Lóerő

2011.05.05. 13:53

Mi a teendő, ha kopogást hallunk?

Tapolca - Amikor szokatlan zajt, kopogást hallani a futómű felől, érdemes mielőbb szakemberhez fordulni az autóval, hiszen több alkatrész meghibásodása is okozhatja a jelenséget. A futómű funkciójáról, javításáról már olvashattak lapunkban, ezúttal a főbb elemekről érdeklődtünk egy tapolcai szervizben.

Szijártó János

Maga a futómű összetett, több alkatrészből álló része a gépkocsinak, amelyről általánosságban elmondható, hogy felelős a biztonságos, kényelmes vezetésért. Ehhez azonban minden alkatrésznek tökéletesen kell működnie.

A tapolcai szerviz vezetője, Tell Tamás elmondta, hogy a felemelt gépkocsi futóművének mindegyik alkatrészét meg lehet vizsgálni és ezáltal kiszűrni a kopogást, vagy egyéb szokatlan zajt, vagy hibát okozó alkatrészt. - Az ellenőrzés több alkatrészre terjed ki, a kormányzást segítő toronycsapágyra, a talpascsapszegre, de az úgynevezett szilentek, a kormányösszekötő gömbfej, a menetstabilizátor is ellenőrizhetővé válnak. A toronycsapágy feladata a felfüggesztés mozgatása, a kormányzás elősegítése, az első tengelyre ható rugózott tömeg hordozása.



A csapágyazásra azért van szükség, mert a kormányzásnál a rugóstag együtt mozog a kerékkel. Alul az alsó gömbfej képes elmozdulni, felül a rugóstagon a toronycsapágy. A fő meghibásodási ok a kopás, a nem kellően védett csapágy berozsdásodása, vagy ha a csapágy kiszakad a toronyszilentből. A hiba többnyire a kormánykerék forgatása közben érezhető, rezgés, vagy szakaszosan szoruló kormány, esetleg a futómű felől hallatszó pattogó rugóhang formájában. Ilyenkor a toronycsapágyat cserélni kell - mondta Tell Tamás.
 
- A már említett toronyszilent a toronycsapágy fölött helyezkedik el. Ez az alkatrész is meghibásodhat, ha például a gumiszilent kiszakad a fém házból. Ez kívülről is látható, ha felnyitjuk a motorháztetőt. Toronyszilent a hátsó lengéscsillapítóknál is van, de miután hátul nincs kormányzás, ott csapágyazásra sincs szükség - tette hozzá a szakember.

 


  Azt is megtudtuk, hogy az említetteken kívül a mechanikus kanyarstabilizáló berendezést, a stabilizátor lengőkart, a lengéscsillapítót, sőt annak porvédőjét is ellenőrzik a szervizben. Ez utóbbi lényeges, hiszen a szakadt, sérült porvédő miatt szennyeződés kerülhet a lengéscsillapítóba, így az nagyon hamar elkopik.

 

 

Csere után szükséges a futómű állítás

A kormányösszekötő gömbfej feladata az alkatrészek összekapcsolása a szabad mozgás elősegítése. Ha az alkatrész kikopik, akkor lógni kezd és ez is okozhat kopogó hangot. A gömbfej nem javítható, cserével lehet orvosolni a problémát. A javítás a legtöbb gépkocsinál nem bonyolult művelet, általában néhány órát vesz igénybe. Nem árt viszont tudni, hogy az alkatrész cseréje után futómű állítás szükséges.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!