi időre. Legutóbb naplementekor sikerült, kakukkfűillatban. Láttunk szélturbinákat, selymes búzamezőt, kék fejű búzavirágokat. A Bakony szélén a lankák színe, rajzolata mesebeli. Ha szerencsénk van, láthatjuk a Kőrist és a Vértest is, Dudart, Csetényt, Szápárt és Bakonycsernyét a távolban.

Szápár határában, a Bakony szélén a lankák színe, rajzolata mesebeli
Fotó: Rimányi Zita/Napló

4. Pite és Vacak ajánlja – Egy újabb geológiai csodát fedezett fel magának a polányi pulipár

„Egy újabb geológiai csodát fedeztünk fel. Ellátogattunk a Haláp-hegyre, amely a Tapolcai-medencét északkelet felől lezárja. A 358 méter magas hegyen az I. világháború idején kezdték el a bazalt kitermelését, s ennek következtében a mai magassága már csak 291 méter. Innen származott Közép-Európa egyik legkeményebb bazaltja. Többek közt a Liszt Ferenc Repülőtér kifutója is ebből készült. 1986-tól már nem bányásznak itt. Mára azonban már védett terület, s egy 3 kilométer hosszú, különleges tanösvényt hoztak itt létre. A kráter belsejének körbesétálása után felmentünk a 360 fokos panorámát nyújtó kilátóba. Picit szűkösen voltunk ott négyen tizenkét lábbal, de nem bántuk. Csodaszép volt a kilátás. Nemcsak a különleges bazalttömböket láthattuk – különlegesek, mert függőleges, ferde és vízszintes irányban is húzódnak –, de a Balaton tanúhegyeire is gyönyörű kilátás nyílt. Ezt a különleges geológiai csodát is bátran ajánljuk minden természetkedvelőnek! Napsütéses utat kívánunk: Pite, Vacak" – írta gazdijuk, Dávid Barbara.

A polányi pulipár a bazalttömböknél. A túrafotózás mókás modelljei, szebb velük a táj
Fotó: Dávid Barbara/olvasó

5. Túra a sziklás mederben az Ördög-gátig

Az Ördög-árok a Bakony csodálatos világába kalauzolja a túrázókat. Megközelíthető Bakonyoszlopról. Olvasónk, Mészöly János azt ajánlotta saját tapasztalatai alapján, hogy ne hagyjuk ki, de azt is hozzátette, nem könnyű útvonal. Sok helyen csúszós köveken, kidőlt fák alatt-felett, meredek oldalakon, fák gyökereibe kapaszkodva, sziklákon átmászva lehet a célt elérni, ezért megfelelő bakancs és túrabot használata ajánlott. A látvány viszont kárpótol a nehézségekért. Például az Ördög-gát, amit egy egykor leszakadt sziklatömb képez, ahogy beszorult az összeszűkülő völgy sziklafalai közé.

Az Ördög-árok legkülönlegesebb része az Ördög-gát
Fotó: Mészöly János / Forrás: olvasó

6. Vadonleltár a Bakonyi Zöldkörrel

A Bakonyi Zöldkör következő eseménye keretében az érdeklődők úgynevezett bioblitzen, vadonleltáron vehetnek részt május 25-én, szombaton 10 órától. A találkozó Pénzesgyőrben lesz a Pangea kulcsosháznál.

7. Az alsóperei parkerdőt járhatják be a Bakonyban kirándulók

A Botra fel! országos akció keretében vármegyénkben is több helyen nordic walking-túrákat hirdetnek, vérnyomás- és vércukormérési lehetőségekkel kiegészítve. A Zirci Diabétesz és Életmód Klub az alsóperei parkerdőbe szervez kirándulást május 25-én, szombaton, a találkozó 10 órakor lesz a helyszín bejáratánál. A klubtagok együtt mennek oda, 9 órakor indulnak a zirci városi könyvtár elől, de az Olaszfalu közelében lévő parkerdőben bárki csatlakozhat hozzájuk.