2011.09.22. 16:27
Érzelem és értelem - Mérő László előadása az egyetemen
Veszprém - Korábban úgy gondolták, érzelmeink gátolják a logikus gondolkodást. Mára azonban a kutatók rájöttek, az érzelmek segíthetik is azt.
Mindezeket Mérő László matematikus, pszichológus, publicista mondta el a Pannon Egyetemen tartott előadásán, ami a középiskolai tanárok továbbképzését szolgáló Pannon Tudományos Műhely címmel rendezett programon hangzott el.
Friedler Ferenc, a Pannon Egyetem rektora elmondta, a tudományos műhely célja, hogy fórumot biztosítson a középiskolai és az egyetemi tanárok közötti tapasztalatcserére. Hangsúlyozta, az intézmények közti együttműködés egyenrangú, mely hosszú távú értékteremtést tesz lehetővé.
Mérő László pszichológus Az érzelmek hatása, szerepe a gondolkodásra című előadásán szólt arról, az ókori - például platóni - elméletekkel ellentétben és az utóbbi húsz év pszichológiai kutatásainak tapasztalatai alapján ma már tudjuk, az érzelmek nem gátolják, hanem segíthetik is az értelmet, a gondolkodást. Ennek a kísérletekkel is alátámasztott megállapításnak az oktatásban is fontos szerepe van. Egyetemi hallgatók például oldott hangulatban sokkal hamarabb és kreatívabban oldottak meg logikai feladatokat, mint rosszban.
Az előadó szólt a hat alapérzelemről, az örömről, a szomorúságról, a dühről, az undorról, a félelemről és a meglepődésről, melyek közös jellemzői, hogy a világon mindenhol felismerhetőek az arckifejezésünkről, valamint egyedi CT- és MRI-képekről, ezenkívül sajátos élettani folyamatok kísérik őket.
Ezt követően Pintér Ferenc a komplex matematikai tehetséggondozás modelljét mutatta be, majd Tóth Gergely, a Georgikon kar docense a pályaválasztási mítoszokat, a középiskolások továbbtanulását befolyásoló tényezőket szemléltette. A szakemberré váláshoz szükséges tudásról és készségekről tartott előadást Szabó Lajos dékánhelyettes.
A természettudományos alapismeretekről Németh Csaba egyetemi docens szólt előadásában, majd a tehetségfejlesztés lehetőségeit és módszereit Zsolnai Józsefné dr. Mátyási Mária osztotta meg az érdeklődőkkel. A pszichológiai segítségnyújtás iskolai lehetőségeit Babicz Lilla egyetemi pszichológus ismertette.
Mérő László pszichológus kiemelte, van olyan érzelem is, ami összetettebb az alapérzelmeknél. Ilyen a szeretet, mely a többitől eltérően nem biológiailag kódolt érzelem, hanem tanulható, valamint nem lehet felismerni egyértelműen a mimikából sem. Érdekességként említette még azt a fordított és kísérletekkel egyértelműen alátámasztott megállapítást, hogy nem azért ütünk, mert dühösek vagyunk, hanem éppen ellenkezőleg, azért vagyunk dühösek, mert üthetnékünk van.