Presztízsveszteség

2019.08.15. 12:21

Újabb Boeing-géptípusnál találtak problémákat

A cég ultra nagy hatótávolságú gépeinek, a 777x családba tartozó 8-as és 9-es változatoknak a szállítása biztosan késni fog. A vállalat közleményben tudatta, hogy motorproblémákat találtak a típusnál.

Employees work on Boeing 737 MAX airplanes at the Boeing Renton Factory in Renton, Washington on March 27, 2019. - Embattled aviation giant Boeing will do all it can to prevent future crashes like the two that killed nearly 350 people in recent months, a company official said. Boeing gathered hundreds of pilots and reporters at its factory to unveil a fix to the flight software of its grounded 737 MAX aircraft, which has been implicated in the latest air disasters. (Photo by Jason Redmond / AFP)

Forrás: AFP

Fotó: Jason Redmond

Biztosan késni fog a Boeing legújabb, úgynevezett ultra nagy hatótávolságú gépeinek, a 777x családba tartozó 8-as és 9-es változatoknak a szállításával. A vállalat közleményben tudatta, hogy motorproblémákat találtak a típusnál, ami későbbre tolja a használatba vételt. Ez egy újabb komoly csapást jelenthet a cégnek, amely már a presztízsveszteségen túl, eddig is sokat bukott a közelmúlt két légikatasztrófája miatt a MAX-gépek földön tartásán – hívja fel a figyelmet az Origo cikke.

A Boeing legújabb, szélestörzsű gépe a 777x, a cég által hivatalosan a 777-es család típusváltozata, aminek 8-as és 9-es aljelzéssel két fajtája készül, melyek különböznek hatótávolságuk és a szállítható utasok számát tekintve.

A cég a 777-9-es gépeket már 2020-ban szerette volna a levegőben látni (a 777x bemutatkozása idén tavasszal történt, nem sokkal az etiópiai szerencsétlenség után, viszont amiatt csekély hírveréssel).

A mostani bejelentés szerint azonban kérdésessé válhat, tudják-e tartani ezt a tervet.

Azt, hogy egy motorproblémának milyen komoly, továbbgyűrűző hatása lehet az óriáscég teljesítményére, jól mutatja, hogy a 9-es variáció csúszása hatással lehet a 8-as változat sikerére is. Ez utóbbit a vártnál lassabban sikerült előzetesen értékesítenie a vállalatnak.

Ezzel még önmagában talán nem is lenne gond, de a 8-as a nagyobb hatótávolságú gép a két variáció közül. A Boeing egyik kiemelt partnere, a Qantas pedig ezzel repülné a menetrend szerinti, megálló nélküli, 21 órás Sydney-London járatait.

Az viszont, hogy a némileg rövidebb utakra tervezett 9-essel problémák merültek fel, ismét csak komoly bizalmi törést jelenthet a Boeing és vásárlói viszonyában, s ez kihathat az amúgy is gyengébb értékesítési eredményeket produkáló 8-as irányába is.

A Qantas egyébként eredetileg a 2022-es évet tűzte ki céldátumnak, pontosabban abban az évben szeretné átvenni a rendelt gépeket, és 2023-ban indítaná el ténylegesen a világ leghosszabb kereskedelmi járatát a 8-as változatokkal.

„Felülvizsgáltuk a fejlesztési programunk ütemezését, figyelembe véve a 777x eddigi vásárlóinak igényeit, és úgy döntöttünk, más, halasztott ütemezést állítunk fel arra”

- ezt Paul Bergman válaszolta írásban a Reuters megkeresésére, ahonnan a 777-8 altípus szállításával kapcsolatos kérdésekkel fordultak a vállalathoz.

A szóvivő azt is közölte, minden jelenlegi és jövőbeni vásárlójuk igényeire maximálisan odafigyelnek és beépítik jelzéseiket a fejlesztési programban, „ideértve az olyan kiemelt partnereket is, mint a Qantas” – fogalmazott.

A 350 üléses, ultra nagy hatótávolságú 8-as szolgálatba állításának céldátuma 2022 volt eddig, amelynek viszont előfeltétele, hogy a 414 üléses 9-es 2020-ban a levegőbe emelkedjen.

Egyesek szerint a 777x késedelme jó lehetőséget jelenthet a nagy európai rivális Airbusnak a különösen hosszú repülőutak piacán. Az Airbus az A350-1000 típusú gépet ajánlja ezekre az utakra, és úgy tűnik, a Qantas nem is kötelezte el még magát a Boeing mellett a Sydney-London távolság kapcsán.

Szóvivőjük közölte: már megkapták a Boeing „utolsó és legjobb” ajánlatát, és még nem döntötték el, elfogadják-e. A döntés legkésőbb év végéig várható. Az Airbusnál azt nyilatkozták, a Qantassal folytatott tárgyalásuk részletei bizalmasak, de cégük szerint az A350-esek jelentik számukra a „tökéletes megoldást”.

Jelenleg a Boeing 777-8-as gépeknek két vásárlójuk van, az Emirates és Qatar Airways. A két cég összesen 35 gépre adott le rendelést, és további 10-re van opciós előjegyzésük. A Seattle Times viszont úgy tudja, az Emirates kezdeményezte a megállapodás újratárgyalását a Boeingnél. Egyik légitársaság sem kívánta kommentálni a 777-8-as gépek várható késését.

Borítókép: Munkások dolgoznak a Boeing egyesült államokbeli rentoni gyárában 2019 márciusában

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!