Lóerő

2010.12.10. 05:32

Hólánc - Több országban már kötelező

A magyar KRESZ ismeri a hólánc fogalmát, egyes hazai útszakaszon kötelezővé is válhat ennek használata, a hazai autósok kelléktárából mégis sokszor hiányzik.

Tremmer Tamás

A hólánc használata a téli időszakban szinte minden szomszédos országban kötelező, az előírások mellett azonban sokszor szükségszerű is, hiszen a téli gumi önmagában már nem elég a hegyi utakon a magas hóban, zord, téli időjárás mellett.

Veszprém megyében három olyan útszakasz is van, ahol nagy havazás, síkosság esetén a közútkezelő elrendelheti a hólánc kötelező használatát. Az érintett szakaszok: a 8-as főúton Veszprém és Ajka között, a 82-esen Eplény-, a 83-ason Farkasgyepű térségében. Ezeken felül néhány olyan alsórendű úton is hasznát vehetjük, ahol csak fehér útfenntartás van, vagyis nem folyik síkosságmentesítés.

Manapság sok jármű rendelkezik fejlett úttartó technikával (például összkerék meghajtás, elektronikus menetstabilizátor, blokkolásgátló), aminek köszönhetően a jégen és havon való vezethetőség javult, de ezeknek a  technikák egyike sem nyújt tökéletes megoldást. A hóláncnak az elindulásban és a haladásban fontos a szerepe van, használata a leghatékonyabb és legbiztonságosabb módja, hogy autót meg lehessen fékezni és irányítani a téli útviszonyok közt is.

A hóláncokat elsősorban a meghajtott kerekekre kell felszerelni. Hólánccal nem érdemes gyorsan közlekedni, az ajánlott sebesség 50 kilométer óránként, mivel a fékút hosszabb lesz és az autó is másképp reagál.

A hóláncot ugyanúgy méretezik, mint az abroncsokat, ezért csak méretpontos láncot vásároljunk, mert különben nem illeszkedik, esetleg kicsi lesz, s fel sem tudják szerelni. Vásárlás után érdemes egyből felpróbálni, mert a kerékméretek különbözhetnek a gyártótól, életkortól, kopottságtól, dőlésszögétől függően. Elképzelhető, hogy a mélyebb bordázatú téli gumikra szintén nagyobb méretű lánc lehet szükséges, mint az azonos kerékmérettel rendelkező nyári gumikra. Felszerelés után tegyünk meg vele 100-150 métert, majd vizsgáljuk meg a láncot. Ha túl laza, a kerékdob sérülhet meg, ha pedig túl szoros, akkor az abroncs károsodik. Némi hézagot mindenképp hagyni kell.

Az sem árt, ha még száraz időben begyakoroljuk a mozdulatokat, hogy kellő rutint szerezzünk, ugyanis előfordulhat, hogy az út során többször is kénytelenek leszünk le-, és felszerelni. Gondoljunk csak bele, a 8-as főút egyes dombos szakaszain még jégbordás, rendkívül csúszós az út, máshol viszont már aszfalt tiszta. Előző helyen kell a lánc, utóbbinál viszont hátrány, hiszen a fém akár a gumit is kikezdheti.

 

Az autóvezetőknek általában a hólánc felszerelése szokta a legtöbb fejtörést okozni. Csípős hidegben, nagy hóban nem a legkellemesebb dolog az útmentén kísérletezni a segédeszköz feltevésével. A már elakadt autóra nehezebb és hosszasabb felszerelni a láncot, ráadásul már egy jégfolt is balesethez vezethet. A felelősségbiztosításhoz hasonlóan a hólánc is csak akkor segít, ha még az előtt veszi igénybe, mielőtt tényleg szükség lenne rá. Éppen ezért aki teheti, indulás előtt, normál körülmények között szerelje fel.

Címkék#hólánc

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!