Lóerő

2012.08.23. 08:27

Tompika, a kaszkadőr

Végh Tamás, alias Tompika nem az az ijedős fajta: a csákberényi falunapon olyan streetfighter bemutatót tartott, hogy az a világ bármelyik kaszkadőrshowján megállta volna a helyét.

Házi Péter

Az 1986-os, csákberényi  születésű és azóta is a véretesaljai faluban élő Végh Tomi olyan mutatványokkal kápráztatta el a nagyérdeműt, amely bármelyik amerikai akciófilmben megállta volna a helyét. A közel kétszáz kilós motor néhány dekás játékszerként, a fizika és a gravitáció törvényeit meghazudtolva engedelmeskedett Tomi vasakaratának, s bizony a tömeg nem egyszer hátrahőkölt, amikor a motor kerekei néhány centire a  levegőben repülve húztak el az arcok előtt.  A bemutató végén pedig szétégetett két gumit is, ennek következtében jó kis füstfelhőbe borult az orondi szőlőhegy.

Tomi tizenéves kamaszként kapta élete első motorját, egy 80 köbcentis Yamaha DT-t édesapjától. És persze ezzel együtt egy nagy adag vonzalmat is a motorozáshoz, hiszen apján kívül más nem motorozott a környezetében.  Ekkor még csak első keréken próbált mindenféle kaszkadőrmutatványt abszolválni, de nagyon hamar elért arra a szintre, hogy a kis Yamaha tudása kevés lett számára, így aztán megérkezett  a következő motor, egy 125 köbcentis TDR.
 
- Sok gondolkodás, munka és kevés tapasztalat birtokában megtörtént az átépítés, és kezdetét vette a gyakorlás, amit 2002-ben, életem első versenyén (600 köbcenti alatti freestyle) a zsűri egy dobogós (3.) helyezéssel jutalmazott meg. Még ebben az évben 2. lettem Kunmadarason, majd egy év múlva ugyanezt megismételtem - emlékszik vissza az első nagy sikereire Tomi, aki ezen felbuzdulva immár minden energiáját a gyakorlásra, önmaga továbbfejlesztésére fordította, egymást követték a versenyek, a tapasztalatok. Szerencséjének, de sokkal inkább tudásának köszönhetően eddig mindössze egy komolyabb balesete volt, 2004-ben eltört a  csuklója, amiről lejött egy csontdarab, azóta egy beépített fémlemezzel a kezében szórja továbbra is a mutatványait.

2005 első felében eljött az ideje a motor- és vele együtt a kategóriaváltásnak is. Leharcolt TDR-jét egy Honda CBR 600 F-re cserélte, és hozzájutott egy törött Kawasaki ZX636-hoz. Ez a típus passzol leginkább Tomihoz, nem véletlen hogy azóta két ilyen motor a harcostársa mindenféle körülmények között.
 
- Tavaly a magyar bajnokság minden futamán részt vettem, de Szerbiában is voltam versenyen. Idén sajnos kevesebb a szponzor, így külföldre nem nagyon megyek  - mondja Tamás, aki alapvetően egy szerény, halk szavú fiatalember. Így nem nagyon dicsekedik, pedig lenne mire: 2010-ben például megnyerte a kunmadarasi stunt, azaz kaszkadőr bajnokságot, és az első magyar stuntbajnokságban is az első helyen végzett összesítettben, mint ahogy a 2011-es bajnokságot is megnyerte. Most augusztus 20-án pedig ismét Kunmadarasra megy, ahol a streetfighterek  nagy éves seregszemléjét és versenyét tartják. Hajrá Tomi!


Mi fán terem a streetfighter? 

A streetfighter (vagy ahogyan manapság egyre többen nevezik, stuntrider) egy teljesen lecsupaszított, ám jelentős lóerővel megáldott motor, amelyen a vezetője mindenféle akrobatikus trükköt mutat be. Például egykerekezik, vagy éppen feláll az ülésre, vagy csekély 95 fokban megdönti a motort egykeréken. És valahogy mégsem pottyan le róla...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!