Száz év, szemben a konvenciókkal

2020.02.09. 07:00

Dugógyártó vállalatból lett világmárka a Mazda

A Mazda január 30-án ünnepelte fennállása százéves évfordulóját hirosimai központjában.

Napló

Fotó: stock

Az ünneplést események sorozata fogja fémjelezni idén, melynek első helyszíne Európában az idei Genfi Autószalon lesz márciusban. Ennek keretében a vállalat tisztelettel adózik a múlt jeles történései felé, és kitekintést ad a jövőre vonatkozóan.

A Mazda csapatát 1920 óta az általánosan bevett szokások megkérdőjelezésének bátorsága és az új tervezői és mérnöki megoldások keresése jellemzi – gyakran választották azt az utat, melyre mások azt mondták, nem megvalósítható. 1991-ben a Mazda volt az első japán autógyártó, amely megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt, kereskedelmi forgalomba hozta a bolygódugattyús motort az ikonikus Cosmo Sport 110S modellben, megalkotta a világ legnagyobb darabszámában eladott két- üléses roadstert, az MX-5-öt, melyből több mint egymillió példányt adtak el 1989-es bevezetése óta, s megalkották a Skyactiv-X-et, ami az első sorozatban gyártott, gyertyavezérelt kompressziós gyújtású benzinmotor.

Száz évvel ezelőtt a Mazda egy dugógyártó vállalat volt Hirosimában, míg 1921-ben a Toyo Cork Kogyót az iparos Jujiro Matsuda vette kézbe. Ő alakította át a céget először gép-, majd járműgyártó vállalattá. Az elsőként gyártott jármű egy háromkerekű tehermotor volt, a Mazda Go, melyet 1931-től forgalmaztak. A modellt hamar megkedvelték a japán piacon, és folyamatosan frissítették. A második világháború után csak pár hónapra állt vissza a járműgyártás, mikor ledobták az atombombát Hirosimára.

A sikersztori egyik ikonikus darabja, az MX-5
Fotó: stock

A háború után a kereskedelmi járművek gyártása maradt a vállalat fő profilja az 1960-as évekig, mikor megérkezett az első személyautó, a Mazda R360. A modell hamar kelendő lett Japán kei-car szegmensében, s megágyazott a további autómodelleknek.

1961-ben a vállalat licencszerződést írt alá a Wankel nevével jelzett bolygódugattyús motor fejlesztésére és gyártására a német NSU-val. A japán mérnökök sok olyan nehézséget hidaltak át, amelyet más autógyár nem lépett meg. 1967-ben a Mazda Cosmo Sport 110S volt az első sorozatgyártásba került modell, amelyet bolygódugattyús motor hajtott. Ezzel egy olyan sikersztori kezdődött, melyben a gyár több modellt is – mint például az RX-7 – bemutatott. Az évek során ezzel a hajtáslánccal majdnem kétmillió darabot értékesítettek.

A Mazda technológiai bátorságát is bizonyította a versenypályán azzal, hogy a Mazda 787B volt az egyetlen olyan Le Mans-nyertes autó idáig, mely nem hagyományos dugattyús motorral működött. A Mazda bolygódugattyús motorja inspirálta a forradalmi Skyactiv technológia létrehozását is új motorokkal, váltókkal, padlólemezzel és karosszériákkal, melyeket a maximális hatékonyság jegyében optimalizáltak, célként a Jinbai Ittai érzést (ló és lovas egysége) fogalmazták meg minden modellükre vonatkozóan.

A Mazda formatervezői maradandót alkottak az új 6-os sportosan elegáns karosszériájával
Fotó: stock

A vállalat 1984-ben vette fel a Mazda Motor Corporation nevet, és az MX-5 1989-es bevezetésével megmutatta vágyát, hogy élvezetesen vezethető autókat gyártson. A kicsi, könnyű építésű roadster olyan érában lépett piacra, amikor a kétüléses sportautók kategó­riája épp kihalni készült. Most, négy generációval később a Mazda MX-5 a világon a legmagasabb számban eladott roadster, mely 2016-ban meghaladta az egymilliós értékesítési számot is. A mai Mazda-modellválaszték lényege az autózás öröme – és ez is marad a következő száz évben annak ellenére, hogy az autóipar jelentős változáson megy keresztül.

Napjainkban a Mazda kínálata olyan autókkal van tele, melyek magukon viselik a Kodo – a mozgás lelke – formanyelvet, mely számos díjat zsebelt be világszerte. A márka továbbra is szembemegy a konvenciókkal, most első elektromos autójának, a Mazda MX-30-nak bevezetésekor is. Egy futurisztikus modell, amely emléket állít a Mazda múltjának olyan részletekkel, mint a fenntartható gyártásból származó parafa borítás a lebegő középkonzolon.

A Skyactiv-X motorcsalád új úton jár a motorfejlesztésben
Fotó: stock

Akira Marumoto, a Mazda Motor Corporation elnök-vezérigazgatója leszögezte, hogy a jövőbeli kihívásoknak is meg fognak felelni új modelljeik a folyamatos technológiai fejlesztéseknek és tapasztalataiknak köszönhetően, és ez az, amiért a vásárlók szeretik, becsülik a Mazdát.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!