Lóerő

2012.10.26. 06:27

Litkey nyomdokvizén

Balatonfüred – Litkey Farkas vele nyerte a vitorlázók idei Balaton-kerülő szólóversenyét. Nagy bajnok kis hajója. Naná, hogy kipróbálja az ember, ha a sors a fedélzetre löki. Kormányosa lehettem egy rövid időre és bele is szerettem. Pedig megfürdetett a kis édes.

Fröhlich András

A kikötőkben nem ilyen hajókat látni. Ez ugyanis versenyhajó, a hozzám hasonló örömvitorlázó nem ilyet vásárol. Négy ember ugyan szárazon elaludhat parányi kajütjében, de a kényelem nem jellemző rá: nincs hűtő a sörnek, szekrény a gyerek cserepulcsijának és vécé sem a hölgyek szomorúságára.



Azért sem látni sok ilyen hajót, mert teljesen új fejlesztés, és még csak két Code8 (nyolcméteres karbon one design) úszik a Balatonon. Teste és rudazata karbon, ami könnyűvé, fürgévé és persze drágává teszi. A hajó ára olyan magasságban kezdődik, hogy süllőzésekhez nem ajánlott, erre kifejezetten rossz befektetés. De ha valaki már érezte, hogy milyen, amikor megsiklik egy hajó, amikor eltűnik a fortyogó víz a fartükör mögül és a hajó orra a legkisebb kormánymozdulatra is mint éhes ragadozó kapkodja a fejét, az tudja, mit keressen a Code8-ban. A száguldás boldogságát.



Mi gyenge kis szélben cirkáltunk Siófok felé, de mintha összement volna a tó, pillanatok alatt félvizen jártunk. Itt fellebbent a 90 négyzetméteres genakker, a speciális bőszeles vitorla és az öröm tovább fokozódott.



Bajban csak akkor voltam, amikor vezetnem kellett. Mint Anita anno a tánciskolában, amikor a lábára lépkedtem: a hajó mindenért azonnal büntetett. De mentségemre legyen mondva, én egy háromtonnás ténsasszonyhoz szoktam, nem egy alig ezer kilogrammos, filigrán tornászlányhoz, aki rég bemutatta a talajgyakorlatát, mire én nekiveselkedek a hátrabukfencnek.


Béna vagyok, de igyekszem. Ilyen kiscsajokért szoktak edzésbe állni meglett férfiemberek. Megértem a vonzódást, engem is elkapna a gépszíj, ha tudnám, hogy lehet majd folytatás. De már itt a balatonfüredi kikötő és a megérkezés. Illetve az még várat magára, a tó alacsony vizében ugyanis felülünk és reménytelenül megállunk. Egy hintához hasonló kis beülőt kapok a fenekem alá és már húznak is fel, vagy egy méterre a fedélzet fölé. Nincs más dolgom, csak elrúgni magam az árboctól, kilendülök, ettől elfekszik a kis vitorlás, amivel tőkesúlyát megemeli, máris szabad az út előre. És szabad lefelé is, mert úgy tűnik, túlságosan oldalra terheltünk, a hajó már nagyon dől, és én, mint egy túlméretes teafilter, néhányszor elmerülők a mindössze 14 Celsius-fokos Balatonban.

Végül a kikötő befogad és kiröhög, én pedig igen szerényen és nagyon vacogva, száraz nadrág után kutatva arra gondolok, igen, ezért a bestiáért a gatyáját is odaadná az ember.




Magyar műhely a világ élvonalában

A Code8-at az egyetlen világhírt szerzett magyar hajóépítő üzem, a Pauger gyártja. Itt készült az idei Kékszalagot rekordidővel megnyerő Fifty-Fifty nevű katamarán, de a nemzetközi sikert az RC 44 típus hozta meg Paulovits Dénesnek és csapatának. Az RC44-et Russell Coutts többszörös Amerika Kupa- győztes, olimpiai bajnok vitorlázó tervezte, és a hajó minden porcikája a Pauger céghez köthető.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!