2009.01.20. 03:29
Műszakiak kerestetnek
<b>Veszprém</b> - A Veszprém Megyei Egységes Pedagógiai Szakszolgálat az előző évek gyakorlatához hasonlóan az idén is elkészítette a nyolcadik osztályosok pályaválasztási szándékfelmérését.
Megyénk általános iskoláiban közel 4000 nyolcadik osztályos tanulónak kell döntenie, milyen iskolatípusban kíván tovább tanulni - a tankötelezettség 18 év.
Az iskolai adatlapok alapján elkészült a megyei összesítés. A beérkezett adatok alapján elmondható: gimnáziumban 34,2 százalék, szakközépiskolában 41,1 százalék, szakiskolában 21,4 százalék kíván tovább tanulni, és csupán a diákok 3,2 százalékára jellemző, hogy pályaválasztási szándéka kialakulatlan.
Az általános iskolás nyolcadik évfolyamos tanulók száma csökkent, emelkedett a szakiskolát választók aránya, és csökkent azoknak a tanulóknak a száma, akik nem tudták eldönteni, milyen iskolát, képzést jelölnek meg első helyen.
Kaiser Márta Alexandra, a Veszprém Megyei Egységes Pedagógiai Szakszolgálat igazgatója elmondta: minden iskolatípusban több a férőhely, mint ahány tanuló első helyen választani kívánja. A gimnázium iskolatípust első helyen választók száma 1177, a szakközépiskolát 1416, a szakiskolát 738 tanuló jelölte meg első helyen.
A szándékok összegzéséből az is kiderül, hogy a tanulók 8,5 százaléka első helyen más megye középfokú iskolájában kívánja tanulmányait folytatni. A nyolcadik évfolyamos tanulók 75,3 százaléka első helyen érettségit adó iskolatípusba akar jelentkezni, 2 százalékkal kevesebben, mint az elmúlt tanévben.
A szakiskolát választók aránya 5 százalékkal emelkedett. Évek óta e tanévben a legalacsonyabb azoknak a tanulóknak a szá-ma és aránya, akiknek a pályaválasztási szándéka kialakulatlan. A gimnáziumban népszerűek a tagozatok, és nő az érdeklődés az általános tantervű képzés iránt.
A nyelvi előkészítő évfolyamok esetében területenként eltérő az érdeklődés. Szakközépiskolában továbbra is népszerű a vendéglátás-idegenforgalom, néhány középiskolában a kereskedelem-marketing üzleti adminisztráció, az informatika, a közlekedési és a gépészképzés. Kevesen vállalkoznak nyelvi előkészítő évfolyamra, a lehetőségekhez képest kevesen jelölik meg az elektrotechnika-elektronikai, a faipari és a mezőgazdasági képzéseket.
Célszerű felhívni a tanulók és szüleik figyelmét arra, hogy a következendő években a nyelveket beszélő, az informatikát a napi munkában alkalmazni tudó, műszaki képzettségű szakemberekre lesz egyre nagyobb szükség hazánkban és külföldön egyaránt.