Lóerő

2013.01.24. 16:47

Hóban, szánnal, ezerrel

Egy motoros szánra pattanva különleges élményben lehet részünk, a téli tájat könnyedén meghódíthatjuk. Persze a gázkarral érdemes óvatosan bánnunk.

Miskei Anita

A téli sportok között ma már nem csak a síelést, szánkózást, korcsolyázást, snowboardozást, jégvitorlázást tartjuk számon, hanem a motoros szánokkal tett téli túrákat is. Remek extrém sporteszköz. Sítalpakon siklik a hóban, egy fék- és gázkarral szabályozhatjuk a sebességét.  Már évtizedekkel a motoros szánok megjelenése előtt is készült hómobil a Ford T Modellből. Az első népautóból egy készlettel lehetett lánctalpas, sítalpas járművet eszkábálni. Az első igazi motoros szánt valószínűleg Joseph-Armand Bombardier-re vezethetjük vissza, aki 1937-ben szabadalmaztatta ötletét. Sarkkutatók és a zord északon élők társából a motoros szán sporteszközzé avanzsált az évtizedek során. Akiknek nem elég a kószálás a hómezőkön, gondosan kialakított utakon, többféle módon kiélhetik szenvedélyüket. S persze nem csak a felnőttek, hanem a gyerekek is  árulta el Sipos Bence síoktató.

 

A motoros szánok népszerűek, s ketten is utazhatnak rajta. A legvadabbak, az erősek 200 kilométeres sebességre is képesek (Fotó: Gáspár Gábor)

- A legkisebb a gyermekeknek szóló 120 köbcentis motorú Mini Z. De egy cseppet sem kell tartani a balesetveszélytől, hiszen ezek visszafogott járművek. A túraszánok nyergében egyre természetesebb testtartásban ülhet a vezető. Általában motorkerékpár erőforrásokkal működnek a szánok, amely motor lehet két- és négyütemű is. A hómobilokat is lehet tuningolni, például a rugózást és a lengéscsillapítást, de csökkenthető a súly is, mondjuk az ülés könnyítésével. Lényeges az is, hogy a kormányzott sítalpakkal felkavart hó ne érje a vezető lábát. Ha ezeket a szabályokat betartjuk, nem lehet baj  mondta a szakember. Aki hozzáfűzte azt is, hogy más-más jármű ideális kiépített utakra és egészen mély hóra, porhóba. Ezért minden alkalommal figyelni kell a csapatvezető, túravezető utasítására, vagy arra, aki ismeri a túraútvonalat - figyelmeztetett a szakember.

Sipos Bence szerint oktatással tudatosíthatók a vészhelyzetek a gyerekekkel, s a csapatba verődött laza, vakmerő fiatalokkal is. A hómobilozás biztonságos, akár egy tavon, folyón is átkelhetünk vele, ha a jég vastagsága megfelelő, de sosem szabad kockáztatni - tette végül hozzá. 



A hószánok között akadnak testesebb és gyengébb teljesítményűek is. A turisták, kevésbé képzettek számára a kölcsönzők a 350-380 köbcentiméteres hengerűrtartalmú járgányokat tartják fenn, melyek legfeljebb az óránkénti 45-50 kilométeres sebességre képesek. A profibbak, oktatók, felvezetők jóval nagyobb teljesítményű darabokkal vezetik a csapatokat vagy csak élvezik a túrázást, némelyik a 200 kilométeres sebességre is képes. Kezelésük egyszerű, a gáz- és fékkarra kell figyelni. 



 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!