Hírek

2014.02.05. 07:56

Egységben a volánok

Megyei körkép - Az év végére a korábbi hat önálló Volán társaságból – benne a három Veszprém megyei cégből - egy egységeset hoz létre a tulajdonos Magyar Állam. Az integrációtól a szolgáltatási színvonal növekedését várják.

Tremmer Tamás

Dunántúl hat egykori önálló Volán társaságát (Bakony, Balaton, Somló, Kisalföld, Vasi, Zala) tömöríti a már létrejött Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉNYKK). A közlekedési társaságok teljes integrációjának a határideje ez év december 31-e. Az összeolvadási folyamattal kapcsolatos kérdéseinkre a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-től kaptunk tájékoztatást.

A nemzeti fejlesztési miniszter, mint az MNV Zrt. részvényesi jogainak gyakorlója a teljes integráció határidejeként 2014. december 31-ét jelölte ki. E folyamat során megalapították a 100 százalékos állami tulajdonban lévő regionális közlekedési központokat, és a régióba tartozó Volán társaságok állami tulajdonban lévő részvényei apportálással a központi társaságok tulajdonába kerültek.

A munkavállalói tulajdonban lévő részvények tulajdonosai saját döntésük alapján az apportot követően kérhették a régiós központtól a részvényeik kivásárlást, amely az ÉNYKK Zrt. esetében megtörtént, a felajánlott részvények ellenértékét a közeljövőben kifizetik a tulajdonosoknak.

Az egységes társaságok kialakítása megkezdődött. A központi szabályozás révén egységesítik a szabályzatokat, a munkafolyamatokat. A vezetői munkaköröket racionalizálják, ennek keretében már az integrációs átszervezés kezdeti szakaszában történtek intézkedések. Az egy régióba tartozó társaságok vezérigazgatói státuszát az egységes irányítás érdekében a regionális központi társaság vezérigazgatója tölti be. Ez garancia egyben a régión belüli összehangolt működésre, a párhuzamosságok feltérképezésére és megszüntetésére. A központosított – országos és regionális szintű - beszerzések révén százmilliós nagyságrendű megtakarításokat sikerült elérni. A jövőben további eredményeket várnak a racionalizálási folyamattól.

Nem félő-e, hogy egy ilyen mamut szervezetnél – mint például a MÁV esetében - nincs mód a gyors döntésekre? – kérdeztük. A létrejövő társaságok mérete nem hasonlítható össze a MÁV-val, miután nem országos, hanem regionális átszervezés történik, érkezett a válasz. A régiók kialakításakor figyelembe vették a geopolitikai elhelyezkedést, illetve a közlekedési kapcsolatokat. Az egységes irányítás pedig nem jelenti azt, hogy a helyi operatív döntések meghozatala megszűnik. Az új hatásköri szabályozás révén minden döntési szintet ügy súlyának és a társaságot érintő hatása mértékének megfelelően alakítanak ki. Ezzel az előnyök realizálhatók és kockázatok minimalizálhatók.

Az átszervezés nem okozhat technikai fennakadásokat a közszolgáltatásban, ezért sem lehetett az integrációt egy döntéssel végrehajtani, mivel rendkívül bonyolult, társaságonként eltérő rendszereket kell összehangolni.

Az autóbuszok a közlekedés biztonsági feltételeknek megfelelnek és a szolgáltatás minősége jó. A járműpark korszerűsítése napirenden van, de emellett a szolgáltatás színvonalát meghatározza a szolgáltatáshoz kapcsolódó egyéb technikai, műszaki feltételek is. Az elmúlt időszakban a legtöbb társaságnál korszerű utastájékoztató rendszereket üzemeltek be, valamint megújultak a pályaudvarok, megállóhelyek.

Természetesen mindig cél a helyi és a helyközi közszolgáltatás színvonalának növelése, a járműpark korszerűsítése, amelyet elvárásként fogalmaz meg az MNV Zrt. is a társaságok felé. Éppen ezért az utazóközönség az átszervezés révén várhatóan a szolgáltatási színvonal növekedését fogja tapasztalni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!