Hírek

2013.08.01. 13:05

Száz éves a megmentett hajó

Szűk, mondhatnák családias körben ünnepeltek Balatonfüreden egy nagyon jeles évfordulót vasárnap: száz éves a Balaton ötödikként készült csavargőzöse, a ma már dízelmotoros Jókai hajó.

Győrffy Árpád

A tulajdonos, üzemeltető Vanyolai Sándor azokat a személyeket hívta meg, akikkel egykor tengerészként, majd balatoni hajósként szoros kapcsolatban volt, s akik segítették a korábban már többször is pusztulásra ítélt Jókai megmentésében. A hajó és egyben a balatoni hajózás történetéről Deák István hajózási szakértő mesélt, és képes tablókon is végigkövethették az érdeklődők a Jókai sorsát.

A Jókai csavargőzöst 1913-ban építették Óbudán, majd alkatrészeire szedve vasúton szállították Siófokra, ahol 1913. július 2-án tette meg a próbaútját. Az első világháború után 1927-ben állt újra munkába már kimondottan üdülőhajóként. 1944 őszén több balesetnek, aknarobbanásnak volt résztvevője, elszenvedője, majd 1945. március 26-án egy német robbantókülönítmény a Balatonfüred előtti mélyvízbe süllyesztette.

Vanyolai Sándor tulajdonos és üzemeltető (Fotó: Győrffy Árpád)

 


A kiemelésére csak 1947-ben került sor, 1948-ban kezdték felújítani. Több fedélzeti átalakítás után 1963-ban kapott dízelmotort, így működött az 1970-es évek végéig, amikor leselejtezték és eladták. Valahol Gyula mellett már szárazra téve akadt rá a neves műemlékvédő, Ráday Mihály, aki elérte, hogy a tiszalöki hajójavító műhelyben elkezdték felújítani. Itt jött a képbe a mai gazda.

Vanyolai Sándor, saját megfogalmazása szerint 1968-ban olajos talpú gépápolóként kezdte a szakmát a tengerhajózásnál. Később egészségügyi okok miatt a Balatonra került, és épp a Jókaira helyezték üzemvezetőnek. Nem csoda, hogy a szívéhez nőtt a hajó. Így amikor volt hajóstársaitól arról hallott 1997-ben, hogy a hajó félkészen árválkodik a Tisza mellett, megvásárolta az akkor már kialakítás alatt álló balatoni flottájához.

Közben ugyanis a rendszerváltás környékén először másodállásban, majd később tisztán vállalkozóként sétahajókat kezdett üzemeltetni a Balatonon. A hajó felújítása 1999-re elkészült. A délszláv háború, a hidak lebombázása, az alacsony balatoni vízszint miatt évekig nem tudták a Tiszán, Dunán, Sió-csatornán át a Balatonra hozni.

Végül 11 évvel ezelőtt kerekekre szerelve jutott el a tóra. Azóta itt rója a köröket az utasok legnagyobb megelégedésére. Vanyolai Sándor azért is tartja különösen nagy eseménynek a Jókai 100 éves születésnapját, mert a hajónak ma is eredeti a fenéklemeze. Bár a Kelén és a Helka 22 évvel idősebb, de azokon ezt már korábban kicserélték.


A születésnapi rendezvényen nemcsak a hajó történetét, hanem a hajdani legénység minden napi életét is megismerhették a résztvevők az egykori fűtő és későbbi "kapitány", Csukos Imre elbeszélése alapján. Balogh László, a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat képviseletében szólt hozzá a születésnaphoz. Mint elmondta, ma hét olyan hajó van hazánkban, ami ipartörténeti védelmet élvez, de közülük egy sem működőképes. A Jókai nem élvez védelmet, miközben megvédték és működik.

A tulajdonos család hagyománytiszteletének és tőkeerejének köszönhető, hogy többé-kevésbé a hagyományainak megfelelő formában helyreállítva, üzemképes állapotban áll az érdeklődők rendelkezésére. Nemcsak régi hajónak látszik, hanem egyben valódi hajó is. Méltatta a hajós család érdemeit dr. Bóka István polgármester is. A muzeális értékű hajó megmentése mellett a hajós családi vállalkozásoknak az idegenforgalom működtetésében is nagy érdemeik vannak, mert ezek a vállalkozások biztosítják az új szelet, a versenyt a piacon.

Mint mondta, bízik abban, hogy a Balatonon a közforgalmú kikötőket minden vállalkozás egyforma feltételekkel tudja majd használni. Ez az alfája és az omegája az ilyen családi vállalkozások hosszú távú fennmaradásának - vélte Bóka István.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!