Lóerő

2011.03.11. 10:33

Újdonságok sora Genfből - Az autózás szabadsága a középpontban

Elektromos- és hibrid hajtású autók, no meg a méregdrága sportkocsik viszik a prímet a március 13-án záruló 81. genfi autószalonon.

Szabó Péter Dániel

A tavalyi - nem túlzás állítani  - „zöldbe” burkolózott seregszemle után idén csak részben érvényesülnek az oly sokat emlegetett környezetbarát fejlesztések a világ egyik legjelentősebb autóipari rendezvényén. A vezetés élménye, az autózás szabadsága és a dizájn kerül középpontba – harsogták a szervezők a megnyitó előtt, s tény, némileg árnyaltabb a kép a tavalyi expóhoz képest. Nézzük azonban a részleteket, hiszen van miből csemegézni: összesen százhetven világ- és európai premierrel készültek a gyártók.


A szalon legnagyobb durranása egyértelműen az új Lamborghini. A hétszáz lóerős Aventador formailag ugyan a megszokott, s tegyük hozzá, az autósok által igen kedvelt vonalat hozza, ám a korábbi modellekhez, például a Murcielagohoz képest könnyebb, szilárdabb, új fejlesztésű motor és váltó dolgozik benne. Mindezek eredményeképpen kevesebb, mint három másodperc alatt gyorsul nulláról százra, a végsebessége pedig 350 km/óra.


Ha már a sportvonal került szóba, evezzünk hazai vizekre, hiszen a „ mi autónk”, vagyis a Suzuki is bemutatott egy ilyen jellegű modellt. A Swift Sport tanulmányautó változatát már csak egy hajszál választhatja el a szériagyártástól, s az is kderült Genfben, hogy marad az 1,6 literes szívómotor (a pletykák szerint 135 lóerővel), az autó külseje viszont jóval vadabb lesz.

Ha már Magyarország, szintén érdekes lehet a tanulmányként bemutatott, ám formailag teljesen késznek tűnő Audi A3 Sedan, amelyet Győrben gyártanak majd. A mutatós négykerekű nagyon hasonlít a márka új autóira, de azoknál kisebb. Sportosak az arányok, ennek megfelelő hajtást választottak a tanulmánynak. A motorháztető alá, keresztben építették be a Győrben gyártott soros öthengeres turbómotort, aminek ezúttal kevésbé fogták vissza a teljesítményét: 408 lóerő ad munkát a hétfokozatú, dupla kuplungos váltónak, és a quattro összkerékhajtásnak.

A legtöbb új modellel talán a Lancia készült, de ezek nagy része csupán átcímkézett Chrysler, csak az Ypsilon számít teljesen új modellnek. A Hyundai is több új négykerekűvel érkezett Genfbe. Hazánkban a Sonata utódjának szánt, i40-re keresztelt gépsárkány számíthat nagy érdeklődésre, érdemes azonban megemlíteni az itt bemutatkozó Velostert is, amely azért különleges, mert különböző méretűek két oldalt az ajtók.

Ami a Volkswagent illeti, 2011-re feltámadt a Golf Cabrio és a legendás, a szívhez oly közel álló Transporter formavilágát idézi fel a Bulli tanulmányautó. A német világcégnél két Giugiaro által rajzolt koncepció is érdekes: a Go! egy kis egyterű, míg a Tex egy sportosabb, kupés modell. A csoporthoz tartozó Skoda új logója mellett a jövőbeli Octavia formavilágát vázolta fel a VisionD-vel.

Persze azért a zöld vonal sem maradt el Genfben, a Peugeot például speciális sorozattal indítja a 3008 HYbrid4 forgalmazását. A világ első dízel-hibridjéből mindössze 300 darab készül. A 200 lóerős, illetve 500 Nm nyomatékú szabadidő-autó igazán környezetkímélő, hiszen széndioxid-kibocsátása a szabvány szerint csak 99 g/km. Fogyasztása pedig szintén laborban mérve csupán 3,8 liter gázolaj 100 kilométerre vetítve. A 200 lóerős, illetve 500 Nm nyomatékú szabadidő-autó ehhez képes igazán környezetkímélő, hiszen széndioxid-kibocsátása a szabvány szerint csak 99 g/km. Fogyasztása pedig szintén laborban mérve csupán 3,8 liter gázolaj 100 kilométerre vetítve.  A villanymotor számára a csomagtartó alatt elhelyezett Ni-MH akkumulátorok biztosítanak energiát. A telepeket a jármű tölti, lassításkor generátorként működnek villanymotorok és elektromos árammá alakítják át az autó mozgási energiáját. A fogyasztáscsökkentés érdekében Stop&Start rendszerrel is ellátják a szabadidő-autót, amelynek motorja így például piros lámpánál állva nem működik.


A Genfi Autószalonon leplezte le 102EX (Experimental Electric) nevű tanulmányautóját a Rolls-Royce. A patinás angol márka elektromos koncepciója gyakorlatilag egy Phantom, ugyanazt a padlólemezt és alumínium karosszériát használták, ám a hatalmas V12-es benzinmotor helyett két, egyenként 194,5 lóerős elektromotort építettek az autóba jó néhány lítium-magnéziumoxid akkumulátor társaságában. Az elektromos Phantom 389 lóerős összteljesítménye ugyan jóval elmarad a benzineshez képest, ám a 800 newtonméteres nyomaték már versenyképes lehet. A Rolls-Royce mérései szerint a tanulmányautónak nyolc másodpercre van szüksége a 100 kilométer/órás tempó eléréséhez (szemben a V12-es 5,7 másodpercével), míg a végsebességet 160 km/órában limitálták, cserébe viszont 200 kilométer körüli hatótávolságot ígér a gyár.


Ez az autó azoknak való, akik azt szeretnék, hogy autójuk a saját személyiségüket tükrözze, ne pedig azt, kik a szüleik - mondta Toru Saito, az Infiniti alelnöke és globális divíziójának vezetője az Etherea nevű tanulmányautójukról. A 4,4 méter hosszú jármű a a hibrid technológiát egyesíti a vezetési élménnyel, s újszerű, merész irányból közelíti meg a kompakt prémium kategória kereteit. Az Infiniti Etherea szoborszerű formája olyan érzést kelt, mintha egy tömbből faragták volna.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!