Kultúra

2009.09.09. 02:29

Tapintat és intelligencia

Balatonfüred - Örök "lóczys" Mahlerné Csángó Mária, diákként, tanárként és igazgatóként is a füredi gimnáziumban tanult, dolgozott. Tíz évig igazgatta az intézményt, idén nyugdíjba vonult címzetes igazgatóként.

Gaál Julianna

Nem mentegetőzni akarok, de nem egyszerű olyan valakiről írni, akit az ember gyerekkora óta ismer, aki iskolájának tanára, majd kollégája és főnöke is volt. Ám akármennyire is töröm a fejem, mindig ugyanaz a jelenet ugrik be a Lóczy gimnázium leköszönő igazgatójáról.

Történt ugyanis, hogy jó néhány évvel ezelőtt, amikor ebben az intézményben ta- nárkodtam jómagam is, az egyik lyukasórában éppen a szertárban ücsörögtem. Kolléganőm a szomszéd teremben tartott angolórát. A mo- noton órazaj egyszer csak megbomlott, az egyik diák magából kikelve felüvöltött, még a padot is majdnem felborította.

Készenlétben álltam, hátha közbe kell lépnem, de erre végül nem lett szükség, Mária a dühöngő diákot a maga higgadt, csendes módján néhány percnyi lelkére beszélés után megnyugtatta, pontosan tudta, hogy abban a helyzetben mit és hogyan kell mondania. Nem túlzok akkor, amikor azt mondom, ezt a helyzetet a tantestületből kevesen tudtuk volna így kezelni. Mahlerné Csángó Mária harmincöt évet töltött el a pedagógusi pályán, ebből az utolsó tíz évet vezetőként.

- Mindig is nagyon fontosnak tartottam, hogy az iskolában jó légkörben dolgozhasson tanár és diák, ehhez vezetőként igyekeztem minden feltételt megteremteni. Hiszem, hogy magas érzelmi intelligencia nélkül ezt a pályát nem szabad választani, hiszen életre szóló traumákat lehet egy-egy diáknak okozni. Tapintatosan kezeltem a rám bízott tanulók sorsát, és kitartóan hittem abban, hogy minden fiatalt lehet jó útra téríteni , ha ő erre fogadóképes. Az inspiráló iskolai légkör megteremtéséhez mindenképpen hozzájárultak azok a tanulmányutak, melyeket a 90-es évek elején éppen Mária kezdett el szervezni.

- Eleinte nagyon sok izgalommal járt az, hogy egy busznyi diákot végigvezessünk fél Európán, de már látom, hogy nem dolgoztunk hiába. Mindenképpen önállósodásra, hazaszeretetre nevelték ezek az utazások a tanulóinkat, rengeteget jelentett az, hogy egy kicsit beleláttak más emberek életébe és megpróbáltak szót érteni velük. A testvériskolai hálózat kiépítését is fontosnak tartottam, francia, finn és német isko- lákkal van kapcsolata a Ló- czynak. Az igazgatói feladat ellátásához azonban a mai, szüntelenül változó, új és új kihívásokkal teli világban az is kell, hogy az ember képes legyen menedzselni egy iskolát, távolról sem menedzseri fize- tésért. - Rengeteg alázatot és munkabírást igényel egy intézmény igazgatása, mondhatom, hogy tíz éve nem voltam szabadságon, nyaranta néhány nap, legfeljebb egy hét jutott a pihenésre. A jogi szabályozás folyton változik, a dokumentumok száma nő, csak a pedagógiai programunk körülbelül ezer oldalt tesz ki, és ezt az utóbbi években állandóan módosítani kellett. Talán ez is az oka annak, hogy nem özönlöttek a pályázók a helyemre, sőt, összesen egy jelentkező volt. És hogy mit hagy utódjá- ra Mahlerné Csángó Mária? Egy jól működő gimnáziumot, melynek nem voltak beiskolázási gondjai idén sem. Ő maga pedig élvezi a nyugdíjas évek első heteit, alig várja, hogy legyen ideje saját magára, családjára, nem utolsósorban másfél éves unokájára.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!