Lóerő

2014.01.02. 11:20

Hólánc: vele vagy nélküle?

Ugyan az időjárás nem emlékeztet a télre, mégis érdemes tisztában lenni azzal mely országokban kötelező tartozéka ilyentájt az autóknak.

Szijártó János

Kezdjük a szabályokkal. A KRESZ szerint a hólánc használata kötelező jelzőtábla azt jelzi, hogy az úton közlekedő járműnek (gépkocsi, mezőgazdasági vontató, lassú jármű) legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsokat hólánccal kell felszerelni. . A közútkezelő tehát táblával jelöli az érintett útszakaszokat, ám érdemes megjegyezni, hogy rendkívül kevés van belőlük.

Nézzük mi a helyzet ezen a téren a környező országokban. A népszerű síterepnek számító Ausztriában téli gumi nélküli autókra összefüggően hó vagy jég borította úton kötelező a hólánc használata. Szigorúbb a szabályozás Szerbiában, Szlovéniában és Horvátország. Ezekben az országokban telente kötelező hóláncot tartani az autóban, utóbbi helyen annyi kiegészítéssel, hogy legalább 5 centiméteres hóban vagy tükörjéggel fedett úton használni is kell. A síelés szempontjából fontos Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Svájcban minden esetben táblák jelzik, ha hólánccal kell megtenni az adott útszakaszt.

Hazánkban nem kötelező ugyan, de nagy havazásban jó szolgálatot tehet a hólánc. Országonként változnak a vonatkozó előírások (Fotó: Szabó Péter Dániel)

 

Közös a legtöbb felsorolt országban, hogy szankcionálják a szabályszegőket, azaz a zsebébe kell nyúlnia annak, aki hólánc nélkül próbál nekivágni egy érintett útszakasznak. Németországban 20 eurós, vagyis mintegy 6000 forintos büntetést szabnak ki a hatóságok. Ennek máris a duplája a tétel, ha az eszköz hiánya miatt az autós akadályozza a közlekedést. Ausztriában már vastagabb tárca szükséges. A hólánc hiányát 35 eurós, mintegy 7000 forintos bírsággal fenyegeti a jogalkotó, míg a közlekedők veszélyeztetéséért akár 5000 eurós, azaz 1,5 millió forintos büntetést is kaphat az érintett.

Míg a hólánc csak ritka esetekben szükséges, a téli abroncs sokkal fontosabb tényezője a biztonságos autózásnak, amely egyre több országban kötelező. Ausztriában, Csehországban, Németországban és Svájcban télies útviszonyok között vagyunk kötelesek téli abronccsal közlekedni, míg például Belgiumban és Romániában november 1. és március 31. között csak ilyennel járhatunk.

 

A felszerelést csakis szakszerűen!

A hólánc felszerelése úgy indul, hogy az eszközt a motorral meghajtott kerekek elé fektetjük a dobozban mellékelt útmutató szerint. Ezt követően átvezetjük a hóláncot a kerék mögött, majd összekapcsoljuk a kerék mögötti kábelt, ügyelve közben arra, hogy a lánc ne csavarodjon össze. Ezután átvezetjük a láncot a kerék elülső peremére (szintén az adott hólánc útmutatója szerint), majd ha sikerült egyenletesen elosztani a hóláncot a futófelületen, akkor a két végét összekapcsoljuk a feszítő segítségével. Fontos, hogy a hólánc felszerelése után 50-100 méterrel mindenképpen ellenőrizzük, hogy kellően feszes-e. Ha nagyon laza, akkor feszítsünk rajta: a lánc végét kapcsoljuk át egy nagyobb feszességet biztosító láncszemre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!