Hétvége

2016.12.23. 19:40

A hit és a remény ünnepe - Márfi Gyula veszprémi érsek Jézus születéséről és a szeretetről

Márfi Gyula a teljességet, a három szeretet egységét hangsúlyozza. A veszprémi érsekkel karácsony kapcsán Jézus születéséről, hitről és reménységről beszélgettünk.

Balla Emőke

- Hogyan fogalmazható meg karácsony ünnepe?

- Karácsony a hívő ember számára azt jelenti, hogy egy isteni gyermek közénk született, kisgyermekként, jászolba fektetve, Betlehemben. Ez a legkedvesebb ünnepe a keresztény világnak. Nem mondanám, hogy a legnagyobb, mert az húsvét, Jézus feltámadása.

- Sokan talán félreértelmezik a karácsonyi idillt, és csak a hangulatot keresik az ünnepben. Ön mit gondol erről?

- Ady Endre is írt ilyen sorokat: Ha ez a szép rege / Igaz hitté válna, / Óh, de nagy boldogság / Szállna a világra. Számunkra azonban ez nem rege, hanem történelem. Akkor is az, ha tudjuk, hogy a Szentírás, az evangéliumok nem a mai értelemben vett történelemkönyvek. Ha elolvassuk például Lukács evangéliumát Keresztelő Szent János fellépésével kapcsolatban, egészen pontosan megismerjük az akkor történteket, az evangélisták közül Lukácsnak volt leginkább történeti érdeklődése. Tiberius császár uralkodásának tizenötödik esztendejében, amikor Poncius Pilátus volt Júdea helytartója, Galilea negyedes fejedelme Heródes, Annás és Kajafás főpapok idején. Ők valamennyien történeti személyek, majdnem pontosan tudjuk, mettől meddig voltak pozícióban. Jézus születése is történeti esemény, számunkra azonban az is lényeges, mi történt akkor, amikor Jézus fogantatott és közénk született. Addig nem tudta senki, hogy Isten három személy. A Fiú az, aki a Földre jött, emberi testet és lelket vett magára. Isten mintegy egyesült az általa teremtett világgal. A vallások közül a zsidó, a keresztény és az iszlám egyistenhívő. A zsidó és az iszlám vallás Istent olyan magasságokba helyezi és méltóságokkal ruházza fel, hogy szóba se jöhet, hogy Isten érintkezzék a világgal. A kereszténységben a második isteni személy lett emberré. A megtestesülés nemcsak azt jelenti, hogy Isten valóságos emberi testet öltött, hanem azt is, hogy ezzel magához ölelte az egész teremtett világot. János evangéliumában azt olvassuk: Kezdetben volt az Ige. Az Ige Istennél volt és Isten volt az Ige . Az Ige Istent jelenti. Később így írja az evangélium: Az Ige testté lett és közöttünk élt .

A kereszténységben a második isteni személy lett emberré - mondta Márfi Gyula
Fotó: Nagy Lajos

- Tehát Jézus az egész világért született.

- Jézus az egész világ megmentéséért jött. Nemcsak a lelkünket akarja megmenteni, a testet is saját művének tekinti. Jézus az egész emberért jött, az ember környezetéért. Ahogyan a Teremtés könyvében olvassuk, a 9. fejezetben: Szövetséget kötök veletek, utódaitokkal és minden élőlénnyel, ami veletek van . A karácsony lényege, hogy Isten fia eljött a Földre, testet, lelket öltött magára. Nemcsak az emberért jött, nemcsak az embert akarja üdvözíteni, hanem a környezetét is, az egész világot.

- A karácsonyt sokan a szeretet ünnepeként emlegetik. Valóban az? Milyen szeretetről beszélünk?

- Az embernek szeretni kell Istent, a felebarátját és szeretni kell önmagát. Ez olyan, mint egy háromlábú szék: ha az egyik hiányzik, felborul. Az, hogy mennyire fontos a mértéktartó önszeretet, mutatja a fő parancsolat: Szeresd felebarátodat, mint magadat . Fontos, hogy önmagunkat ne szeressük jobban, mint Istent, hogy ez a három szeretet harmóniában legyen. Az Isten iránti szeretetbe beletartozik az Isten által teremtett világ szeretete, az ember iránti szeretetbe az ember alkotásainak szeretete is. A felebaráti szeretetnek három fokozata van, ezeknek egységben kell lenniük: az erosz, a filia és az agapé. Az erosz, ami azt jelenti, hogy szeretlek, mert jól érzem magam a közeledben, mert szükségem van rád, a filia azt jelenti, hogy szeretlek, mert te is szeretsz engem, mert tartozom neked, és az agapé, azaz: szeretlek, mert szeretlek. Isten megadta azt a kegyelmet, hogy minden feltétel nélkül szeretlek. Az Úr Jézus megváltott minket, feláldozta önmagát értünk, ez az agapé. Én mindig a három szeretet egységét, a teljességet szeretem hangsúlyozni. Ez nem kinyilatkoztatás, hanem az én véleményem.

- Az ünnep közeledtével hogyan látja ma a kereszténység helyzetét Európában, a világban?

- Az egyensúly, amiről beszéltem, Európában megbomlott, az Isten-szeretetből, emberszeretetből és az önszeretetből csak az önszeretet maradt meg. Az eroszból, filiából, agapéból csak az erosz maradt. Ez a katasztrófa. Nem rossz az önszeretet, de az igen, hogy elszakadt a másik kettőtől. Ezért van Európában egy ideológiai és demográfiai vákuum. Nem lenne méltó hozzánk, hogy a migránsokat bántsuk, de imádkozni kell azért, hogy amiként mi meg tudjuk érteni őket, ők is megértsenek minket. Sok keresztény ember nem fogadja el a muszlimokat, a muszlimok nem fogadják el a keresztényeket. A két kultúra nagyon nehezen fér meg egymás mellett. Azért kell bizalommal imádkozni, hogy Isten óvja meg a mi keresztény hitünket, erkölcseinket, újítsa meg az embert, óvja meg az európai keresztény kultúránkat.

- A keresztények azonban bizakodóak. Van reménységük.

- Kereszténynek lenni azt jelenti: reménykedni. Nem tudjuk, mit hoz a jövő, hogy mi lesz velem, velünk, az is a remény tárgya, hogy én üdvözülök. A hit, remény, szeretet hármasát sem szabad szétválasztani. Éppen ezért karácsony nemcsak a szeretet, hanem a hit és a remény ünnepe is.

Úgy szerette Isten a világot

Németh F. Bernadett

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!