Lóerő

2013.12.23. 15:10

A fékkel nem lehet gond!

A fékek kifogástalan működése alapfeltétel ahhoz, hogy egy gépjármű biztonsággal vehessen részt a közlekedésben.

Szijártó János

- A fékrendszer élettartama attól függ, hogy a gépjármű vezetője milyen stílusban vezet. Ha motorféket alkalmaz, vagy adott szituációban nem folyamatosan nyomja a pedált, hanem szakaszosan, minden bizonnyal meghosszabbíthatja a fékek élettartamát. Ettől függetlenül a kötelező szervizek idején mindig nézzenek rá a fékre is, hiszen a megelőzés ez esetben is sokkal célszerűbb, mint utólag egy esetleges nagyobb problémát helyre hozni, ami a fékek helytelen működéséből következett be, mondta el munkatársunk érdeklődésére Szabó Attila.

Szabó Attila autószerelő egy személygépkocsi fékrendszerét ellenőrzi a tapolcai Tomcsányi szervizben. A fék nem lehet rossz (Fotó: Szijártó János)

- Ha már vékonyabb a fékbetét. nem úgy működik, mint ahogy kellene. Ráadásul a télen sózott, zúzalékkal leszórt utak további problémákat vetnek fel, hiszen a szennyeződés fokozottabb ilyenkor. A fékbetétekhez bekerülő idegen anyag nagyban rontja a fékhatást, ráadásul annak élettartamát is megrövidíti. Ha van rá mód, a szervizben mi is megvizsgáljuk ezt az itt lévő gépkocsiknál és szükség esetén ki is tisztítjuk a szennyeződött részeket. A fékdob általában tovább bírja, míg a féktárcsa, de hangsúlyozom, hogy ez típusonként is változik és az autóvezetők stílusától is. Ezzel együtt komolyan kell venni a fékfolyadékok ellenőrzését is, amit általában 60-80 ezer kilométerenként írnak elő a gyártók a különböző autótípusoknál. A kézifék használata terén megint sok az egyéni megszokás, berögződés. Van olyan, aki szinte soha nem használja. Én azt mondom, hogy funkciójának megfelelően érdemes mindig használni. Esetleg akkor kell ebben némileg változtatni, ha bejönnek a téli nagy mínuszok és az autó többnyire nem garázsban, hanem az utcán parkol. Aki rendeltetészerűen használja a kéziféket, nem igazán számíthat gondra, amint azt már kifejtettem, a gondok ott jönnek elő, ahol megfeledkeznek erről - tette hozzá a tapolcai Tomcsányi szerviz munkatársa.

 

A csere néhány tízezres nagyságrend

Ha a vezető gyakran érzékel rázkódást fékezés közben, érdemes mielőbb szervizhez, szakemberhez fordulni, hiszen ezek a jelek hibára utalnak. Amikor elkopik a fékbetét, akkor fordulhat elő. A fékbetétek cseréje, típus függényében általában néhány tízezer forintos tételt jelent, ami önmagában, a berendezés fontosságát és funkcióját figyelembe véve elenyésző.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!