Lóerő

2011.05.27. 06:07

Csak csigavér, ha vontatunk!

Pápa - Az autósok közül bizonyára sokan közlekedtek már járművel, amelyre utánfutót, netán lakókocsit akasztottak. Jön a nyár, ilyenkor elszaporodnak az utakon a hasonló járműszerelvények. Vajon mindenki tisztában van vele, hogyan is kell ezekkel a "szerelvényekkel" közlekedni hazánk porladozó útjain?

Tremmer Tamás

Utánfutó vontatása közben sok mindenre kell ügyelni, többek között megnövekszik a gépjármű fékútja, a kanyarodás íve, hívta fel a figyelmet a biztonsági szabályokra Serdült József, a pápai utánfutócentrum vezetője. Egyik legfontosabb a haladási sebesség. Egy ilyen szerelvénnyel lakott területen óránként 50 kilométer a megengedett sebesség, lakott területen kívül 70-, autópályán pedig 80 kilométer az engedélyezett a maximális sebesség.
 
A rakomány súlyának az utánfutó nagysága, terhelhetősége egyaránt határt szab. Ugyanakkor a vonó jármű paraméterei is meghatározzák, milyen méretű és terhelhetőségű utánfutót lehet mögé akasztani. A vonó jármű forgalmi engedélyében szereplő vontatási tömeget nem szabad túllépni fékes és féknélküli utánfutó vontatása esetében sem. A vonó járműnél szélesebb utánfutót csak a külső tükrök szélesítésével szabad vontatni közúton.
 
Az utánfutókat két csoportba sorolhatjuk, fékes, illetve fék nélküli. A fékberendezéssel rendelkező százezer forinttal drágább, mint a fék nélküli társa, több utógondozást is igényel, ugyanakkor sokkal biztonságosabb. Főleg vizes úton jelentősen kisebb fékút érhető el vele, ami különösen balesetveszélyes szituációban haasznos. A féknélküli utánfutó előnye az egyszerűsége, az olcsó karbantartása, hátránya a megnövekedett fékút.

 


 
Az utánfutók  kivitelük szerint lehetnek festettek, eloxáltak, illetve tűzi horganyzottak. Ez utóbbiak a drágábbak, ugyanakkor a legtartósabbak is,   hiszen élettartama háromszorosa lehet a festettének. Aki hosszútávon használja, voksoljon inkábvb erre.
 
Rugózásuk szerint van a torziótengelyes, illetve a laprugós változat. Előbbi esetben jóformán csak a gumiköpeny csillapítja az út egyenetlenségeit, ami ű valljuk be ű hazánkban nem tűnik elégségesnek A másik változatnál egy 10-15 centis rugóút csillapítja az aszfalt egyenetlenségeit, ami rázkódásmentesebb haladást tesz lehető. Ugyanakkor megakadályozza azt is, hogy a törékenyebb rakományok - mint például az üveg, járólap, és a többi - károsodjanak.
 
Serdült József figyelmeztet: indulás előtt ellenőrizzük,  az utánfutó világítóberendezéseinek működését. Meg kell nézni a gumik állapotát, és a bennük lévő nyomás nagyságát is. Nyomatékosan kiemelte a kapcsolófej állapotát. Az utánfutó kapcsolófején látható, hogy a szabványnak megfelel-e. Amennyiben piros jelzést mutat, a kapcsolófej elkopott, azonnal le kell cserélni! Abban az esetben is, ha az utánfutó műszaki vizsgája egyébként még érvényes. Kopott állapotú kapcsolófej esetén az utánfutó leakadhat, ami beláthatatlan következményekkel járhat.

 

 

Hazánkban előszeretettel túlterhelik az utánfutót, ami azon kívül, hogy szabálytalan, balesetveszélyes szituációkat is képes teremteni. A vontatmány ilyen esetben könnyen beszitálhat (ide-oda imbolyoghat), felborulhat. Belegondolni is rossz, milyen balesetek következhetnek be emiatt. Az utánfutóra helyezett súlyt lehetőség szerint tengelyközpontra tegyük. Helytelen, ha a kapcsolófej felé, vagy éppen az utánfutó hátsó részén van a teher. Indulás előtt pedig mindenképpen gondosan ellenőrizzük, hogy az utánfutón lévő rakományt megfelelően rögzítettük-e, nehogy menet közben elszabaduljon, esetleg leessen.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!